Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur länge kan man använda det aktiva kolet

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Madigan
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:32

Hur länge kan man använda det aktiva kolet

Inlägg av Madigan »

Hej, jag tänkte kolla hur länge man kan använda det aktiva kolet, blir inte kolet mättat på "skit" från det man destillerat?
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hur länge kan man använda det aktiva kolet

Inlägg av scaryeyes »

Ofta gör man så att man tar det gamla blöta kolet från förra gången och körigenom allt. Sen tar man nytt kol å kör en gång till. Sen sparar man det kolet till nästa gång. Det är ett vanligt sätt. Vilket jag inte skulle föredra. Jag förstår inte vitsen med att köra en hel sats i smutsigt kol, då det inte kan ta upp speciellt mycket mer. Måste då dra i kolet under lång tid. Men man kan koka kolet.
Då tvättar man det. Så häller man av vattnet som det då samlas en massa smuts på ytan. Men allt står i pdfen
Läs igenom den noga!
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Madigan
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:32

Hur länge kan man använda det aktiva kolet

Inlägg av Madigan »

Kan inte läsa pdf:en behöver inte gå in på detaljer men hur jag än gör får jag inte den pdf-läsaren som är integrerad i webbläsaren att fungera i Windows 7 ,

Min första sats smakar mest vatten efter kolningen, hällde i typ 2 dl vatten efter sista spriten... hur mkt vatten skall man hälla i ? Jag hittade ingen info så jag var tvungen att chansa... återigen kan inte läsa pdf:en
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Hur länge kan man använda det aktiva kolet

Inlägg av trippp »

scaryeyes skrev:Ofta gör man så att man tar det gamla blöta kolet från förra gången och körigenom allt. Sen tar man nytt kol å kör en gång till. Sen sparar man det kolet till nästa gång. Det är ett vanligt sätt. Vilket jag inte skulle föredra. Jag förstår inte vitsen med att köra en hel sats i smutsigt kol, då det inte kan ta upp speciellt mycket mer. Måste då dra i kolet under lång tid. Men man kan koka kolet.
Då tvättar man det. Så häller man av vattnet som det då samlas en massa smuts på ytan. Men allt står i pdfen
Läs igenom den noga!
Inte rengör man väl kolet med kokning?

Man kan aktivera kolet innan rening med kokande vatten. Man häller då kokande vatten på kolet och sköljer det. Men man har alltså inte kolet i en kastrull som står och kokar. Lite renare blir det, men det är mest damm man tar bort.

Om man vill rengöra begagnat kol kör man det i ugnen. Det är dock knappt värt det, elen blir rätt dyr.
Användarvisningsbild
Tiax
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: lör feb 02, 2013 19:46
Ort: Hillbilly City (Denmark)
Kontakt:

Re: Hur länge kan man använda det aktiva kolet

Inlägg av Tiax »

Jeg bruger og koge det brugte kullet i rent vann i ca. 3 min.
Dette jøres en 4 - 5 gange hvorefter jeg tørker kullene i ovnen ved 150 grader til det er knastørt :-)

Kogning i vann fjerner ikke alle affaldsstofferne, derfor skal det tørkes ved 150' da er de helt rene.
En pose kull kan renses flere gange på den måten!

Fik ideen fra www.things-4-you.dk
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst