Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bryggmästarens formelsamling

Allt bryggrelaterat.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Bryggmästarens formelsamling

Inlägg av Odqvist »

Hej god vänner!
Nu har jag tröttnat på att söka mig runt hit och dit och referera till olika program och tidningar när det gäller snabba och vardagliga beräkningar.
Jag vill därför här bygga upp en enkel och konkret formelsamling för hembryggare inom alla kategorier.
Välkomna att fylla på med formler och beräkningsexempel.

Specific Gravity - Densitet - Utjäsningsgrad - Socker
-------------------------------------------------------------------
Modellerna gäller strösocker. Varje extrakttyp har sin specifika "gain". Jag skall försöka sätta ihop en tabell för olika andra extrakt och öppna formlerna för dessa vid senare tillfälle. Räkneprinciperna är de samma.

Densitet

Densitet betecknas med symbolen ρ och innebär "hur mycket väger en viss volym av ett ämne", dvs. "hur många kg det blir om ämnet fyller en kubikmeter". Densiteten beror av ämnets temperatur. Vanligen anges en normaldensitet vid 20 °C.

ρ = m / V [kg/m3]

Rent vatten har vid 20 °C en densitet av ca 1000 kg/m3.
Ren etanol har vid 20 °C en densitet av ca 790 kg/m3.
Mättad sockerlösning i vatten (dvs så mycket socker som kan lösas i en volym vatten) har vid 20 °C en densitet av ca 1590 kg/m3.

Specific Gravity (SG/OG/FG) anges i enheten 1 [kg/l], där rent vatten vid 20 °C har SG = 1,000 [kg/l].

SG = ρ / 1000

2,7 g socker ger +0,001 SG (+1° oe) i 1 l vatten vid 20 °C.
17 g utjäst socker ger +1 % alkohol (volymprocent) i 1 L vört/must.

OG - Original Gravity. Densitet vid 20 °C [kg/l]. Mäts före jäsning.
FG - Final Gravity. Densitet vid 20 °C [kg/l]. Mäts efter jäsning.
SG - Specific Gravity. Densitet som en viss vätska har vid 20 °C [kg/l].

Alkohol (volymprocent) vid jäsning

a% = 1000 * (OG - FG) / 8 [%]

Mängd socker för att uppnå ett visst SG eller OG:

m = 2,7 * 1000 * (SG - SG-start) * V [g]

Vilket SG man får då en viss mängd socker tillsättes:


SG = SG-start + m / (2,7 * 1000 * V) [kg/l]

där
m = massa socker [g]
SG = den specifika densitet man vill uppnå i musten/vörten [kg/l]
SG-start = den specifika densitet vätskan har från start (ex vatten 1,000) [kg/l]
V = volymen must/vört [l]

--- --- --- --- ---

Mängd socker för att uppnå en viss alkoholhalt vid jäsning:

m = 17 * a% * V [g]

Vilken alkoholhalt (volymprocent) man får då en viss mängd socker tillsätts:

a% = m / (17 * V)

där
m = massa socker [g]
a% = önskad alkoholhalt (volymprocent)
V = volymen must/vört som skall jäsa
(Modellen är teoretisk och bygger på att allt socker kan utjäsa, något som i praktiken begränsas av jäsningsprocessen och jästen).

Blandning av vätskor
-------------------------------------------------------------------

Blandningens temperatur:

T = T1 - m1 * (T1 - T2) / (m1 + m2) [°C]

T = T1 - ρ1*V1 * (T1 - T2) / (ρ1*V1 + ρ2*V2) [°C]

T = temperaturen på den nya blandningen [°C]
T1 = starttemperaturen på vätska 1 [°C]
T2 = starttemperaturen på vätska 2 [°C]
m1 = massa vätska 1 [kg]
m2 = massa vätska 2 [kg]
ρ1 = densitet vätska 1 [kg/m3] dvs. SG * 1000
ρ2 = densitet vätska 2 [kg/m3] dvs. SG * 1000
V1 = volym vätska 1 [m3]
V2 = volym vätska 2 [m3]

-------------------------------------------------------------------

Fyll på med fler nyttigheter. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bryggmästarens formelsamling

Inlägg av latmasken »

Den formelsamlingen saknar ju en del intressanta aspekter:)

Dels så har ju Luc "Wijnmaker" en intresssant tabell där syran påverkar mätningen, d.v.s. hur mycket socker en viss SG motsvarar vid jässtart. Hittade den inte vid en snabb skummning av hans index-sida nu.

Temperaturen påverkar ju, formelsamlingen gäller bara vid 20 grader, men hur vet man hur mycket fel det blir om det råkar vara 15 grader eller 25?

Och den stora frågan från den andra tråden: Hur gör man om det även är alkohol i det hela? (Jag undrar om inte Wijnmaker har en artikel om det...)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Bryggmästarens formelsamling

Inlägg av Odqvist »

latmasken skrev:Den formelsamlingen saknar ju en del intressanta aspekter:)

Dels så har ju Luc "Wijnmaker" en intresssant tabell där syran påverkar mätningen, d.v.s. hur mycket socker en viss SG motsvarar vid jässtart. Hittade den inte vid en snabb skummning av hans index-sida nu.

Temperaturen påverkar ju, formelsamlingen gäller bara vid 20 grader, men hur vet man hur mycket fel det blir om det råkar vara 15 grader eller 25?

Och den stora frågan från den andra tråden: Hur gör man om det även är alkohol i det hela? (Jag undrar om inte Wijnmaker har en artikel om det...)
Ja, det saknas en hel del för att vara en formelsamling. Det är en påbörjad formelsamling, helt enkelt.

Ja, densiteten är temperaturberoende. Jag skall plocka in en tabell för korrektionsfaktorer vid respektive temperatur.
Då man modellerar en must/vört och mäter OG och FG, gör man förenklingen att de två enda faktorer som påverkas i lösningen är sockerhalten och alkoholhalten. Förenklade processen vid jäsning:

Vatten + Socker -> Vatten + Etanol + Koldioxid

Därför går det att veta, ganska exakt, hur mycket alkohol som bildats i en lösning, om man vet lösningens densitet före jäsningen.
Det är däremot mycket svårt, att genom att mäta en okänd vätskas densitet, säga hur mycket av den densiteten som utgörs av vatten, socker, etanol och övrigt. Detta är den fundamentala satsen för bedömning av jäsning med densitetsmätning. Vet du startläget och slutläget, kan du bedöma halterna av vatten, socker och alkohol. Vet du inte startläget så är frågan mycket mer komplex.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
NeoOhm
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons aug 21, 2019 9:32

Re: Bryggmästarens formelsamling

Inlägg av NeoOhm »

Uppdatering - svaret är att sockret inte löst sig, mätte precis och då gick den i taket - 120+

Så om jag räknat rätt
1925g per liter / % per 2,3 g (230) = 8,36 på skalan per liter och jag har 15,4 L vätska när man räknat bort volymen per kilo strösocker som är ca 1,2 liter.

Alltså visar min mätare 128,8 egentligen?
Dock är vätskan 30c nu.
Tar värdet vid 20 c och kör på det.
Hittade tabellen och man ska justera till 1.290.


Jag har värde 75 med 8kg strösocker + vatten till en total volym på 25 liter.

Fel värde för att sockret inte löst sig i vätskan än eller beror det på hårdheten på vattnet?
Temp är iofs 30, så jag antar att den stiger när vattnet okar i densitet i takt med lägre temp..?
Skriv svar

Återgå till "Ritningar, e-böcker och program"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst