Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

1.5 m. kolonnrör med FOA länst upp?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

1.5 m. kolonnrör med FOA länst upp?

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Reggade mig på detta forum för någon vecka sedan för att få lite tipps om kryddning. MEN jag hittade ännu mer intressant information!

Under min tid som univeristetstudent så fanns det en FOA-brännare som bytte rum/användare en gång i veckan på studentboendet och den kallades för "Otto". Till den fanns det ett kärl bestående av två st. ihopsvetsade degbunkar på 4 l. vardera. Man fick ut 60 -65% fulsprit som sedan spädes med vatten och kolades i ett 40 mm. plaströr på 2m. Av 25 lit. mäsk fick man ett slutresultat på ca: 6.5 lit. sprit på 40%

Jag har nu klickat runt här på Bryggforum och sett att en del har satt sin Foa på toppen av ett 1.5 m kolonnrör, fyllt med skurbollar och lyckats med att få ut ett betydligt starkare destilat. Är det möjligt att få ut så strakt som 96% från en FOA med hjälp av ett kolonör?
Senast redigerad av Charlie's Nubbe, redigerad totalt 1 gång.
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: 1.5 m. kolonnrör med FOA länst upp?

Inlägg av Andy »

svar ja. fast kolonnen gör arbetet. titta under kolonnbrännare. man lan bygga simplare varianter än en foakolonn som även gr bättre sprit lättare
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: 1.5 m. kolonnrör med FOA länst upp?

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Efter att jag nu klickat mig runt ytterligare här på forumet så verkar det som om det går att få ut närmare 9 lit. på samma mängd mäsk som vi fick ut 6 lit. ? Är det oxå möjligt? Vad mkt sprit/pengar/nöjen vi måste gått miste om!

Tänk att vi var så orutinerade. Eller så var vi desperata att dränka sorgerna efter kuggade tentor!
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster