Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

otto-brännaren

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
stoffsson
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jan 03, 2012 23:10
Ort: narnia

otto-brännaren

Inlägg av stoffsson »

Bild

Om man tittar på FOA-ritningen som redan är postad på forumet. dvs denna:
Bild

så är det en ingående pip under första kylardelen som ska vara "tillsågad" för att undvika att ångorna går in i 6mm-röret den vägen. Jag har funderat på att bygga en sådan FOA som jag länkade först i inlägget. Bör jag såga till en pip på denna brännare också? Isåfall på vilken ingång? Jag antar att det blir det vänstra 6mm-röret som är fäst längst ned med tanke på att ångorna först ska gå in i kylaren sedan tillbaka.

Så vad tror ni, ska jag installera en pip på denna?

//Stoffsson
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: otto-brännaren

Inlägg av jokkman »

stoffsson skrev:Bild

Om man tittar på FOA-ritningen som redan är postad på forumet. dvs denna:
Bild

så är det en ingående pip under första kylardelen som ska vara "tillsågad" för att undvika att ångorna går in i 6mm-röret den vägen. Jag har funderat på att bygga en sådan FOA som jag länkade först i inlägget. Bör jag såga till en pip på denna brännare också? Isåfall på vilken ingång? Jag antar att det blir det vänstra 6mm-röret som är fäst längst ned med tanke på att ångorna först ska gå in i kylaren sedan tillbaka.

Så vad tror ni, ska jag installera en pip på denna?

//Stoffsson
            Om du menar första "ritningen" i detta inlägg så rekomenderar jag dig att inte bygga efter den ritningen, det är tyvärr ej rätt om det är en "FOA brännare" som du vill bygga. Använd ritningen i forumet för att bygga din FOA. Följer du ritningen så får du en liten och fungerande FOA brännare. vill du ha en snabbare FOA så gångrar du alla måtten med tex 1.5 inkl längder/höjdmått mm(ytter diameter på rören är angivna i ritningen) exakta höjden är inte kritiskt i bygget, du får fram ett ca mått efter att du har "gångrat" höjden med ex 1.5. Hoppas detta hjälper dig på vägen
            Användarvisningsbild
            Andy
            Moderator
            Inlägg: 1028
            Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

            Re: otto-brännaren

            Inlägg av Andy »

            Den såkallade icke FOAbrännaren... Hurmycket sämre är den än en FOAbrännare, har du någon aning?
            Användarvisningsbild
            jokkman
            Bryggmästare
            Inlägg: 302
            Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
            Utrustning: Foait :-)
            Ort: Norrland

            Re: otto-brännaren

            Inlägg av jokkman »

            andy skrev:Den såkallade icke FOAbrännaren... Hurmycket sämre är den än en FOAbrännare, har du någon aning?
            Min personliga åsikt är att den är 100% sämre än en "riktig FOA brännare", det finns enligt mig fel i ritningen tex produktuttaget. Om man jämför ritningarna så ser man problemen...
            Användarvisningsbild
            Andy
            Moderator
            Inlägg: 1028
            Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

            Re: otto-brännaren

            Inlägg av Andy »

            jokkman skrev:
            andy skrev:Den såkallade icke FOAbrännaren... Hurmycket sämre är den än en FOAbrännare, har du någon aning?
            Min personliga åsikt är att den är 100% sämre än en "riktig FOA brännare", det finns enligt mig fel i ritningen tex produktuttaget. Om man jämför ritningarna så ser man problemen...
            Skulle detta vara en förbättring?
            Det där med pipen som man kan se längst ner i vänstra hörnet var själva huvudfrågan i tråden om jag uppfattade det rätt:
            http://img12.imageshack.us/img12/1703/foaritning.jpg
            Användarvisningsbild
            jokkman
            Bryggmästare
            Inlägg: 302
            Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
            Utrustning: Foait :-)
            Ort: Norrland

            Re: otto-brännaren

            Inlägg av jokkman »

            andy skrev:
            jokkman skrev:
            andy skrev:Den såkallade icke FOAbrännaren... Hurmycket sämre är den än en FOAbrännare, har du någon aning?
            Min personliga åsikt är att den är 100% sämre än en "riktig FOA brännare", det finns enligt mig fel i ritningen tex produktuttaget. Om man jämför ritningarna så ser man problemen...
            Skulle detta vara en förbättring?
            Det där med pipen som man kan se längst ner i vänstra hörnet var själva huvudfrågan i tråden om jag uppfattade det rätt:
            http://img12.imageshack.us/img12/1703/foaritning.jpg
            Mitt råd: Använd inte denna ritning, använd den som finns i forumet. Själva funktionen på en "FOA" är att ångorna går "runt och tillbaka till kolonnen" det är själva finessen med "FOA tekniken", ritningen ovan har ej detta. En FOA är ganska lätt att bygga även för den "ej så händige" och inte dyr i material heller. Jag har personligen hjälp ett antal "bekanta" med tillverkning av FOA, dom byggdes baserade på ritningen i forumet och fungerar som dom ska. Produkt % blir lite lägre men det går fortare än med vanliga kolonn brännare. FOA'n är ej lika temperatur känsliga (värmaren i kärlet) som kolonn brännare. Dom som jag hjälpte till med var dock "uppskalade" från ritningen i forumet dvs 6mm -->8mm osv ("mellan FOA").
            sök i forumet på "Fet FOA" så hittar du mycket information om hur man gör.
            Användarvisningsbild
            Andy
            Moderator
            Inlägg: 1028
            Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

            Re: otto-brännaren

            Inlägg av Andy »

            6->8
            10->12
            15->17

            Skulle det vara något?
            Användarvisningsbild
            jokkman
            Bryggmästare
            Inlägg: 302
            Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
            Utrustning: Foait :-)
            Ort: Norrland

            Re: otto-brännaren

            Inlägg av jokkman »

            andy skrev:6->8
            10->12
            15->17

            Skulle det vara något?

            För att göra tex en större FOA, gör följande
            Byt ut rören med diameter 6mm till 8mm.
            Du får då en uppskalning på 1.33 ……
            Använd uppskalnings parametern (1.33) och gångra övriga rör, ta det rör som är närmast i storlek
            Glöm ej bort att du även måste öka längderna dvs höjd 130mm blir (1.33 * 130) 172mm
            Jag vet inte brytpunkterna för mitt tillvägagångssätt, så att när uppskalningen slutar fungera vet jag ej. Kolla på forumet efter ”Lillis Fet FOA” där finns mått angivelser som fungerar, vet ingen som har gjort en ”grövre FOA” och visat samma resultat som Lillis. Viktigt är att man är noggrann vid bygget och följer ritningen så gott det går. En (1) mm hit eller dit har ingen betydelse i det hela men noggrannhet lönar sig i längden. Viktigt är var man fäster produktuttaget, hur långt inre kolonnen skall sticka in i den nedre yttre kolonnen, knacka inte ihop för mycket inre kolonnen. Håll dig till uppskalnings parametern så funkar det.

            Detta är inte någon exakt vetenskap som jag gör men det fungerar, produkt resultatet (% ut och kvalité) beror på mycket mera som tex värmekällan/reglering av värmekällan, ”kvalitén på bryggden som man kokar” mm mm
            Användarvisningsbild
            Andy
            Moderator
            Inlägg: 1028
            Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

            Re: otto-brännaren

            Inlägg av Andy »

            jokkman skrev:
            andy skrev:6->8
            10->12
            15->17

            Skulle det vara något?

            För att göra tex en större FOA, gör följande
            Byt ut rören med diameter 6mm till 8mm.
            Du får då en uppskalning på 1.33 ……
            Använd uppskalnings parametern (1.33) och gångra övriga rör, ta det rör som är närmast i storlek
            Glöm ej bort att du även måste öka längderna dvs höjd 130mm blir (1.33 * 130) 172mm
            Jag vet inte brytpunkterna för mitt tillvägagångssätt, så att när uppskalningen slutar fungera vet jag ej. Kolla på forumet efter ”Lillis Fet FOA” där finns mått angivelser som fungerar, vet ingen som har gjort en ”grövre FOA” och visat samma resultat som Lillis. Viktigt är att man är noggrann vid bygget och följer ritningen så gott det går. En (1) mm hit eller dit har ingen betydelse i det hela men noggrannhet lönar sig i längden. Viktigt är var man fäster produktuttaget, hur långt inre kolonnen skall sticka in i den nedre yttre kolonnen, knacka inte ihop för mycket inre kolonnen. Håll dig till uppskalnings parametern så funkar det.

            Detta är inte någon exakt vetenskap som jag gör men det fungerar, produkt resultatet (% ut och kvalité) beror på mycket mera som tex värmekällan/reglering av värmekällan, ”kvalitén på bryggden som man kokar” mm mm
            Se på fan, där fick man mycket bra information. Tackar!!
            Skriv svar

            Återgå till "FOA"

            Vilka är online

            Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster