Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Snusugn, elugn eller riskokare.

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
Svetla
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor feb 07, 2008 22:26

Snusugn, elugn eller riskokare.

Inlägg av Svetla »

Ska sätta min första sats snus. Ska köra på cuthof 500g tobaksmjöl.
Detta är ett 36h recept med 90 grader.

Ska göra snuset i garaget (gratis el 10A 1-fas) väljer mellan dessa alternativ:

# Bordsugn (1400W)med kokplattor 599 kr på Rusta.
# Bygga en egen snusugn ca (100W) (frysbox + datorfläkt + lamphållare + glödlampor + dimmer) Gissar på att det hamnar på ca 500 kr.
# Riskokare (700W) 199 kr + dimmer. (ca 350) kr.

En riskokare kommer i vanliga fall inte upp i tillräckligt hög temperatur i varmhållningsläget. Men om man moddar den med en dimmer och kör den i kokläge bör det gå att ställa in de så man får en temperatur på 87 grader?

Är detta möjligt eller blir en effektreglerad riskokare för varm för i botten av skålen så att jag bränner snuset längst ned? Vad tror ni vana snus-bagare?

Vill gärna köpa rätt nu när jag ska göra en grundinvestering av ugn.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Snusugn, elugn eller riskokare.

Inlägg av nils-alf »

Jag använder en bakugn fungerar suveränt. Har dock hört att den på rusta är lite osäker. Har typ börjat brinna å sånt. Det är inte så roligt.
Användarvisningsbild
Svetla
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor feb 07, 2008 22:26

Re: Snusugn, elugn eller riskokare.

Inlägg av Svetla »

Om den börjar brinna är det ett fall för Elsäkerhetsverket. Då måste den tas ur produktion och återkallas.

Fan nu blev jag osäker.... Jag hade bestämt mig för att köpa en sån.

Har spånat vidare lite på riskokarmetoden.
Hittade ett kopplingsschema på en godtycklig riskokare.

Även en billig dimmer på 2000W på ebay för 35 kr inkl frakt.

Om man byglar/kopplar förbi termostaten (K2) så att den alltid går på full effekt och sen reglerar effekten med en dimmer så bör man kunna trimma in värdet där den ger rätt temperatur.

För att undvika att det bränner fast i botten kanske det går hälla i vatten i behållaren och sänka ned en försluten plastbehållare med snus i vattenbadet. Tejpa för ånghålet så att vattnet stannar kvar i kokaren. Självklart blir den effektiva volymen ännu mindre än 1,8 liter men kanske att det går att köra en 500g sats ändå.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Snusugn, elugn eller riskokare.

Inlägg av latmasken »

Nackdelen med både riskokare och ugn är väl att de inte är isolerade så det mesta av värmen försvinner ut i rummet.

En egen ugn byggd av en kylväska (antar jag du menar och inte frysbox?) är isolerad och mer energisnål. Det är ju snuset som ska värmas och inte garaget?

Ok om du nu inte betalar för elen, men det känns ändå dumt att elda för kråkorna om man kan undvika det.

Iofs kanske man kan packa in riskokaren i mineralull för att göra den effektivare.
Användarvisningsbild
jim [skutte]
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: sön jul 15, 2012 10:52

Re: Snusugn, elugn eller riskokare.

Inlägg av jim [skutte] »

Jag byggde en egen av frigolit-box för grönsaker på bauhaus(?) sen klädde jag locket med alu folie och körde in en lamparmatur genom locket.
provade med en 40w lampa och kom up i 72* så jag bytte mot en 60w lampa och en vanlig dimmer.

Detta har jag kört med i ett år ungefär och jag har börjat gå ner i temp och upp i tid då jag tycker det är för lätt att få en bränd/bitter smak med högre värme.

priset för ugnen allt som allt var runt 300-350 ink dimmern har jag för mig.
Bakar på balkongen året runt och med en filt runt så tappar jag inte så mycket i temp.
Öl byggde denna kropp, men jag bryggde ölet!
skogslunds grova
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:01
Ort: Lekeryd

Snusugn

Inlägg av skogslunds grova »

Hej! använder en vanlig inbyggnadsugn,funkar perfekt! 4 lådor åt gången med en temp som är mellan 88-92 hela tiden! kör 20 timmar sen 16-17 till,stäng av å låt svalna,gärna ett dygn, sen glycerol!! mvh skogslund
skogslunds grova
BJot
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 07, 2012 14:30

Experiment med hybrid-ugn - lampa och riskokare

Inlägg av BJot »

Jag har precis testat min nya snusugn och vill dela med mig lite av erfarenheterna.

Jag har under några veckors tid gått och funderat på att bygga en snusugn. Testade i våras att göra en sats Prillans lössnus i vanlig ugn och den blev hur bra som helst. Mindre bra var humöret på frugan och ungarna. Det luktar ju duktigt intensivt av tobak i 3 dygn.

Så jag kollade in snusugnar och hur man gör en sådan. För placering i garaget. Lampa och frigolit - javisst är det enkelt. Men vilka problem brukar dyka upp? Många har tydligen svårt att hålla jämn temperatur. Jag kollade även in den nya moderna metoden: riskokare från Jula. Här brukar problemet visst vara att den inte går över 60 grader. I ett garage mitt i vintern kan man föreställa sig både problem att hålla värmen och att elförbrukningen kan bli lite onödigt hög på att värma upp snuset i en vecka.

Så jag tänke: varför inte bygga en snusugn med både riskokare och lampa!?

Jag köpte 70mm frigolitplattor billigt på K-Rauta som slår igen här i Helsingborg. Byggde en stomme av trä och limmade ihop frigolitplattorna (måttsågade) i stommen. På framsidan sågade jag en öppning med lutning inåt. En ny platta sågades ut att passa i öppningen (finslipade med en musslip) och satte en träknopp i mitten på plattan (som jag gjort en urgröpning i för att knoppen inte skulle sticka ut). Sedan ytterligare en frigolitplatta utanpå denna, som skjuts ner och hålls på plats av träramen. Nu är framsidan också tät.

Hittade inga lamphållare som funkade någonstans, så jag tog en arbetslampa och sågade av plastskyddet runt den. Borrade hål i taket på ugnen och körde in den delen man håller i (med lite lim). Vips var lampdelen klar. Två utomhuskontakter limmades fast inuti ugnen så kokaren kan få ström. Jag valde två eftersom jag vill kunna använda två riskokare vid nästa tillfälle (ger hela årsförbrukningen snus vid ett tillfälle - ekonomiskt och bra). Sen tog jag en termostat jag fått av min bror och kopplade in till lampa och riskokare.

Det tog ca 1,5 timmar att nå 80 grader (vid 0 grader i garaget). Inget värmeläckage någonstans. Testade med vatten i riskokaren och givaren till termostaten i vattnet. I morgon köper jag en snussats och kör på för fullt. En mer energisnål lösning som funkar har jag svårt att tänka mig - iaf inte med en jämn och bra temperatur.

Hoppas tipset kan vara någon till nytta. Det är kul att bygga saker utifrån egna idéer - speciellt när de funkar! :-). Tveksamma själar kanske vill vänta och hör hur det gick med det slutgiltiga resultatet. Be my guest! Jag återkommer.

Har inte provat att länka till FB från andra forum förr, men denna bör funka (har min FB öppet för alla):

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... t=1&ref=nf
BJot
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 07, 2012 14:30

Det blev riktigt bra!

Inlägg av BJot »

OK. Prillans snussats inköptes på Partaj på Väla och jag följde receptet, förutom lite mindre vatten. Vid förra satsen i vanlig ugn blev det lite för blött, så jag minskade med 1,5 dl totalt (1dl för påse 1 och 0,5dl för påse 2). Det hade nog inte behövts för glappet på riskokarlocket, pga termometern som skulle ner i snuset) torkade ut snuset lite.

Körde i ca 25 timmar vid 80-83 grader. Lampan på termostaten såg till att det aldrig blev under 80 grader. På kvällen i med påse 2 och 13 timmar senare drog jag ur kontakten när jag skulle till jobbet. Allting svalnade sakta och när jag kom hem på kvällen igen var snuset ljummet. I med en flaska Bergamott och en halv flaska Coobra rök.

Första prillan skulle avsmakas direkt. Hade inte förväntat mig perfekt resultat på en gång, för exakt enligt receptet förra gången i ugn, blev det inte någorlunda bra förän efter en vecka (och då hade jag lite problem med att det rann en del). Men otroligt nog sitter prillan där efter en timme och utan att rinna en massa, med bra smak på en gång. Bättre än köpesnus faktiskt. Helt otroligt!

Ha! - slå det Swedish Match med ert snus för 8* pengarna per dosa. Kan inte bli nöjdare och det redan samma kväll man tar ut det från ugnen. Nästa gång blir det nätsnus för att spara ytterligare slantar. :-)
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster