Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Historisk öl

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Historisk öl

Inlägg av Dr snuggels »

http://www.livescience.com/56814-oldest ... yeast.html
Jag vet inte om detta har kommit upp i någon annan tråd, men de pratade om det på radion idag.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Historisk öl

Inlägg av Arowanna »

@Dr snuggels, redigt intressant & tack för länken!

Visit Åland - Världens äldsta öl är återskapat
Slänger in denna länk också! Utanför Åland, anno 2010, hände något liknande. Stallhagen påstår att de har återskapat ölen någon gång 2014, men vad som blev av champagnen vet jag inte. Undrar om man kan få tag på ölen på något vis? Jag hittar inte den på Systembolaget, men kan ju vara så att den är "låst" till att endast säljas på Viking Linjens eller lokalt i Åland (låter kontraproduktiv enligt mig).

Om ni har fler intressanta fynd, släng gärna in dem, gott folk!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Historisk öl

Inlägg av Toffeln »

Arowanna skrev:@Dr snuggels, redigt intressant & tack för länken!

Visit Åland - Världens äldsta öl är återskapat
Slänger in denna länk också! Utanför Åland, anno 2010, hände något liknande. Stallhagen påstår att de har återskapat ölen någon gång 2014, men vad som blev av champagnen vet jag inte. Undrar om man kan få tag på ölen på något vis? Jag hittar inte den på Systembolaget, men kan ju vara så att den är "låst" till att endast säljas på Viking Linjens eller lokalt i Åland (låter kontraproduktiv enligt mig).

Om ni har fler intressanta fynd, släng gärna in dem, gott folk!
Man får väl bara sälja på bolag som ligger inom några mils radie har jag för mjg. Annars krävs det andra tillstånd som man inte har som småskalig producent.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Historisk öl

Inlägg av HackKing »

Har smakat Stallhagens rekonstruktion, ganska mild och nästan helt utan humle. Intressant kuriositet men ingenting jag skulle köpa speciellt många gånger.

http://beerandbeyond.se/tag/vrakol/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19131731.ab

Vet inte om det tillverkas längre.
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Historisk öl

Inlägg av Hobbyholic »

Stallhagens rekonstruerade öl finns nog här på finska sidan av havet, bor ca. 600 km från åland och den finns i affären vid varje besök. Har testat den ett 10 tal gånger och fler blir det :) dock är den lite väl mild och smaklös men gillar inte heller de aldra smakrikaste sorterna. Priset här är ca. 6 euro/ flaska, kanske i dyraste laget eller så är jag bara snål!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Historisk öl

Inlägg av ranald »

Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Historisk öl

Inlägg av Dr snuggels »

Spännande!
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster