Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utveckling och experimentverkstad

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
MrFinkel
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons nov 07, 2012 8:01
Utrustning: Fet-Foa

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av MrFinkel »

Härligt att det forskas och byggs på FOA modellen :D
För att inte förvirra mer än nödvändigt.
Tidigare användare:
Raggarn_salen
Gubben_finkel
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Tänkte visa hur långt jag kommit på mitt nästa bygge.
Med denna kommer jag att ta ut ånga istället för vätska. Så det blir någon typ av VM kolonn.
Om ni undrar vad det är för "trådar" som sticker ut ur en t-rör så är det kapillärrör för kylning av ångan inuti utloppet.
Kolonnerna kommer att fyllas med skurbollar.
Fattas en 22-15-22 t-rör och lite smårör ännu.
Funderar just nu om jag ska byta ut 90 graders vinkeln på refluxkolonnen till en 45 istället.
Innan någon kommenterar hur refluxen kommer att rinna så vet jag det redan.
Det är därför jag gör detta experiment, för att ta reda på vad som händer med en långsamt rinnande reflux i en liggande kolonn.
Den sammanlagda fyllda kolonnlängden kommer att bli ca 80-85 cm.
nzmv14.jpg
Liten sammanfattning
Kolonndiameter 22mm
Uttag 15mm
Refluxkolonn kyls invändigt med ett 8mm rör (ej på bild) och utvändigt med ett 28mm rör.

Höres
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Skiss
n1f24h.jpg
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av latmasken »

Hur är tanken att uppströmmande ånga ska värma refluxen som rinner neråt? Det känns som om 90% av packningen inte kommer att göra nån nytta eftersom relux och ånga kommer att gå i varsin halva av röret och aldrig mötas?

Kör du med amphora mesh som packning kanske det funkar eftersom koppar leder värme bra, men rostfria skurbollar tror jag inte på.

Eventuell kanske ångan som går i överkant på ett rör värmer underkant på röret ovanför?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av aqua vitae »

Skall bli intressant att se hur effektiv liggande kolonner är! Som latmasken säger är nog kopparpackning att föredra pga värmeledningsförmågan.
Är nog också lämpligt att försöka få till nedåtlutning i alla rör så du inte får massa liggande reflux i böjarna. Men baksidan av det är ju att röret ovanför inte blir uppvärmt av röret nedanför, vilket kanske är bra när all reflux är i nedkant av rören.
Sen mycket isolering så ångans värme i överkant av röret inte går ut i luften utan värmer nedkanten av röret så mycket som möjligt.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Hej alla
Om ni ser på bilden så har jag placerat några skruvar emellan på vissa ställen på kolonnerna för att säkerställa lutningen.
Angående värmeledningsförmågan så kanske skurboll som är invirad i kopparnät skulle räcka. För jag har ont om kopparnät just nu.
Första biten av röret kommer att bara vara skurboll för där tror jag att värmen kommer att räcka.
Jag har redan tänkt att isolera hela kolonnen men jag kommer även att löda bitar av kapillär rör mellan rören för att värmen ska leda bättre emellan.
Jag uppskattar eran input och förslag på förbättringar så ni får gärna komma med fler.
Med varm vår hälsning
Anubis
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Här kommer en liten uppdatering.
Jag är nästan färdig med den nya modellen, har bara kvar att isolera den och löda dit en övergång till min bytta.
Provkörning blir det först om en vecka.
Jag satte en vinkel koppling på den för att om längden på "kolonnen" inte skulle räcka så kan jag förlänga den.
Här kommer lite bilder:
Foto0217m.jpg
Foto0217m.jpg (374.71 KiB) Visad 995 gånger
Foto0218m.jpg
Foto0218m.jpg (363.79 KiB) Visad 995 gånger
Ha de
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Hej Alla
Här kommer en liten uppdatering av mina kokningar idag och testet av den nya C-VM (Compakt Vapor Management)
Jag kokade först ut hälften av 21 liter aprikos vin (ca 13&) med min förra brännare C-LM för jag ville ha ut sprit med smak.
Nu kunde jag äntligen använda mig av min nya effektregulator och den nyinköpta energimätaren från Clasohlson.
Nu går det mycket stabilare att koka.
Jag körde den med ca 450 Watt (+/- 10W) fick som högst ca 78%. Körde den mest som en stripper. Den blev klar på ca 5 timmar.
Den nya C-VM blev en trevlig överraskning :D
Först hade jag problem att hitta en lämplig watt att köra på. Försökte köra med samma watt som C-LM på ca 450W men då kokade den över. Fick hälla 2-3 dl till head flaskan.
Jag fick den stabil vid ca 250W
Det här är med helt öppen kran
Uttaget dl __% __ Watt __ Droppar/sek
1 ________ 85 ___ 255 ___ 2-3
2 ________ 87 ___ 255 ___ 2-3
3 ________ 81 ___ 255 ___ 2-3
4 ________ 78 ___ 240 ___ 1-2
5 ________ 74 ___ 230 ___ 1-2
Ökade till 250W och stängde ventilen till hälften. Får se hur det går.
Startade koket 16:10 så jag är inte klar ännu.
Jag saknar en termometer på den bara.
Avbröt destilleringen vid 01 tiden, orkade inte mer. Det kom ut ännu ca 58 % när jag avbröt.
Tar gärna emot tips på hur jag kan förbättra den ännu.
Spriten blev mer neutral än med den förra brännaren.
Här kommer bilderna: Tinypic tycks ha problem. Uppdattera sidan om bilderna inte syns[/size]
etbrf5.jpg
Lutningen är viktig här.
faoobs.jpg
Energimätaren
2ll0hz7.jpg
Väldigt lite vatten går åt
2ywbnee.jpg
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av aqua vitae »

Hur mycket hade du tagit ut ner det hade sjunkit ner till 75%?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

aqua vitae skrev:Hur mycket hade du tagit ut ner det hade sjunkit ner till 75%?
Räknar du med head (3 dl) blir det ca 8 dl. Är det bra eller dåligt?
Det här var som sagt premiär körningen. Glömde montera en termometer, vilket saknades.
Funderar på att korta den vågräta uttagsröret med ca 2 cm.
Vid 250W kunde jag stänga kranen utan att det kokade över och när jag öppnade började det att droppa sakta.
Vid ca 450W forsade det ut (Kokade över). Det var det som åkte ned i head kolonnen. Den låg på 75%.

Just nu funderar jag på vad jag kan göra för att öka % på uttaget. Vore tacksam på förslag.
Mvh
Anubis
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av aqua vitae »

Enligt platecalculator betyder det att du har en kolonn med samma separation som en potstill.
Men prova att stänga ventilen lite mer för att öka refluxration.
Vad är minsta diametern i själva kolonnen, vad är det som stryper så du inte kan använda mer än 250w?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

aqua vitae skrev:Enligt platecalculator betyder det att du har en kolonn med samma separation som en potstill.
Men prova att stänga ventilen lite mer för att öka refluxration.
Vad är minsta diametern i själva kolonnen, vad är det som stryper så du inte kan använda mer än 250w?
Ska prova stänga ventilen lite nästa gång.
Funderar på att läga till en till liggande kolonn för att se om % ökar.
Det minsta rören är skarvarna på ca 15 mm som stryper vad jag kan se. Borde jag ha ökat dem?
Kommer att löda fast en temp uttag på "mitten" av kolonnen för att kunna följa temperaturen.
Tack för gensvaret.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av aqua vitae »

Ah missade helt att du inte kör med 54 mm rör, då blir ju läget ett helt annat. Vet inte ens riktigt hur en rak packad kolonn fungerar med mindre rör, och det stämmer nog inte i platecalculator, så bortse från mina andra kommentarer :doh:
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

aqua vitae skrev:Ah missade helt att du inte kör med 54 mm rör, då blir ju läget ett helt annat. Vet inte ens riktigt hur en rak packad kolonn fungerar med mindre rör, och det stämmer nog inte i platecalculator, så bortse från mina andra kommentarer :doh:
Jag tror att jag också missade att tala om att 450W var då det flödade över men 250W var inte det högsta jag kunde ha.
Om jag minns rätt så kunde jag ha runt 300-350?W utan att det flödade över.
Ska jag pröva att köra på den maximala effekten och minimalt öppen ventil?
Jag har som sagt allt väl isolerat. Kokkärlet till hälften isolerat med armaflex och "kolonnen" helt.
2m7xbp5.jpg
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av aqua vitae »

Ja prova med det
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster