Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Essens & fillups test

Fill-ups samt egentillverkade och köpes-essenser
Användarvisningsbild
KMnO4
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Essens & fillups test

Inlägg av KMnO4 »

Några essens och fillup tester...

Prestige Jamaica Romessens (extra mörk):
Mycket mörk till utseendet men smaken är sådär, smakar lite som bränt socker. Blir säkert bättre när den stått ett par veckor.

Prestige Lemon Romessens:
Toppen, hur god som helst. Om den är lik Bacardi lemon vet jag inte men god är den!

Prestige Mia Theresa(fillup):
En kaffelikör som är klart godkänd men får inte toppbetyg. Funkar säkert bra att blanda russians på men till glass är den lite för skarp i smaken, skulle vara krämigare.

VIP/Partyman Irish Cream(fillup):
Den här blev jag först besviken på men när den stått och gottat sig i 4 veckor (den har lång hållbarhet till skillnad från andra I.C. fillups) så blev den supergod, nästan som Baileys.
DrPly

Essens & fillups test

Inlägg av DrPly »

Ja visst är Partyman VIP den bästa Irish Creamen? Ska erkänna att jag inte testat Gerts variant, den kräver att man blandar med färsk krongrädde. Man är väl lite bekväm.

Jag tycker att Gert Strands Prestige slår allt förutom ovan och Rulles Capri - Campari fillup.
Användarvisningsbild
sirius
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 23, 2003 1:00
Ort: H?lsingland
Kontakt:

Essens & fillups test

Inlägg av sirius »

godaste fillup måste bara vara spritt orginal's cocos rom!
DrPly

Essens & fillups test

Inlägg av DrPly »

Jag har blandat mycket essenser på sistonde. Här följer lite fill-up essenser från Prestige. Omdömmena baseras på min sambos, min grannes och mina lökar.

Gräddkola - Smälter i munnen. Passar att blanda med allt från Whiskey till cola. Min favoritsprit. :D

PeachCream - Blandas med grädde och sprit. Kort hållbarhet pga av grädden gör inget, du kommer att dricka upp den direkt.

StrawberryCream - Även den blandas med grädde och sprit. Gott till glass.

GreenBanana - Väldigt sött och oidentifierbar smak. :x Den här flaskan kommer att räcka för evigt.

PeachWhiskey En väldigt god whiskeylikör. Klart värd att ha i skåpet.

Kiwi fruit shot Den giftiga färgen lovar mycket men håller tunt. Smakar för lite kiwi.

TurkiskPeppar En favorit som fungerar, men jag tyckte att Sidneys var bättre. Lite för lite stadga.

AfterHours Jodå, den här vill du ha. Chokladmint fungerar i massor av groggar.

Viol Älskar du violpastiller blir den här snabbt favorit. Underbar eftersmak av viol och giftigt lila i färgen.

WinterApfel Kanel och äpplen. Lättdrucket med en smak av jul.

PassionMango Den här har alltid tagit slut samma kväll som jag blandat den. Lättdrucket och mycket gott.

Mississippi Whiskeylikör typ SouthernComfort. Helt Ok.

GoldRush Kanellikör med guldflarn. Är godare än det låter.

Hjortron En klar besvikelse. Hjortronsmaken går knappt att känna. Verkar bara vara sockerlag och färgämne.

Absinth Farligt grön och frän beska av malört. Förvånansvärt drickbar och kul att bjuda av.

ArraksPunsch Så bra som en punsch kan bli! Skönt att få rätt simmighet med fillupen och slippa messa med likörbody.

KaffeLikör Kalua är ett måste i vart barskåp. Den här fungerar lika bra som orginalet.

BlackSambuca Lite ovanligt med den svarta varianten. Smakar lakritsaktigt av anis och andra kryddor.

Liqueur45 Vaniljlikören är fjortisarnas favorit. Men det låtsas jag inte om. Blanda med mjölk och vodka.

Amaretto En annan favorit. Mandel - congnac smak som smälter i munnen. Ett måste.


[/b]
Användarvisningsbild
Finlir
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Essens & fillups test

Inlägg av Finlir »

Det är roligt att du provat så många olika..
Det vore bra om du kunde skriva en liknande rappport om andra prestige essenser du provat.
Vodka, gin. Ja de du har provat..
Ha en bra dag..
MVH Finlir
DrPly

Essens & fillups test

Inlägg av DrPly »

Fillup forts.

Päron Cognac Inte utan anledning storfavorit. Smakerna går mycket bra ihop.

Aprikos Cognac Inte lika bra som päronvarianten, men den glider ner.

Craneberry Vodka Tranbärsbrännvin blir det av den här mixen. Bra och lättblandat.

Cocosrum Malibou - lättblandat och jättegott. :mrgreen:

Jaktsnaps Jägermeister liknande. Klart godkänt om än lite för mycket anis.

Mandarin Vodka En av de få vodkor som innehåller tillräckligt med socker för att göra fill-up. Den smakar som den låter. Bra stomme till många groggar.

Ok då fortsätter vi med lite vanliga essenser.

Alkoholbaserade:
Cognac DeLux Jag tror den här behöver lagring. Den har inte blandats sig.

Mild Cognac Min favorit, blir så nära orginal cognac som man kan komma.

Cognac XO Mycket bra men blir ännu bättre av lagring.

DryGin Marknadens bästa ginessens! Stapelvara i varje måttlighetkonsuments hem.

Ambrosia Scotch Whisky Den enda whiskyessensen som smakar whisky!

Irish Whiskey Inte så bra som ovan. Men funkar bra om du ska ha den i kaffet.

Lemon Vodka Lite märkligt att hitta den här i Black Labelserien. Men den är också mycket bra.

Tequila Gold Jag tycker att det är något som saknas. Förmodligen finkeloljor. Den är dock utmärkt i alla tequiladrinkar.

Baccara Rom Tror inte att jag testat en dålig romessens. T om Saturnus klarar av det. Bacadin är bäst.

Bombay Gin Mycket bra och inte lika torr som Dry Gin.

Extra Mörk Jamaicarom Nästan svart rom. Mycket smak för tropiska drinkar.

O.P. Akvavit Svensk snappsklassiker. Helt likt orginalet.

Swedish Vodka Kan sprit smaka renare? Ja med den här neutrala essensen blir faktiskt den renaste sprit godare.
Användarvisningsbild
belsebub
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons mar 12, 2003 1:00
Ort: V?stsverige

Essens & fillups test

Inlägg av belsebub »

Tack för den genomgången, man blir ju vråltörstig !! :D :D
Användarvisningsbild
Wintrow
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: mån mar 24, 2003 1:00

Essens & fillups test

Inlägg av Wintrow »

Testade Gerts Irish cream nu i veckan.

Otroligt bra!

Jag tror iofs att den färska grädden gör sitt lilla extra, visserligen på bekostnad av hållbarheten men en sjuttis bailys har aldrig blivit gammal i det här huset. Jag fick hälla i en skvätt vatten (Ca 2 dl/75cl) för att komma ner i sötma och alkoholstyrka, vilket gjorde hela skapelsen perfekt! En 40%ig irish cream är livsfarlig =) Nu återstår vidare tester utan essenser för att göra gräddlikörer på en massa annat roligt.
DrPly

Essens & fillups test

Inlägg av DrPly »

Japp, både Strawberry Cream och Peach Cream slank ner på ett par dagar. Godis.
Användarvisningsbild
Wintrow
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: mån mar 24, 2003 1:00

Essens & fillups test

Inlägg av Wintrow »

Gjorde en cream på kolasås enligt "Mat"-Tinas recept. (Kolasåsen altså, inte spriten :-))

Vad kan jag säga? Jag brände sockret för att få färg och... Bränt socker smakar knäck så jag fick en knäck-cream. Inte helt fel. Inte helt rätt heller iofs. =)
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

Essens & fillups test

Inlägg av Vaniljvodka »

DrPly: hur menar du med Liqueur45. Mjölk o vodka?? Försökte få till det men.... hur blanda du?
DrPly

Essens & fillups test

Inlägg av DrPly »

Japp eller bara med Likör45.
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Essens & fillups test

Inlägg av Groover »

Finns det något sätt att blanda till något galliano liknande?
DrPly

Essens & fillups test

Inlägg av DrPly »

Den heter Italiano och finns som liten essens och fillup. Har inte testat den själv, men jag misstänker att den är bra.
DrPly

Essens & fillups test

Inlägg av DrPly »

Nya sorter som jag testat.

Först ett par Prestige essenser:

Fillup
Salt Lakrits- Smakar lakrits. Känns som den är rätt onödig, då Turkisk Peppar är mycket godare.

Peach Fruity Shot- Mycket trevlig blandning. Fyllig pärsikosmak som tar över spriten helt.

Vanliga essenser

Sauer Apfel - Helt underbar, smakar som Grany Smith, gröna äpplen. God som den är med is.

Calvados - Jag är missnöjd med den här. Den har fått dra i två veckor men smakar fortfarande inte bra. För lite äppelsmak.

Malt Whisky - Den bästa hittils! Den är i alla fall lika bra som Ambrosian, lite mer rökighet i smaken.

Bourbon- Jag gillar bourbonsmaken och den finns med i den här alkoholbaserade essensen.

Strand by CBF Vendor har en populär alko-whisky som jag testade
Cheval Ska likna Chivas Regal får man tro. Essensen håller dock. Jag blandade i min berömda kvarting och det smakar whisky allright.

Willumsens har en massa roliga essenser. Jag har testat
Advocaat (ägglikör) Mycket meck med äggulor, socker och uppvärmning av spriten. Men resultatet smakar lika bra som Bols. Perfekt att blanda Snowballs med.

I min jakt på den perfekta Turkiska Pepparn har jag testat
Barkings Turkisk Peppar - Inte lika bra som Sidney, men bättre än Prestige. Mer simmighet, men jag saknar pepparn.
Skriv svar

Återgå till "Essenser"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster