Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel och effektiv kolrening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Skyldig
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 01, 2016 11:32
Utrustning: pot-stills

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Skyldig »

Till Dig som påstår att vodka har finkel smak. Den får inte tillverkas på det sättet, utan är jordbrukssprit som skall destilleras till 96% absolut ren smaklös sprit. Se EU direktiv, EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 110/2008 som reglerar hur all sprit måste tillverkas och vilka grader av % de måste högst destilleras till om det inte är jordbrukssprit som skall vara 96% dit vodka, gin mm hör.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Hur kommer det sig då att olika vodka smakar olika? Om den destilleras till 96% kommer den att bli helt smaklös och all vodka skulle smaka likadant.

De destillerar till 96%, sen späder de ut den med vatten och tillsätter en liten mängd finkel för att ge smak. Vi snackar om kanske en droppe på 10 liter.

Vodka tillverkas alltså av jordbruksalkohol, det är inte jordbruksalkohol.

Om du läser punkt c så står det:
c) Endast sådana naturliga smakämnen som finns i destillat som erhållits från de jästa råvarorna får tillsättas.
Dessutom får drycken ges särskilda organoleptiska egenskaper, dock inte en dominerande arom.
Det innebär ju att man kan ta smakämnen från heads och tails (de har ju erhållits från de jästa råvarorna) och tillsätta för att ge vodkan karaktär.
Bryg
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 04, 2018 13:11

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Bryg »

Jag gjorde ett försök till en nerifrån-upp med tre rör.

Men jag fick inte något ur, inte ens ur första röret. Lät det stå över natten...

Kan luft i rören orsaka detta? Jag hade blött kol, men hällde inte i vatten, utan satte i spriten direkt.

Annars kan jag tänka mig att fallhöjden var för liten.

Någon som gjort en nerifrån upp med tre 1.5m rör? Hur stor fallhöjd?
dilettanten
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 26, 2018 11:22

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av dilettanten »

Jag har bara en en-rörs nerifrån-upp men så här gör jag för att starta upp.

Jag "primar" med vatten, och för att få ut all luft suger jag i utloppsslangen och skapar ett undertryck som tvingar igen vätskan.

Det kommer ofta en hel del luft i början efter att jag fått igenom vatten initialt så det lönar sig att inte börja fylla med sprit direkt efter att vatten börjat komma.

Jag har svårt att förstå vitsen med en tre-rör-i serie, enklare vore väl så fall tre helt separata enrörs där man fördelar spriten över tre parallella rör?

Samma nytta men tre gånger så snabbt och man har mycket bättre kontroll...eller har jag missat nåt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Det du har missat är att det är tiden som spriten är i kontakt med kolet som räknas. Och kolet förbrukas.

Poängen med tre rör i serie är alltså att det inte behöver bli lika högt. Tre stycken 1-meters rör i serie blir samma sak som ett rör på 3 meter.

3 stycken 1-meters rör parallellt blir samma som ett rör på 1 meter. Och sen vet du ju inte om flödet fördelas exakt jämnt mellan dem, 90% av spriten går kanske genom ett rör och bara 5% vardera genom de två andra. Då fyller de två extra i princip ingen funktion.
dilettanten
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 26, 2018 11:22

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av dilettanten »

Jag menade inte att de tre rören matades parallellt från samma källa, utan de tre rören är helt separata, alltså tre kompletta underifrån-upp där man fördelar spriten mellan dessa.

Kostar bara två extra kärl att fylla ifrån plus lite koppling och slang men man slipper allt strul med att få ett fungerande flöde.

Då kan man antingen köra parallellt där man fördelar spriten mellan de tre rören och få tre gångers hastighet, eller ta produkten från rör 1 och fylla i rör 2 och sedan i rör tre (en tredjedel av hastigheten med i slutändan samma resultat om mängden kol är anpassad till mängden sprit som ska renas).

Nu har ju jag inte sådana mängder sprit att inte ett rör räcker åt gången, jag har två rör som jag alternerar mellan så jag har alltid rent kol när det det behövs.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster