Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

E-kolv till FOA-brännare

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

E-kolv till FOA-brännare

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Jag får snart min första alldeles egna FOA-brännare som jag fått min rörmokarkompis att hårdlöda ihop. Men var köper man en E-kolv med gummipropp att hälla mäsken i? Bor i Stockholm.
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: E-kolv till FOA-brännare

Inlägg av Knox »

PGW säljer 5 liters
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: E-kolv till FOA-brännare

Inlägg av jokkman »

Södermalms svartbryggeri skrev:Jag får snart min första alldeles egna FOA-brännare som jag fått min rörmokarkompis att hårdlöda ihop. Men var köper man en E-kolv med gummipropp att hälla mäsken i? Bor i Stockholm.
E-kolvarna är ju lite dyra i inköp, antar att du har en sk "otto brännare" dvs en liten foa?
Och du tänker använda en platta av något slag till uppvärming?

Jag kan annars rekommendera att du köper en rostfri kastrull med lock, 10 liters kostar ca 250-300kr och gör en egen packning av akvariesilikon för tätning mellan locket och kastrullern och fäster locket med flertalet "klämmor" ex pappersklämmor i metall.

Du har ju tillgång till en "egen rörmockare" så fråga han snällt om han inte kan löda fast en koppling i locket på kastrullen och en i FOA'n. Då blir det enkelt att montera/demontera

Tänk på att du måste köra en "orginal FOA" mycket försiktigt, endast droppar/pärlband.
Fyll inte i mer än max 8liter "produkt" i en 10liters kastrull.

Lycka till, och rapportera gärna vad lösningen blev och resultatet!
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Re: E-kolv till FOA-brännare

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Tack för hjälpen. Fixat.
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster