Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utveckling och experimentverkstad

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
MrFinkel
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons nov 07, 2012 8:01
Utrustning: Fet-Foa

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av MrFinkel »

Fan vad lycklig man blir när det forskas på FOA :D
För att inte förvirra mer än nödvändigt.
Tidigare användare:
Raggarn_salen
Gubben_finkel
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Hej
Jag skapade tråden för att inspirera andra att dela med sig av sina experiment och erfarenheter angående FOAn.
Har tänkt att alla kunde posta sina experiment här så att vi kunde samla det på ett ställe.
Själv så har jag kommit in på ett sidospår så mina FOA experiment är satt på sparlåga för tillfället.
Hade
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av jokkman »

Nu var det ett tag sedan man skrev något i "favvo tråden" :-)

Har haft diskbråck o elände under en längre tid så hobbyn har fått stå åt sidan (livet för den delen också)....
Men har kommit en liten bit på väg iaf med mitt experiment med FOA'n så jag tänkte att jag skulle visa lite av vad jag håller/har hållit på med.
Det är kvar att göra den "vänstra rör slingan" om man tänker "klassisk" Otto-FOA.
Vänstra röret bli ungefär som på en "finsk -foa", enkelt förklarat en refluxkylare som dumpar "vätskan" mitt i kolonnen ovan på packningen.

Med lite tur så ska väl jag kunna testa denna ide under sommaren (troligast mot slutet/hösten) o få se om jag har slitit i onödan eller inte...
1.jpg
1.jpg (36.5 KiB) Visad 849 gånger
returen till bunken, tänk "det ihopklämda röret" i otto-foan
2.jpg
2.jpg (36.17 KiB) Visad 849 gånger
mått på den förstorade "foa kolonnen", är 35mm i diam.
gängat "lock", tanken är att man skall kunna fylla kolonnen med ex "spp/klippta skurbollar" när man kör för "neutralt"
4.jpg
4.jpg (35.49 KiB) Visad 849 gånger
hårdlött ihop delarna
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster