Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

Jag brukar köpa hb av en kamrat som jag känner väl och fram tills idag har jag ej haft några klagomål men när jag öppnade den senaste dunken reagerade jag på att spriten inte stack i näsan lika starkt som den brukar ...

Jag hällde upp ett par groggar och reagerade på att spriten inte smakade lika starkt som den brukar och inte hade nått bett i sig . Jag provade att blanda starkare groggar men det smakade bara dricka trotts att jag körde på 70/30 groggar alltså 70% av glasets innehåll sprit och 30% dricka rena dundergroggar i vanliga fall.

Jag lät även kompisar dricka friskt från dunken varav en är kvinna och även hon reagerade på att brännvinet var så att säga klent i smaken och hon brukar vara lättpåverkad , hon lyckades dock uppnå berusning efter ett tag , min andra vän som är man som mig upplevde exakt samma sensation som mig ....

i ren desperation halsade jag direkt ur dunken för att se och fick inte den där vanliga starka spritsmaken och brännande känslan i halsen....

Jag tror jag satte i mig en sjuttis utan att känna nån berusning , det enda jag kände under kvällens lopp var en svag värme i kinderna men ej berusning och fick inte heller dagen efter nått illamående eller bakfylla...

Jag ringde min vän jag köper av som kom och smakade på spriten och även han sa att det smakade klenare än det brukar , han hade även med sig sprit ifrån en annan dunk ur samma sats och en alkoholmätare ......

först mätte vi testspriten och den uppmätte 38-39 % och nu till det roliga min dunk uppvisade en alkoholhalt på 40% alltså starkare än testspriten , vi testade även at mäta vatten för att se så mätaren inte var knas och det uppvisade som sig bör 0% alkohol


Nu undrar jag vad beror det här på att jag har en vätska som smakar brännvin och luktar brännvin dock klenare men som ändå uppvisar 40% alkoholstyrka men som jag ändå inte blir full av ?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Andy »

Den mäter densiteten på vätskan.
Sprit väger 0.789 kg per liter.
Vatten väger 1 kg per liter.

Den är graderad att visa styrkan om det är just vatten och sprit i vätskan.
Så ifall ytterligare något ämne som har lägre densitet än vatten är i vätskan så visar den högre alkoholhalt än vad det egentligen är.

Någon får rätta mig ifall jag har fel.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av latmasken »

Precis, de vanliga mätarna mäter bara densitet. För att säkert veta vad som är måste man göra en kemisk analys (ex. masspektrometri).

Därför ska man akta sig för att köpa "fulsprit".
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

en annan kompis som även han köpte en dunk ur samma sats vid samma tillfälle sa att hans brännvin var perfekt till lukt och smak och hade önskad effekt. han kom med en ide att det kan vara så att bryggaren låtit dunken stå öppen och på så vis har alkoholen dunstat precis som när man låter en grogg stå över natten och den smakar blaha på morgonen....


Min käre fader som på sin tid var en erkänd bryggare av skogsstjärnan och som är väldigt välbevandrad i bryggandets konst sa att alkohol består av kolsträngs atomer och vid minsta ändring av dessa tex att man inte bränner vid rätt temperatur eller tillsätter nått ämne till mäsken osv kan man få fan och hans moster vet vad i dunken , med andra ord så finns det enligt han möjlighet att få fram andra alkoholer /ämnen vid bränning som kan uppvisa 40% men inte ha samma önskvärda effekt som etanol

Sen tror jag inte min källa e en lurendrejare då detta brännvin försörjer hela kommunen och närliggande kommuner med fredagsfylla och han själv samt hans egen familj dricker det, alla jag känner dricker ifrån han så jag tror han är väldigt mån om sitt rykte så nån så kallad utspädd fulsprit/industrisprit tror jag ej det är fråga om ... Dessutom synen har jag ju kvar :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av latmasken »

Du kan inte dela sönder etanolmolekyler i andra ämnen i en vanlig destillator, den processen kallas "cracking" och används för att göra t.ex. bensin av råolja. Etanol är dessutom envärd, d.v.s. den är en av de kortaste alkoholerna och kan därmed inte delas upp särskilt lätt.

Om etanolen hade dunstat hade det ju bara varit vatten kvar, då hade inte alkoholmätaren visat några 40%.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av volvo740ftt »

1. eran alkohol mätare är trasig
2. mätte ni vätskan så den var 20c innan ni alkohol mätte?
3. man tål olika mängder etanol från tid till tid
4. man brukar känna på smak och lukt om de är nånting annat än etanol+vatten

lösning: skaffa ny alkohol mätare,
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av volvo740ftt »

5. för mycket finkel i spriten så mätarn flippar ur
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

Vätskan i dunken smakar och luktar och ser ut som brännvin *etanol* men dock klenare precis som det vore vattenskadat ....

Vi mätte inte upp vätskans temperatur innan vi alkoholmätte dock har dunken stått i ett köksskåp *rums tempererat* vilket är runt 21-22 grader i lägenhet ...

Mätaren var helt nyinköpt nån timme innan vi testade vätskan och den uppvisade 38-39 % på testbrännvinet han hade med sig och det smakade som det brukar .... mitt smakade klent och gav ingen fylla men uppvisade 40% vilket är mer än brännvinet som smakade normalt men låg på 38-39 %


jag får köpa en alkoholmätare efter jobbet i morgon och test själv


Btw finkel teorin tror jag ej på då skulle brännvinet ha en vidrig bismak av finkel vilket det ej har
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

Sen att man tål olika mycket alkohol beroende på dagsform och om man sovit ordentligt och hur man käkat osv vet jag att det spelar in men när min kompis som väger 40 kg mindre än mig upplevde samma sak och min kvinnliga vän som är 160 väger 60 och som sagt dessutom är kvinna och lättpåverkad tycker det är klent då är det nått fuffens på gång i tomteskogen
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Flerpen »

Bästa lösningen är nog att börja bränna själv. Då kan du få det jättestarkt utan problem!
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av volvo740ftt »

+1 flerpen
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

Jag skulle gärna bränt själv men då jag bor i lägenhet så är jag inte så vidare sugen på den distinkta doften av mäsk som sprider sig i trapphuset och allt annat som det innebär
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av latmasken »

Dr_Dunk skrev: Mätaren var helt nyinköpt nån timme innan vi testade vätskan och den uppvisade 38-39 % på testbrännvinet han hade med sig och det smakade som det brukar .... mitt smakade klent och gav ingen fylla men uppvisade 40% vilket är mer än brännvinet som smakade normalt men låg på 38-39 %
Nu är jag ingen expert, men är det inte så att ren etanol faktiskt inte smakar eller luktar så mycket? Så det kan ha varit så att spriten faktiskt var renare än den brukar vara? Att ni inte blev lika berusade skulle ju kunna bero på just att när ni dricker "vanlig" sprit så är det finkeln som gör att man känner sig berusad?
Dr_Dunk
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 06, 2015 22:15

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av Dr_Dunk »

Finklet gör dig inte berusad utan etanolen gör dig berusad däremot ger finklet bismak och bakfylla


Jag testade själv brännvinet med en nyinköpt mätare jag köpt idag , brännvinet höll en temperatur om 20grader och för varje grad över 15 skulle man dra av 0,3 % så det ger 1,5 % , när jag mätte nu riktigt noggrant och följde alla anvisningar till punkt och pricka så fick jag brännvinet till 39% och ett avdrag på 1,5 % ger mig ett brännvin på 37;5% alltså detsamma som nästintill vilket bolagsbrännvin som helst ...
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Blir ej berusad av mitt hb trots det visar 40% ?

Inlägg av AirQ »

Är ju dock fortfarande så att du inte mäter styrkan, utan denciteten du kan stoppa mätaren i vatten utspätt med något som gör att du får en annan dencitet o mätaren kommer visa att du har en viss %.
Ni verkar ju redan ha konstaterat att de inte verkar va mkt sprit i satsen o därav har nog tillverkaren gjort något fel, be om ny dunk o åberopa ångerveckan ;)
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster