Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ojämnt mäskkok

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
erikanders
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån feb 20, 2012 21:21

Ojämnt mäskkok

Inlägg av erikanders »

Varför kokar mäsk ojämnt ibland? Från stillastående till ganska våldsamma utbrott utan att värmetillförseln ändras.
Jussi

Re: Ojämnt mäskkok

Inlägg av Jussi »

erikanders skrev:Varför kokar mäsk ojämnt ibland? Från stillastående till ganska våldsamma utbrott utan att värmetillförseln ändras.
Du har antagligen en termostat... koppla förbi den!
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Ojämnt mäskkok

Inlägg av spyvingen »

Kör en FOA i en sådan där glas damagong eller hur det stavas och jag hade samma problem verkar som den gör så I något mellan lägga när det inte är för varm eller för kallt för att koka. Jag har testat att både öka och minska värmen och båda verkar avhjälpa detta men är inte helt 100 om jag kanske gjort nått annat med.

Varför det blir så undrar jag med.
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Ojämnt mäskkok

Inlägg av spyvingen »

Har löst mitt problem med att det kokar ojämn genom att lägga i ett föremål i e-kolven så att bubblorna har någon stans att börja. Märkte att bubblorna började vid små föremål som smugit sig in i kolven och kom på att jag kunde lägga i något och sedan dess har jag inte haft detta problemet. :)

Edit : lösningen var en skruvbricka :)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster