Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flaskan som sprack

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Flaskan som sprack

Inlägg av Omlott »

2015-03-03+14.51.25.jpg
Flaskan som sprack
En händelse baserad från Omlott's liv och leverne

Igår klistrade jag de sista etiketterna på flaskorna som föddes från min senaste ölsats och ställde upp dem på skrivbordet för att ta kort och beundra mina skapelser. Flaskorna skulle få stå där i väntan på att backarna som ska bli deras nya boning har blivit rengjorda. Jag börjar göra ren två av backarna, efter det räcker tiden inte till längre. När jag går in till vardagsrummet för att ställa ner de nytvättade backarna för att torka slår en svag doft emot mig. Jag tycker mig känna doften av öl, jag tänker inte mer på saken utan avfärdar mina farhågor med att det förmodligen bara var en skvätt öl som jag missat att tvätta bort från någon av flaskorna, en skvätt som uppkommit vid flasktappningen.

Dagen därpå kommer jag hem från jobbet, solen skiner och jag är på riktigt bra humör. Jag kommer i vardagsrummet och doften har ökat i styrka, jag misstänker det värsta. Jag gick bort till skrivbordet och lyfte på den kinesiska morgonrocken jag lagt över flaskorna för att skydda de från solljus. Till min förskräckelse ser att en flaska har lyckats gått sönder i botten så det har runnit ut öl över hela bordet. Det mesta hade avdunstat, men självklart så stod just denna flaska i mitten av samlingen och har då sprutat ner alla andra med sin osunda men ack så god vätska.

Det måste ha varit en spricka på flaskan sedan tidigare eller något tillverkningsfel, för medans jag höll på att städa upp i röran och svor över alla etiketter som blivit förstörda av ölkaskaden så river jag ner en flaska från bordet. SOM HÅLLER, den faller från det 1,24 meter höga bordet och håller! Då i den stunden kan jag inte låta bli att tänka varför kunde det inte ha varit den flaskan som gick sönder istället för den på bordet. Då hade jag sluppit att fundera på om jag ska byta ut alla förstörda etiketterna eller inte. För att inte tala om flaskorna som förmodligen kommer få en kladdig beläggning som den bärnstensfärgade vätskan lämnat efter sig. Jag slutar gnola över den saken och fortsätter torka upp i röran medans tanken slår mig att det kunde ha varit värre. Jag har ju många flaskor kvar.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av U2D2 »

En mycket gripande historia!
Alla känner vi ett offer, alla har vi någon gång blivit berörda på ett eller annat sätt; en vän som har översockrat sina flaskor. En familjemedlem som glömt att flaskor utan internt tryck inte har samma stryktålighet och vårdslöst ställt ned påsen med den halvfärdiga ölen för att till sin förskräckelse märka sitt misstag först försent. Eller har du kanske själv burit för många tomflaskor till återvinning och råkat tappa en potentiell vin-bärare emot det hänsynslösa golvet?
Jag skulle vilja åkalla en tyst minut till minne av alla de fallna hjältar som har gått förlorade över åren. Må deras minne vara med oss och låt oss alla dra lärdomar av deras, liksom våra egna, misstag och fel så att framtidens pionjärer kan förhindra för tidig tömning av våra silikat-vänner! Vila i frid.
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av latmasken »

Att flaskor spricker, korkar läcker eller skjuter är sånt man får räkna med. Jag försöker alltid placera grejerna så en sån händelse är lättsanerad. Ställer flaskor i plastbackar om de inte står i rum med golvbrunn t.ex.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av Omlott »

Hehe, tack för visad sympati U2D2 :wink:

Latmasken, ska deffenetivt vara försiktigare hädanefter. Längtar tills jag köper min egen gård där jag ska spendera resten av mitt liv och kunna ha en egen plats för alla mina bryggrelaterade upptåg. De senaste åren har jag flyttat runt en hel del.
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av rili »

All sympati till dig omlott - en förlust är alltid en förlust om än så liten.

Funderat på att betrakta stänket på etiketterna som någon form av grafisk utsmyckning?

Och på tal om krossade ölflaskor (vi är ju ändå i småprat - så lite Off-Topic får man väl bli) så kommer jag plötsligt ihåg vad en kvinnlig bekant till mig råkade ut för (vi talar 80-tal). I den lilla staden hon bodde fanns ett mindre berg (vi kan kalla det Vitberget) där stadens ungdomar emellanåt, under den varma årstiden (som var förfärade kort, ty detta var Norrland), grillade korv och drack öl. Under kvällens lopp drack hennes dåvarande pojkvän lite för många öl -- vilket ledde till att hon drack mindre, han var helt enkelt lite enerverande... Så när man fram på nattkröken ska cykla hem inser hon att här kommer det bli problem. En del öl, i glasflaska, var nämligen, så att säga, okonsumerad. Och vägen från berget var lång och farten, visste hon av erfarenhet, skulle bli hög. Sålunda kunde hon inte anförtro påsen till pojkvännen. Hon hängde den därför på sitt eget styre. Och iväg for de, pojkvännen vinglade över hela vägen, vår hjältinna svor tyst för sig själv, farten ökade, och.... Ja, påsen for förståss in i framhjulet på hennes cykel. När hon återfår medvetandet ligger hon i en pöl av öl, med sina, nu snabbt tillnyktrade vänner runt sig. Det enda hon väser är "Ring INTE ambulansen" - ty, hon arbetar själv på det lokala sjukhuset. Svaret, tja: "Det har vi redan gjort". Något senare när hon ligger, ölluktande trots att hon är närmast nykter, på undersökningsbritsen på akutmottagningen hör hon en hög röst från väntrummet, tillhörande hennes snart före detta pojkvän, hulkande skrika:

"Det är spritens fel, det är spritens fel"

/rili
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av Omlott »

Nu när du nämner det ska jag tillägga att det blev vackert på vissa av etiketterna. Då själva bilden endå var intakt men färgerna rann utanför konturerna. Men men, det kunde varit värre. Kände för att skriva av mig också blev det en hel historia av det :)

Oja, i småprat tycker jag vi kan slå loss och skriva hit och dit.
Ojoj, vilken kväll...och pojkvännens kommentar på slutet. Komiskt.
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av rili »

Jepp. Och visst var det spritens (eller i varje fall flaskornas) fel.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av GrimReaper »

har flaskjäst mina öl i en plastback, med en annan upp och nervänd ovanpå, så att eventuell explision inte sprider sig längre än in i backen
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av Omlott »

GrimReaper skrev:har flaskjäst mina öl i en plastback, med en annan upp och nervänd ovanpå, så att eventuell explision inte sprider sig längre än in i backen
Det var ett enkelt men klokt tips som jag ska ta till mig och annama.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Flaskan som sprack

Inlägg av GrimReaper »

Har nu införskaffat såna här lådor, att ha mina öl i under flaskjäsning. Lock och stapelbara, helt perfekt.
http://forumbilder.no/image/rWk
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst