Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

VP-rör?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Stampe
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 22, 2013 10:47

VP-rör?

Inlägg av Stampe »

Halloj!
Satt och lurade på, kan man använda sig utav vanligt vp-rör för att bygga en "kolningsanläggning"? Klarar dom alkoholen eller bör man köra något annat rör?

Ha de gött :-)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: VP-rör?

Inlägg av temp_wricko »

Det beror på plasten de är gjorda av. Gissa inte utan kör på säkra kort som PP-plast.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: VP-rör?

Inlägg av latmasken »

VP-rör är väl PVC?
Stampe
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 22, 2013 10:47

Re: VP-rör?

Inlägg av Stampe »

Mm.. typ avloppsrör vp från bauhaus etc... kanske inte är det bästa att köra på..?

Tänkte jag skulle hitta något alternativ till att beställa från hembryggning.com som har otroligt sega leveranser och inga svar på epost/supportinlägg. väntat en vecka nu och varken fått leverans eller något svar.

Men tack för svaren! :)
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: VP-rör?

Inlägg av Winemaker »

Jag använder avloppsrör 40 mm, märkt PP-H DIN 4102-B1 och det fungerar riktigt bra
På gång:
23 liter brown ale + 23 liter IPA + 46 liter äppelvin + lite med R2D2 ...!
Stampe
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 22, 2013 10:47

Re: VP-rör?

Inlägg av Stampe »

Winemaker skrev:Jag använder avloppsrör 40 mm, märkt PP-H DIN 4102-B1 och det fungerar riktigt bra
Tack för svaret!

Löste det via biltema som hade en utgången modell av 40mm PP rör på lagret. Fick det lite billigt.. alltid bra att känna nån där :)
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster