Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel och effektiv kolrening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Cadenza »

Brukar ni köra igenom varmt vatten i hinken och låta kolet i röret stå blött ett tag innan ni drar i spriten? Borde inte reningsförmågan bli bättre om röret får stå i vatten typ ett dygn innan man kör igång själv reningen, eller är det onödigt?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bonkeman »

För bästa rening tycker jag att man bör följa instruktionerna i PDF-dokumentet i första inlägget. Sid 22-27 behandlar hur man ökar effektiviteten på kolet. Jag har skippat det här med att rengöra kolen de senaste gångerna och jag tycker att resultatet har blivit en betydligt strävare och skarpare sprit.

En snabb sammanfattning är att man häller kokande vatten på kolet och rör runt och låter orenheterna stiga till ytan. Man ser tydligt hur det bildas en hinna på vattnet som man sedan kan hälla ut. Upprepa några gånger. Det är värt det!
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Cadenza »

bonkeman skrev:För bästa rening tycker jag att man bör följa instruktionerna i PDF-dokumentet i första inlägget. Sid 22-27 behandlar hur man ökar effektiviteten på kolet. Jag har skippat det här med att rengöra kolen de senaste gångerna och jag tycker att resultatet har blivit en betydligt strävare och skarpare sprit.

En snabb sammanfattning är att man häller kokande vatten på kolet och rör runt och låter orenheterna stiga till ytan. Man ser tydligt hur det bildas en hinna på vattnet som man sedan kan hälla ut. Upprepa några gånger. Det är värt det!
Ja, det är säkert bättre, försökte det en gång men det var ett riktigt projekt att få i den blöta kolen i det smala röret. Fick skeda i det och slabba en hel del. Därför jag fuskat och bara hällt i varmt vatten och låtet det rinna igenom ett par timmar.

Men det finns väl inga genvägar till bra kolning antar jag!
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av bamse70 »

Jag kör med rostfritt rör på 16cm å 120cm långt. jag får i ca 22 liter kol å renar underifrån å upp.
Botten på röret är svetsat å med kran så det går å stänga av när man vill.
Locket på ovansidan kommer från någon syltburk å är lätt att ta bort när man ska byta kol.
Fyller röret med 20 liter vatten å sedan lika mycket i hinken som står 30cm över toppen på röret då kommer det ca en droppe/ sekund .

När det är slut på vatten i hinken så är det bara å fylla med sprit brukar bli några liter mer ca 23 liter sprit innan allt vatten har kommit ut.
jag fyller på med den mängd sprit som jag har tänkt dricka 2-3 veckor frammåt å tänkt kunna rena 75-80 liter sprit innan jag måste byta kol.
Kol å sprit får stå kvar i röret under tiden jag inte gör någon sprit.Detta är bara ett prov då jag inte vet va som händer med kolet när det får stå några månader i röret.
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av trelleburgaren »

Hej,

Ny på forumet och vill ställa denna frågan. Jag har mycket begränsad höjd i utrymmet jag tänkt ställa en renare (2 meter) och vill bygga en renare likt den Stillton beskriver. Fungerar det att göra som på bilden här nedan istället?

Alltså att jag delar ett 2 m rör till 2 lika delar på 1 m (men fortfarande samma mängd kol). Fungerar det med tanke på trycket är det jag är ute efter? Eller är det så att jag måste ha mäsken högre när rören hamnar bredvid varandra för att få högre tryck?

Nu önskar jag att jag varit med mer på lektionen om "tryck" både på gymnasiet och universitetet. Pinsamt...

Bild
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Med "nerifrån och upp" (som den här tråden handlar om) så går det utmärkt att dela upp röret i flera kortare.

Det är spritens tid i kontakt med kolet som är intressant, allt handlar alltså om att låta spriten flöda så sakta som möjligt genom kolet.

Ännu bättre är ju dock att istället bygga en VM och slippa kola spriten.
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av trelleburgaren »

latmasken skrev:Med "nerifrån och upp" (som den här tråden handlar om) så går det utmärkt att dela upp röret i flera kortare.

Det är spritens tid i kontakt med kolet som är intressant, allt handlar alltså om att låta spriten flöda så sakta som möjligt genom kolet.

Ännu bättre är ju dock att istället bygga en VM och slippa kola spriten.

Jo, jag har förstått att det har med tiden att göra, men min fråga var huruvida jag behöver sätta den högre för att jag delar upp den på fler rör? Och en fråga till. Om det så droppar 1 ml/dygn, "äter" inte kolet alkoholen då?

Jag har läst mycket tycker jag, men VM har jag inte stött på. Vad är det?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Olike brännartyper förklaras här
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=12350

Med en rätt byggt VM (och det är inte så extremt svårt) så får man (sägs det i alla fall, jag har inte personligen provat) ut 95% etanol som är så ren att den inte behöver kolas. Bara att späda ut till önskad styrka och dricka.

Nackdelen, om man nu ska tala om nackdel, är ju att den blir i princip smaklös (eftersom den är så ren). Det som smakar i vodka är den lilla mängd finkel som finns kvar.

Det påstås att när de tillverkar Absolut så destilerar de 95% etanol och sen blandar de i lite lite grann av en "finkelcocktail" för att ge rätt smak på den. Det är nämligen mycket enklare att i en stor industriell destillationskolonn destilera fram ren 95% smaklös etanol än att försöka destillera fram nåt runt 50-60% med smak.
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av trelleburgaren »

Jag blir knäpp i huvudet. Hur får jag ut luften? Har försökt med att ta ner hinken, men luften går ej ur för det. Hur lång tid ska det ta för luften att gå ur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Får ur luften från vad? Har du byggt ett korrekt nedifrån och upp så kommer ju spriten att stiga i rören och trycka luften framför sig?

Kör man uppifrån och ned finns det däremot risk att det bildas luftfickor. Men en av poängerna med nedifrån och upp är ju just att konstruktionen gör att man slipper luftfickor.
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av trelleburgaren »

latmasken skrev:Får ur luften från vad? Har du byggt ett korrekt nedifrån och upp så kommer ju spriten att stiga i rören och trycka luften framför sig?

Kör man uppifrån och ned finns det däremot risk att det bildas luftfickor. Men en av poängerna med nedifrån och upp är ju just att konstruktionen gör att man slipper luftfickor.
Har två rör med en silikonslang mellan. I denna silikonslang finns massor av luft


Skickat från min iPhone med Tapatalk
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av trelleburgaren »

trelleburgaren skrev:
latmasken skrev:Får ur luften från vad? Har du byggt ett korrekt nedifrån och upp så kommer ju spriten att stiga i rören och trycka luften framför sig?

Kör man uppifrån och ned finns det däremot risk att det bildas luftfickor. Men en av poängerna med nedifrån och upp är ju just att konstruktionen gör att man slipper luftfickor.
Har två rör med en silikonslang mellan. I denna silikonslang finns massor av luft

Och ja, nerifrån och upp

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av latmasken »

Du menar slangen som går från upptill på rör 1 till nertill på rör 2? Det gör väl inget att det är luft där så länge spriten rinner ner i slangen? Luften kommer väl att försvinna vartefter rör 2 fylls (nivån i slangen kommer att bli samma som nivån i röret).

Det som händer är att från ditt kärl så fylls det första röret långsamt. När det första röret är fullt så rinner spriten som är högst upp via slangen ner till botten av rör 2 (man kan säga att rör 1 "rinner över"), så fylls rör 2 långsamt tills det är fullt och då rinner den översta spriten där ut slangen till ditt uppsamlingskärl (rör 2 "rinner över").
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av trelleburgaren »

Jag gjorde som så att jag kopplade loss slangen från rör två underifrån och höll den i nivå med toppen på rör 1. När slangen var full med vatten kopplade jag på den igen och voila, ingen luft


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skyldig
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 01, 2016 11:32
Utrustning: pot-stills

Re: Enkel och effektiv kolrening

Inlägg av Skyldig »

Vid mitt besök på Tullens laboratorium där smuggelsprit undersöks, lärde de mig hur gör absolut ren sprit av hembränt som inte kan klassas som hembränt. Först kan sägas att det mesta som smugglas in håller klassen hembränt och kommer i kvantiteter om 20 tusen liter. Spriten är inte olagligt tillverkad, men så fort den är innanför våra gränser döms Du för innehav av olagligt tillverkad sprit. En normal arbetare får 50 dagsböter a 200:- = 10 tusen för en flaska i böter.
De visa analys besked på deras egen tillverkade hembrända sprit hur den renas i kol en gång, skitig, resultat efter två gånger fortfarande oren något, men vid tredje gången absolut ren från finkel rester.

Andra gångens kolet duger gott att åter använda som första gång, tredje gångens till andra gång och helt nytt rent till tredje gången. Och man får en excellent ren fin sprit.
Själv använder jag 10 cm tjocka avloppsrör 100 + 20 cm långa och stryp kran längst ned och 10 l hink upptill med specialgjort föste insatt i botten som passar ned i röret.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster