Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FOA provkokning

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

FOA provkokning

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Äntligen har jag en alldeles egen FOA-kokare, liten och nätt, hårdlödd och tät. Men när jag provkokar den på en 3 liters e-kolv med vatten, så inser jag att jag totalt förträngt det där med kylvatten. Så:

Hur ordnar man lämpligast det där med kylvatten?
Hur vet man när man skruvat lagom mycket på kranen?
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: FOA provkokning

Inlägg av Frater_Frag »

Om kylmanteln på foan, där den puttrar på på toan, den känns sval och skön mot handen, så får du snart en prima tår på tanden! :P
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: FOA provkokning

Inlägg av Blådåren »

Frater_Frag skrev:Om kylmanteln på foan, där den puttrar på på toan, den känns sval och skön mot handen, så får du snart en prima tår på tanden! :P
Bryggar-poesi ! :lol:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Re: FOA provkokning

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Det tackar vi för. Nu ska jag bara in på någon lokal VVS-firma för att försöka få tag i passande slangar.
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Piercad
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 19, 2013 16:59

Re: FOA provkokning

Inlägg av Piercad »

Det är väll rekomenderat att ställa kranen på max och sen strypa med en liten kulventil eller dylikt, detta för att undvika tryckförändringar

Rätta mig gärna om jag har fel
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA provkokning

Inlägg av jokkman »

Piercad skrev:Det är väll rekomenderat att ställa kranen på max och sen strypa med en liten kulventil eller dylikt, detta för att undvika tryckförändringar

Rätta mig gärna om jag har fel
Du har så rätt, sätt en ventil på "utgående vatten" och justera med den kylningen (du ska alltid strypa/reglera på "utgående vatten").
Du behöver troligen inte ha vattnat på max, foan behöver inte så mycket vatten.
Om kylarna är kopplade i serie ansluter du "vattnen in" på nedre ingången av produktkylaren och sätter ventilen på utgående övre på "reflux kylaren".
Om dom är parallell (som org ritningen) sätt ingående på nedre och ventilen på övre

Lycka till och återkoppla gärna med bilder!
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: FOA provkokning

Inlägg av Frater_Frag »

Blådåren skrev:
Frater_Frag skrev:Om kylmanteln på foan, där den puttrar på på toan, den känns sval och skön mot handen, så får du snart en prima tår på tanden! :P
Bryggar-poesi ! :lol:
När jag skulle svara på frågan så dök rimmet ifråga upp i skallen, så jag tänkte att varför inte? :P
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Re: FOA provkokning

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Har nu fått ihop allt och provkört med bara kylvattnet. Försökte lägga upp bild, men man kunde bara peka på en annan webbsida. Får se om jag kan lösa det på något sätt..
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: FOA provkokning

Inlägg av Blådåren »

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10258

Spara bilden på någon av servrarna och länka in url:n hit .
"photobucket" funkar fint för mej.
men kan vara ide att ha fler konton då man kan se "alla" bilder i foldern , fast man bara länkat till en, hos en del bild-servrar..

"frater frag"
Menade som rent beröm !.
Lite bryggar-prosa kan ju ibland göra saker lättare att komma ihåg ! :)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: FOA provkokning

Inlägg av Frater_Frag »

Jo jag förstod det! :wink:

Jag måste försöka få till en limerick om foan, men det lär bli knivigare.
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Re: FOA provkokning

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

litenfoa-581.JPG
Provkokar med vatten. Verkar fungera bra. Kapacitet ungefär 1 liter på 1 timme och 10 minuter. Inte helt säker på att det är optimalt. Det krävs inte så mycket vatten för att det som kommer ut ska kännas svalt, däremot kommer det gå åt mycket el. Men produktionen är blygsam och mer för att ge mig utrymme att ägna mig åt snapskryddning utan att det kostar om jag misslyckas.
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Att det ska vara så svårt att ladda upp en bild

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

2s6o85e.jpg
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Re: FOA provkokning

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Nu har jag kokat för första gången. Eftersom själva kokkärlet, e-kolven, bara är på 3 liter - var det svårt att separera de olika delarna. Därför prövade jag att först bränna en råsprit som jag sedan brände en gång till. Råspriten höll ca 50% och den andra bränningen ca 80%, men upp till 88% i början. Smaken efter andra bränningen var förvånansvärt bra - jag har köpt sämre sprit utomlands. Därefter kolade jag (enligt instruktionerna här i forumet) genom två rör. Slutresultatet är utmärkt. Det gick inte åt så mycket vatten. Jag drog på vattnet till det brännvinet var ljummet som kom ut.

Nackdelen jag kan komma på är att det tar väldigt lång tid att bränna en hel jäshink med mäsk.

Nästa gång ska jag prova att helt bränna ut mäsken i första bränningen. Senare ska jag också prova att göra mäsk från fruktråvara istället.

Nu återstår det näst roligaste av allt: kryddningen. Och därefter det allra roligaste.
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: FOA provkokning

Inlägg av Blådåren »

Låter som någon hittat en ny hobby ! :lol: .

Tänker du pyssla med kryddning så låter det som du behöver en del neutral "grund" att utgå ifrån ...
Att en del har många tips som inte gäller foa när det gäller neutral produkt, har du nog inte kunnat missa..
Men ett litet tips vågar jag mej på !, om du fixar en kolonn under din foa, så får du starkare och renare produkt !.

Ett större kok-kärl än 3 L antar jag redan står på din "att göra" lista, så de låter jag bli att tipsa om :lol:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster