Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kolat 1 liter, bara vatten

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Bryggaren Bob
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: tor aug 01, 2013 20:52

kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Bryggaren Bob »

Har nu kolat 1 liter sprit petflaske metoden men får bara ut vatten..
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Andy »

Spriten kommer snart. Fortsätt. Häll på vatten i slutet så pressar du ut all sprit
Bryggaren Bob
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: tor aug 01, 2013 20:52

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Bryggaren Bob »

Efter 1.5 liter vatten kom äntligen spriten! :) har nu kolat 2 liter. Det går inte fort..
active
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre apr 03, 2015 21:15
Utrustning: kolon

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av active »

Hejsan,

Jag väcker denna tråd och ställer en fråga då jag är helt novis på att kola sprit. Jag har sprit på ca 95% och skall kola den men vet inte alls vad jag skall tänka på. Jag har försökt att läsa och googla en del men känner mig inte klokare..
Jag har gjort ett försökt tidigare men efter att jag spätt ut spriten till ca 50% så kolade jag den och det som kom ut höll ca 5% alkohol. Vad gjorde jag för fel? Jag blötte ned kolet rejält med vatten innan jag hällde i spriten. Vad skall man tänka på?

Även så får jag en sprit som blir "mjölkaktig" när jag har i vatten, men det gissar jag på att det beror på att jag har hårt vatten?

Tacksam för snabbt svar!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Andy »

Så stark sprit bör du kola med hjälp utav "statisk kolning". Vilket innebär att du häller kol och sprit i en dunk och låter det stå.

Spriten som man kolar med vanlig metod, häller genom ett rör, bör ej vara starkare än 55(?) % om jag minns korrekt. Hur gick du tillväga när du kolade föra gången?
Nedifrån->upp eller uppifrån->ned?`

Ifall du ska kola en liten mängd, mindre än 2 liter sprit, så är det mer värt att vänta tills du har mer sprit att kola.
Roy Achmed
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 08, 2014 10:16

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Roy Achmed »

Hallå! :D Jag har haft liknande problem som Newbie. Jag spädde ut 90% till 40% och kolade men färdig produkt var bara 7%
Jag har röret "Uppifrån och ner". Men när spriten ligger på 40 eller 50% ska det väl inte behövas någon Statisk kolning? Det är väl inte SÅ starkt?? Det borde väl funka med vanlig "Uppifrån>ned"-kolning? Jag vet inte om du missuppfattat styrkan Andy? Eller är det verkligen så? Jag är också nybörjare och vore jättetacksam för lite tips. :)
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Etno »

Roy Achmed skrev:Hallå! :D Jag har haft liknande problem som Newbie. Jag spädde ut 90% till 40% och kolade men färdig produkt var bara 7%
Jag har röret "Uppifrån och ner". Men när spriten ligger på 40 eller 50% ska det väl inte behövas någon Statisk kolning? Det är väl inte SÅ starkt?? Det borde väl funka med vanlig "Uppifrån>ned"-kolning? Jag vet inte om du missuppfattat styrkan Andy? Eller är det verkligen så? Jag är också nybörjare och vore jättetacksam för lite tips. :)
Det är bara att fortsätta hälla på sprit tills du pressat ut allt vatten och det bara kommer sprit. Kan det vara så att du inte hade tillräckligt mycket sprit att pressa ur vattnet med, och därmed fick ut utspädd sprit och resten av spriten fanns kvar i kolet?

Jag brukar alltid använda kokhett vatten så jag kan känna på röret när vattnet pressas ut och spriten börjar komma.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Andy »

Roy Achmed skrev:Hallå! :D Jag har haft liknande problem som Newbie. Jag spädde ut 90% till 40% och kolade men färdig produkt var bara 7%
Jag har röret "Uppifrån och ner". Men när spriten ligger på 40 eller 50% ska det väl inte behövas någon Statisk kolning? Det är väl inte SÅ starkt?? Det borde väl funka med vanlig "Uppifrån>ned"-kolning? Jag vet inte om du missuppfattat styrkan Andy? Eller är det verkligen så? Jag är också nybörjare och vore jättetacksam för lite tips. :)
Hur mycket sprit hade du?
Förberedde du kolet?

Om du läser mitt tidigare inlägg en gång till så ska det nog klarna upp. ifall det är väldigt stark sprit 55% eller mer skrev jag i det inlägget, med ett frågetecken efter då jag är osäker på var gränsen går, så bör man använda statisk kolning. Med 40% sprit så fungerar vanlig kolning bra, dvs uppifrån->ned eller nedifrån->upp.

Jag brukar smaka av det som kommer ur röret tills dess att det är bra styrka på spriten och det inte bara är vatten som kommer ut. När detta uppfylls så brukar jag ställa dit ett nytt kärl som samlar upp spriten, detta för att det inte ska späs med vattnet som först kommit ut.
Roy Achmed
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 08, 2014 10:16

Re: kolat 1 liter, bara vatten

Inlägg av Roy Achmed »

Jag hällde i ca 1.5L kokande vatten först. Det kanske var för lite? Ca en liter sprit. Det färdigkolade var ca 8-9dl när jag mätte upp det till 7%. Kolet förberedde jag inte alls före. Trodde det skulle räcka med att jag hällde i kokande vatten först. Jag har läst lite av det du skrev tidigare nu och har insett att det var JAG som missförstått. :oops: sorry. Jag har precis tömt röret på kol och skruvat isär det för rengörning. Kolet har jag sparat i en hink. Vet inte om det går att återanvända det men om spriten stannat kvar i kolet så tänkte jag försöka på nåt sätt iaf.
Ja just det ja.... jag fick hjälp med att fixa iordning röret och nu när jag plockade isär det så var det en först halv decimeter bomull och sen ett kaffefilter och sist en tygbit längst ner. Det kanske är där felet ligger? Om det är för mycket eller för lite bomull? Eller nåt med filtret eller tyget?
Tusen tack för alla svar och hjälp. Det är guld värt. :)
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst