Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Prillans snussats

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
heffa
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tor okt 29, 2009 23:40
Ort: jämtland

Prillans snussats

Inlägg av heffa »

Tja
har funderingar på att pröva på denna
är den bra??
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: Prillans snussats

Inlägg av Olofss0n »

Om cirka en vecka kan du få ett svar då jag väntar på min snussats ja beställt :D
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Prillans snussats

Inlägg av scaryeyes »

gammal tråd...
Men jag har kört en sats portion nu och är mycket nöjd. Mycket starkare än general white. Många av påsarna har öppnat sej vilket är negativt, men skrivit mail och fått svar att dom köpt ny maskin och dom varit fullt medvetna om problemet. Det smakar bra och finns flera smaker som åxå ska provas.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

Re: Prillans snussats

Inlägg av Hagbard »

scaryeyes skrev:gammal tråd...
Men jag har kört en sats portion nu och är mycket nöjd. Mycket starkare än general white. Många av påsarna har öppnat sej vilket är negativt, men skrivit mail och fått svar att dom köpt ny maskin och dom varit fullt medvetna om problemet. Det smakar bra och finns flera smaker som åxå ska provas.
@scaryeyes , ta dom levande då får du bättre smakupplevelse + en god bajer :D
k0nsl
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 20, 2011 12:58

k0nsl

Inlägg av k0nsl »

Jag var tvungen att testa Prillans snussats därför att jag kunde inte vänta från fredag tills onsdag, eller om jag hade tur, tills tisdagen.
Detta var alltså för cirkus två månader sedan. Och jag köper alltid Kungssnus annars för dom har ALDRIG svikit vad gäller kvalité...men dessvärre säljs det enbart Prillans här i området jag bor så jag tänkte "Äh, jag testar en sats av detta, kan ändå inte vänta från fre tills ons för jag behöver ju snus!".
Nå ja...jag är ju inte direkt en nybörjare när det gäller snustillverkning och jag gjorde en batch Prillans Grov snussats; själva tobaken var det inte något större fel på, även om man fick med lite kvistar och skit men annars var den i det stora hela godkänd. Däremot var det inte möjligt att krama snuset, och trots arom samt lagring -- så smakade det inte gott heller, och som jag sa, det gick inte att krama heller utan man var tvungen att göra som vissa "raggarfolk" gör: skyffla in snuset och föra en kamp under hela tiden man har inne den, till slut blir dock tungan rätt matt, och man blir tvungen att kvittera ;(

Nä detta köper jag inte igen. Man kan säkert dock ha i olika preparat och annat för att ordna krambarheten. Det är dock ointressant då jag aldrig tänker köpa en sats från dom igen.

'Nuff said.

-k0nsl
k0nsl
Användarvisningsbild
nisseinorr
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: mån apr 03, 2006 2:00

Re: Prillans snussats

Inlägg av nisseinorr »

har en prillans portionssnus för tillfället..
Nöjd med själva snuset/smaken. Lite starkare än den där vita "hinken" full med torra portioner jag köpte tidigare..
Det negativa är som tidigare nämndes i tråden att många portioner har öppnat sig och snuset vill på att rinna ut i dosorna..
Upptäckte det en mörk natt när jag skulle ta några portioner på tungan och trycka upp under läppen men det gäggade ner hela käften med tobak istället haha.. Men de kanske har fått bukt med det problemet nu?

Nåja, det duger och är ju bra mycket prisvärdare än Swedish Match snuset man handlar på macken :-)

Imorse är då en Swedsnus Stock portion beställd från PGW.. När man likaså skulle beställa lite annat gott därifrån :wink:
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

Re: Prillans snussats

Inlägg av Hagbard »

Jaa känner nåna kvinnor som använder " tampongsnus " o dom gillar smaker som lakrits o mentol ? Mig helt främmande då jag tar dom " levande " och med Cognac i , "sköterska snus " myntat av Bengt Sändh . :D
Användarvisningsbild
spyse
Finjäsare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jul 28, 2011 0:15
Ort: Västerås

Re: Prillans snussats

Inlägg av spyse »

nisseinorr skrev: Imorse är då en Swedsnus Stock portion beställd från PGW.. När man likaså skulle beställa lite annat gott därifrån :wink:
Hur var den snussatsen? Har själv planer på att köpa just den, men vill veta lite om kvalitet först.
Användarvisningsbild
nisseinorr
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: mån apr 03, 2006 2:00

Re: Prillans snussats

Inlägg av nisseinorr »

spyse skrev:
nisseinorr skrev: Imorse är då en Swedsnus Stock portion beställd från PGW.. När man likaså skulle beställa lite annat gott därifrån :wink:
Hur var den snussatsen? Har själv planer på att köpa just den, men vill veta lite om kvalitet först.
Den är helt okej faktiskt.. Har dubbla portioner in under läppen just nu ;-).
Denna snussats har jag kört ett par gånger nu, finns ju både att beställa som stocksats och som hink innehållande antalet portioner som i 42 dosor om jag inte minns fel.

Kvaliten är bra på snuset, och portionerna går inte sönder som de gör i "Prillans Snussats"(som för övrigt luktar ganska illa och är rätt stark i smaken)

Har även provat att beställa till lite snus-kryddor, sånna där små flaskor med cognac / whiskey / citrussmak osv.. Å Whiskey-smaken var inte så dum alls att blanda med vattnet man fuktar portionerna med innan man tuggar i sig snuset :-)
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Prillans snussats

Inlägg av scaryeyes »

När prillans nya satser kommer ut som är från deras nya batch så är problemet med snus löst. Kör förvisso ännu med dom som öppnar sej. Men är man van vid ettan å sånt kan detta nog kännas lite starkt. Även som jag som alltid har använt general och började med white då jag inte klarade av vanlig general portion för jag alltid får en sån konstig kväljande känsla i halsen och måste tvärt spotta ut och dricka vatten.
Det hände inte med white, men den smakar heller inget. PLUS!!! Dom jävlarna öppnar sej åxå! Och har vatt så i åravis.
Nä prillan med bergamotte blir väldigt generallik.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Mikey
Finjäsare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån jul 25, 2011 23:12
Ort: Stoby

Re: Prillans snussats

Inlägg av Mikey »

Kör nu också Prillans snussats efter att jag fått provsmaka Mr Scary's snus.
Blandade medföljande arom flaska med lite extra Bergamotte. Har snusat en dosa General lössnus om dan i över 25 år och kunde byta rakt av mot Prillans,
Konstigt men funkade direkt från lös till portion.
Enkelt att göra och gott blev det också...
Snacka om minskat snus konto :lol:
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Prillans snussats

Inlägg av Brandis »

Ni som kör Prillans Portion, hur mycket smakessens tillsätter ni för att få smak?
Provade med 10 ml (dock Cobras Anis, inte Prillans egna då den inte fanns där jag handlade satsen) och har en mycket svag antydan till smak bara, följde i övrigt Prillans recept, 1,8 dl vatten, påsen med surhetsreglerande och vad det nu är samt smakessenses blandades och hälldes över snuset i påsen.
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster