Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

super filter

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

super filter

Inlägg av MRTIGMASTER »

Kan detta vara nåt? ev rena sin mäsk med
20 dollar för 1000 liter och det verkar ju funka mkt bra :)


http://www.youtube.com/watch?v=JzfsQUjj5Ng

http://www.youtube.com/watch?v=ycEnu9p1GPE

http://www.youtube.com/watch?v=Unr565H9r4o

http://eartheasy.com/lifestraw
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: super filter

Inlägg av temp_wricko »

Har du mycket jord och lera i mäsken verkar det suveränt ;)
Det kommer ju inte göra saken sämre i alla fall så testa!
/Wricko
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: super filter

Inlägg av MRTIGMASTER »

:D nä man om man tittar på alla vin filter + maskiner som finns att köpa så är nog detta en bra lösning och funkar bra.
Har själv testat vin filter med dåligt resultat
marcusss
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 14, 2011 16:11

Re: super filter

Inlägg av marcusss »

vilken grej :shock:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: super filter

Inlägg av latmasken »

En produkt som är gjord för att rena vatten är nog inte så bra för att rena sprit mer. Den tar ju antagligen bort allt som inte är vatten, d.v.s. den tar antagligen bort alkoholen från spriten.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: super filter

Inlägg av MRTIGMASTER »

latmasken skrev:En produkt som är gjord för att rena vatten är nog inte så bra för att rena sprit mer. Den tar ju antagligen bort allt som inte är vatten, d.v.s. den tar antagligen bort alkoholen från spriten.

Alla vattenfilter är kolfilter så då menar du att man EJ skall rena sprit med kol då?
Vad jag sa var - Detta kan vara bra att rena mäsken dvs grumligheten , inte rena spriten
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: super filter

Inlägg av latmasken »

Nej, alla vattenfilter är inte kolfilter.

Filter för friluftsbruk är idag oftast keramiska med silverjoner. Keramiska med porer som är så små att bakterier och virus inte kommer igenom och sen silverjoner som jonbytare för kemiska föroreningar (och det är där jag misstänker att etanolen riskerar att fastna lika mycket som finkeln).

Även om man använder kol både till vattenfilter och rening av sprit så fungerar kolet inte riktigt på samma sätt i bägge fallen.

Om du tänker så här: När du använder ett kolfilter för att rena vatten så ska det släppa igenom vatten och inget annat.

När du använder det för att rena sprit, då ska det släppa igenom andra saker än vatten.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: super filter

Inlägg av MRTIGMASTER »

ok orkar inte tjafsa om detta , ville bara visa filtret
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: super filter

Inlägg av latmasken »

Om man läser instruktionerna för det där filtret ser man också att det står att om filtret sätter igen så ska man blåsa baklänges genom det. Filtret kan med andra ord inte filtrera den där stora mängden vatten i ett oavbrutet flöde utan filtret behöver rensas med jämna mellanrum. Med grumlig mäsk så lär det alltså sätta igen rätt snabbt.

Att vinfilter ser ut som de gör (en stor platta) beror på att man vill ha en stor filteryta för att det inte ska sätta igen så fort.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: super filter

Inlägg av MRTIGMASTER »

Du vet nog bäst :wink:
Har inte sett 1 enda bygge du gjort eller nåt du gör men du verkar kunna allt? märkligt måste jag säga :shock: :?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: super filter

Inlägg av latmasken »

Jag dricker inte sprit så jag destillerar inte. Vattenfilter kan jag dock mycket om eftersom jag är intresserad av överlevnad, så jag har läst väldigt mycket om vattenfilter.

Man kan faktiskt kunna saker utan att ha byggt något. Teori kallas det. Kan tillgodogöras genom att t.ex. läsa böcker eller studera på universitet eller högskola. Då kan man resonera sig fram till om saker fungerar eller inte utan att behöva prova att bygga.


Sen finns det ju också en gyllene regel som säger: Om nåt låter för bra för att vara sant så är det troligen inte sant.

Om ett sånt där litet filter verkligen klarade av så mycket, varför används det inte inom industrin? De skulle tjäna miljoner på att ersätta sina stora dyra filter med ett sånt där.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: super filter

Inlägg av MRTIGMASTER »

Okej pallar ej diskutera med dig mera, du verkar ju veta allt om det mesta
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: super filter

Inlägg av latmasken »

Googlade lite mer på det där filtret. 200 ml/minut under förutsättning att man backspolar filtret var femte liter. Så för att filtrera 25 liter mäsk måste du backspola ungefär varje halvtimme.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: super filter

Inlägg av stillton »

MRTIGMASTER skrev:Du vet nog bäst :wink:
Har inte sett 1 enda bygge du gjort eller nåt du gör men du verkar kunna allt? märkligt måste jag säga :shock: :?
så du har alltså byggt ett sånt här filter med ca 4cm diameter som effektivt filtrerar mäsk utan att täppas igen?
du får gärna visa bilder på det istället för att filter som är till för något helt annat.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: super filter

Inlägg av MRTIGMASTER »

Och så kommer du in också Du vet vad jag tycker om dig
Så dina frågor kommer jag inte ens besvara
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster