Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ritningar

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Ritningar

Inlägg av Aethylicus »

Pfff.

Power = effekt
Force = kraft

;)
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Ritningar

Inlägg av Sqrewdriver »

kan bli knepigt då dem inte
handlar om "vanliga" motorer,
Om han vill ha mer punch i motorn
kanske han ska köra Kompressor, turbo och Lustgas!

Öm han vill ha Hästspark är nu turbo och
lustgas att föredra, då du trycker på knappen
och motorn för 25-150hk extra... en v8 kan man
plocka 300hk lustgas för 10,000:- (Billigt) sammanhanget..
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Gäst

Ritningar

Inlägg av Gäst »

Öm han vill ha Hästspark är nu turbo och
lustgas att föredra, då du trycker på knappen
och motorn för 25-150hk extra... en v8 kan man

men detta har han ju haft !!
alla har ju detta numera inom tävling
så att ha denna sak är ju grymt häftigt!! måste se vad man kan göra med denna sak snart hmmmmmmm
Användarvisningsbild
Dr_Procent
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: Hemma

Ritningar

Inlägg av Dr_Procent »

Vill man ha bra acceleration dvs "hästspark" så ska man varken ha pulsjet eller turbojet....
Så vida den inte gör en "fly by" och rycker med sig vederbörande från stillastående :roll:

Bungysnöre kan vara en idé eller varför inte av havremoppe? Vid felaktigt handhavande av denna så kan man med stor sannolikhet få en hästspark som duger, dock så har den bara 1 hästkraft..... :|

En Super Seven med dubbla hoj motorer accar visst väldigt bra om vi ska prata kolvförbränningsmotorer..
T?nk p? Pocenten Helge!
Gäst

Ritningar

Inlägg av Gäst »

:?: Vill man ha bra acceleration dvs "hästspark" så ska man varken ha pulsjet eller turbojet....
Så vida den inte gör en "fly by" och rycker med sig vederbörande från stillastående

Är du duktig då på att bygga bilmotorer? eller är du teoretiker så dom flesta är här?? bara undrar inget annat
Användarvisningsbild
Dr_Procent
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: Hemma

Ritningar

Inlägg av Dr_Procent »

Nja, jag har dragit på mig några motorcyklar och bilar, bla en Volvo Turbo på ~400 kusar, så skruva kan jag.
Är sugen på att köpa en Cummins diesel och plocka ut 800hk + en oerhörd mängd vrid
Bygga ifrån grunden har jag dock inte gjort.

Ett sätt att få laddtryck ifrån tomgång är "Hyperbar Turbocharging" Det utvecklades för diesel motorer med stora turboaggregat, principen bygger på att man skickar in bränsle och luft ifrån turbon i grenröret och förbränner den där, vilket ger bättre snurr på turbon = Laddtryck
(kasst sagt en turbojet kombinerad med en kolvförbränningsmotor)
Detta kan ge bättre acc, men ingen skillnad från lustgas antar jag
T?nk p? Pocenten Helge!
Gäst

Ritningar

Inlägg av Gäst »

:D trevligt att du e haj på bilar,gillar bilar MKT håller du på med något nu?? kanske vi skall bygga nåt tillsammans??
Användarvisningsbild
Dr_Arson
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: fre okt 22, 2004 2:00
Ort: M?rka skogarna

Ritningar

Inlägg av Dr_Arson »

Det är märkligt va mycket hästar alla dessa Volvo, Saab och japanskt skit har när man läser om dem. Men det är nog små hästjävlar...
Själv förlitar jag mig på 8 cylindrar. Men en kompressor får det nog bli.
Lite lagom sådär...
Användarvisningsbild
Dr_Procent
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: Hemma

Ritningar

Inlägg av Dr_Procent »

Nä nu ligger det på is med bilarna då jag jobbar sju dar i veckan.. :roll:

Vinkel8 har man bara för ljudet :lol:
Diesel 6:a med 800 kusar är den "rätta" vägen, drar mindre bränsle än en bensinare på 800hk och dessutom är bränslet billigare... Så lågt som 4kr/l på vissa håll :wink:
Och vill man vara miljövänlig så kan man ju köra på raps och ev slippa billigare undan!
T?nk p? Pocenten Helge!
Användarvisningsbild
scottlos
Finjäsare
Inlägg: 89
Blev medlem: tor feb 19, 2004 1:00

Ritningar

Inlägg av scottlos »

Man kan även ha vatten stråle som gör att bränslet blir mer syre rikt åch tänder snabbare
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

Ritningar

Inlägg av nykteristen »

Vatteninsprutning fungerar väl både på bensinare och diesel?
Det har väl inget med syremängden att göra, utan har två andra funktioner:

- kyla, gör att man kan ha högre laddtryck på överladdade motorer
- Mer massa att expandera, gör att förbränningsvärmen utnyttjas bättre. En liten ångm,askin inbyggd i motorn som hjälper till!


Tror jag.
Användarvisningsbild
Dr_Procent
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: Hemma

Ritningar

Inlägg av Dr_Procent »

Vatteninsprutning används på turbodieslarna för kylningens skull (sprutas in i röret efter turbon eller efter IC'n om sådan finnes)

Däremot, kan man skicka in gasol i insuget på en TDI motor och få mer hk och mindre bränsle förbrukning..
Det höga oktantalet i gasolen gör att det inte antänds före dieseln samt att gasol har en "kallare" förbränning vilket ger lägre temp i motorn
T?nk p? Pocenten Helge!
Användarvisningsbild
toker
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis dec 09, 2003 1:00
Ort: H?lsingland

Ritningar

Inlägg av toker »

Dr_Procent skrev:Vatteninsprutning används på turbodieslarna för kylningens skull (sprutas in i röret efter turbon eller efter IC'n om sådan finnes)

Däremot, kan man skicka in gasol i insuget på en TDI motor och få mer hk och mindre bränsle förbrukning..
Det höga oktantalet i gasolen gör att det inte antänds före dieseln samt att gasol har en "kallare" förbränning vilket ger lägre temp i motorn

Detta lät ju intressant, har du lust att berätta mer?, eller har du nått förslag på nån sida som man läsa mer på???
Användarvisningsbild
Dr_Procent
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: Hemma

Ritningar

Inlägg av Dr_Procent »

På denna sida finns färdiga produkter för vatteninsprut och gasol tillskott: http://www.atsdiesel.com/products/produ ... ropane.asp
Och här kan man se varför man ska använda Cummins motorer (Dodge): http://www.fordcummins.com/images/rodcomparison.jpg :lol:

Jag har hittat dåligt med info på nätet just om diesel trimmning, och försöker lära mig mer..
Men om det är någon specifik fråga så kanske jag kan svara :roll:
T?nk p? Pocenten Helge!
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Ritningar

Inlägg av Sqrewdriver »

MRSVETSARE skrev::D trevligt att du e haj på bilar,gillar bilar Mycket håller du på med något nu?? kanske vi skall bygga nåt tillsammans??
Har en 3L BMW sexa med dubbelturbo som
ska trilla ner i min Opel Commodore gs/e
som ligger på 350hk. (Driftsäkert) Vill man ha mer
effekt kan man ju titta på Suprasexorna, tydligen ingen
omöjligthet att komma upp 4siffrigt...

Jag har dock lite problem att svetsa ALU för tillfället...
Kanske du kan ge mig ett kostnadsförslag på ett insug med
Plenumkammare i ALU..
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster