Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

[Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Knox »

Köpte för ca en månad sedan detta snus http://www.swedsnus.nu/-p-59.html?cPath=24 för 550kr + frakt så ca 600kr
Det följer med en flaska med bergamott krydda jag köpta också till en flaska med citrus.

Första intrycket är okej, snuset luktar bättre än prillan och swedsnus stock och det är mycket torrare.

Testmässigt så har jag experimenterat lite med olika mängder vätska och krydda 6-7 ml vätska är för mycket per dosa 9-10 ger typ whitekänsla och 14-15 mer "traditionell" portionssnus känsla. Kryddmässigt så rekomenderas 6 droppar men jag brukar köra runt 4 droppar bergamott och 6 droppar citron eller enbär då det ger en för svag smak annars.

Snuset känns bra och bara en eller två påsar jag har hittat än var trasiga. Snuset är "snusbart" utan krydda vilket jag inte upplevde med mina tidigare försök.

Betyg (0-5)
Prisvärdhet 4 det är lite dyrare men jag tycker att man får vad man betalar för
Smak 3.5 (prillan och swedsnus stock ligger på 2 i min värld)
Frakt: 4 beställde på torsdag kväll och fick på måndag, bra förpackat.
jannehum
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån dec 24, 2012 10:27

Swedsnus Prima

Inlägg av jannehum »

Jag har köpt Swedsnus Prima. Den måste blötläggas i minst 2 dygn tycker jag för att få fram riktigt bra smak. Det du skriver om frakt stämmer inte eftersom frakt alltid ingår i priset hos Swedsnus.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Knox »

Konstigt att det var med frakt på min faktura då... Det blir klart bättre efter 2 dagar men smakar bättre än andra snussatser jag testat efter bara ett par timmar
jannehum
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån dec 24, 2012 10:27

Swedsnus ingen fraktkostnad inom landet

Inlägg av jannehum »

Du har nog av misstag klickat på utlandsfrakt själv i butiken...
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Knox »

Nej det har jag inte och du verkar jobba åt swedsnus
jannehum
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån dec 24, 2012 10:27

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av jannehum »

Nej, jag jobbar inte för Swedsnus. Jag kör buss! ; ) Och om jag hade jobbat åt dem hade jag ändå skrivit samma sak; frakt ingår hos Swedsnus och läggs endast på fraktkostnad om kunden klickar för "utlandsfrakt" innan kassan i webbutiken. Rätt skall väl vara rätt?

Men om det stämmer som du säger - oavsett om du gjort fel eller ej - tycker jag du skall kontakta dem så att du får fraktpengarna tillbaka...
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Mooki »

Hur är det med påsarnas "fyllnadsgrad"?
Har testat Phantom och Tilbudets egen refill, tycker att påsarna var för löst packade. Verkar helt klart intressant med Priman.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Knox »

dom blev faktist större än vad jag upplever swedish matchs snus så jag tycker det känns som om det är ganska bra fyllnadsgrad på påsarna.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Mooki »

Var inne idag och skulle lägga ordern, men då visar det sig att det dykt upp nya intressanta kandidater :)
Blev Enbär för utvärdering, ska se om det går att få till "det optimala snuset" nu.
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Stormblast »

Hur är smaken jämfört med t.ex. Grov portion? Snusar det men det är ju så jävla dyrt, så funderar på att prova att göra eget igen. Senast jag testade så köpte jag Phantoms påsar och det är jag inte intresserad av att göra igen. Gillar den lite mer "dova" men ändå kraftiga smaken som Ettan och Grov har, hatar Rapé och de billiga parfymerade sorterna är inget för mig. Någon som kan rekommendera en trevlig sort? :)
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Mooki »

Kör en form av trådkapning såtillvida att jag fyller på med vad jag kommer fram till ang SwedSnus Enbär - vad jag förstår samma som Priman, fast det ingår en flaska Enbärs-essens.

Har delat upp min sats i mindre experimentsatser med 100 prillor i varje, håller på att testa mig fram till vad jag tycker blir bra.
Som referens kanske man bör ange föredragan köpesnussorter - som i mitt fall är Rapé White eller Skruf.

Precis som Knox nämnde är fyllnadsgraden i påsarna betydligt bättre än övriga jag testat (Tilbudets egna samt Phantom), till och med lite fetare än köpesnus.
Upplevde att vätskan sögs in i tobaken bättre än med tidigare testade satser, ganska torra på ytan men fuktiga inuti - så vätskan hamnar där den ska (trots att jag bara skvätte ut den med tesked samt rörde om lite under tiden).
Tycker man redan efter 1-2 dygn upplever att vätskan fördelat sig ganskat hyggligt, personligen kör jag med Biltemas förvaringskärl (#85422) för beredningen. Bör rymma uppemot 200 prillor, men knappast mycket mer.

Har hittills testat 2 olika kryddningar men är inte framme vid nån riktigt bra än, labbar även lite med vätskemängden för att få fram vad jag gillar.
Kryddorna/aromerna är swedsnus egna, känns exklusivare än tilbudets. Aromerna är lösta i glycerol så snuset bör behålla fuktigheten ganska bra.
Bästa fuktbalansen hittills har jag fått med 35-40ml vätska till 100 prillor varav 10ml sprit (Gin), får stå i typ 5 dygn så att fukten hinner "sätta sig" ordentligt. 1/2 tsk Salt har jag också i.

Fyller nog på i det här inlägget när jag provat lite fler varianter, har en del idéer om hur jag vill det ska smaka.


*** Edit ***
Har testat vidare en del, bl a genom att köra med Eterisk olja + Glycerol istf färdiga aromer. Glycerol har en något sötaktig bismak så där för man passa sig lite. Tycker det verkar vara väldigt beroende på vilken smak man vill ha vad som är lämplig mängd krydda - vissa blir lite väl häftiga i för stor mängd. Bergamott kan man ha i ungefär som TS nämnde medan Citron och framförallt Vintergröna med fördel kan vara svagare (enligt mina preferenser), tror jag kommer hålla mig till klassiska enkla kryddor fortsättningsvis och skippa fler Vintergröna-försök. Ska försöka preppa några dosor med tydlig Bergamottsmak åt en kollega som älskar den smaken.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: [Recension]Portionssnus sats Prima 500 g (från swedsnus)

Inlägg av Mooki »

Då har jag kört slut på hinken Enbär.

Faktiskt en riktigt trevlig bekantskap, har som sagt delat in allt i satser om 100 prillor och testat lite olika varianter.
Slutsatsen blir att jag personligen tycker att 40ml vätska till 100 prillor är ganska optimalt.
Hela hinken innehöll totalt 1175 oskadade och användbara prillor, samt typ 3st prillor vars innehåll hade runnit ut i hinken.
Motsvarar ganska exakt 47 dosor à 25 prillor.
599kr för hinken blir då 12:75kr dosan (om man bortser från smaksättningskostnader).

Bland de bättre recepten i mitt tycke är följande:
100 Prillor
26ml Vatten
10ml Tequila
1ml Glycerol
1ml Salt, löses i hett vatten
3ml Arom (typ 10-12drp arom ger 1ml)
=> 40ml Vätska

Räkna upp 100 Prillor och lägg dem i ett lufttätt kärl. Skvätt över vätskan med tex tesked, veva runt i prill-högen några gånger så vätskan fördelar sig hyfsat jämt. Sätt på locket och lagra i ca 5 dygn. Skaka kärlet försiktigt 1-2ggr per dygn, knacka då loss eventuella prillor som fastnat på sidorna av kärlet. Fördela prillorna i 4 dosor innan du börja njuta. Diska kärlet och sätt nästa sats omgående ;)


Ovanstående ger en tydlig kryddning, vill man ha mer tobakskaraktär drar man ner på mängden Arom och fyller på motsvarande mängd Vatten.

Aromer man kan ha hyggligt mycket av är tex Enbär och Bergamott, typ 15drp per sats funkar. En Iransk kollega uppskattade mycket en kryddning med tydlig Bergamottkaraktär - luktar lite som Earl Grey te.
Citronolja och "Rapp" gör sig bäst i storleksordningen 5drp per 100P.
Mintiga smaker tycker jag, efter lite expermienterande, att man kan skippa helt, men envisas man bör man vara väldigt försiktig, kanske 1-3drp per 100P.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster