Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kungssnus alternativ

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

Hej!

Vad kör ni fortfarande kungsnus eller har ni gått över till något annat?
Med tanke på priset så har jag valt att prova något annat.

Jag har köpt en sats Cobra och en Prillans. Dock minns jag att med kungsnus fick man med något som heter "special stärkelse", går det lika bra med potatismjöl och isåfall vilken mängd till 2.5kg snus? Ska man blanda ner det när snuset är varmt eller kallt?

Fridens liljor
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av nils-alf »

Du kan skippa special stärkelsen helt den snarare stjälper än hjälper, om du inte vill ha nått röda lacket/ rallar snus då.

Jag kör cobra tobak till mitt snus å jag är tvär nöjd.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av Doctor_snus »

Har testat coobra, prillan och swedmax i stället vilka inte var bra. Både konsistens och smak är konstiga på alla.

Testade däremot att köpa alla tillbehören från Kungssnus och använde endast tobaken från andra. Det blir mycket bättre men inte tillräckligt bra. Kan inte se att det beror på något annat än att kungssnus har en riktigt bra tobaksblandning till sitt snus. En riktigt bra innehållsdeklaration har dom på sidan.
Någon som vet vad de har för tobak?

Vet inte om det bara är jag men verkar inte väldigt många av de övriga snussatserna trashiga, ett jäkla hopkok?

Själv har jag inte hittat något annat alternativ till kunssnus men tar även jag tacksamt emot förslag.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av Doctor_snus »

Kungssnus har även råtobak som enligt dom är lämplig för cigarett och piptobakstillverkning.
Varför skulle man inte kunna använda den till snustillverkning? Menar att mala den själv till pulver och köpa till övriga tillbehör.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

Ingen aning, men det står tydligt att deras råtobak är inte gjort för snustillverkning. Men jag har alltid använt specialstärkelsen till kungssnus, menar ni att ni skippar det? Jag har varit nöjd med konsistensen/krambarheten med stärkelsen, har aldrig skippat den.

Hur mycket potatismjöl ska man använda till 2.5kg snus, om det nu är potatismjöl man ska använda?

Dock Cobra satsen får jag vänta med, fick fuktig och möglig tobak. Ska lämna igen den så jag får torr tobak.

Men Doctor_snus, Det har du rätt i. Märkligt att man inte kan få köpa deras snustobak i råtobak och mala själv. Då hade vi kunnat komma ifrån skatteeffekten.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

Har mailat kungssnus om man får köpa deras råtobaksblandning som de använder till snus.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

Specialstärkelsen verkar vara gummi arabicum. Satsen är dock inte klar än så vet inte om jag behöver det.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

Ok satsen är nu klar. Provade snuset innan jag tillsatte glycerol och aromer. Det är smuligt men binder bra under läppen, smular inte sönder under läppen. Ganska neutral tobakssmak, det sticker inte iväg åt något speciellt håll, om man förbiser den påtagliga stickande lukten direkt efter svettningen :).

Jag tog totalt 2dl mindre vatten än vad som var angivet (-1dl i Steg 1, -1dl i Steg 2) (Vikt 2420g, ca 50g spill), verkar ha fått önskad fuktighet i snuset. Nu är glycerol (Mängd okänd) och 20g rökarom blandat, kommer att dela upp satsen i en enbär och en bergamott, kommer prova mig hur många gram av varje jag kommer behöva för att nå önskad smak. Dock fortfarande lite orolig över att det inte riktigt binder som jag vill men kommer köra en runda till med elvispen imorgon, möjligtvis hushållsberedaren om inte elvispen hjälper. To be continued... :)

Den är inte lagrad ännu så jag vet inte slutresultaten än!
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av nils-alf »

Ja är du nöjd med specialstärkelsen så ska du väll använda den. Det är som med allt annat, inget rätt eller fel bara ett personligt val efter tycke å smak.

Jag kramar aldrig snuset utan trycker mot kanten å lägger på tungan. Men jag märker att snuset inte fastnar på fingrarna på samma sätt efter jag slutat med stärkelsen. För att inte tala om sommaren när allt blir ett jävla kladd i dosan.

Nu kör jag inte på satser längre utan beställer cobra tobak och lite annat. Salt handlar jag på Konsum.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

nils-alf skrev:Ja är du nöjd med specialstärkelsen så ska du väll använda den. Det är som med allt annat, inget rätt eller fel bara ett personligt val efter tycke å smak.
Japp, men jag tror jag har använt stärkelsen pga. ovetskap helt enkelt. Jag har läst flera "rapporter" om att om man bara behandlar snuset väl med visp eller degmaskin så binder det bättre och man styr konsistensen på så sätt, utan stärkelse. Ska bli intressant att prova.
nils-alf skrev: Jag kramar aldrig snuset utan trycker mot kanten å lägger på tungan. Men jag märker att snuset inte fastnar på fingrarna på samma sätt efter jag slutat med stärkelsen. För att inte tala om sommaren när allt blir ett jävla kladd i dosan.
Beror lite på var jag befinner mig, men ja det blir kladdigt. Jag trodde först det berodde på glycerolen men den verkar inte göra snuset kladdigt iaf.
nils-alf skrev: Nu kör jag inte på satser längre utan beställer cobra tobak och lite annat. Salt handlar jag på Konsum.
Ja vette fasen om inte Bengt Sändh har rätt ändå, att kvalitéten på tobaken är av mindre betydelse, det är själva processen/tillsatser som är viktigt. Träffade honom förövrigt på en bar, lagomt dragen, i Fuengirola 2008, jag var där med min fru. Där han var pratglad och fick provsmaka hans snus.

Men iaf det här får visa sig vad det blir, ska processa det lite hårdare imorgon och se om det får bättre konsistens. Försöker få så general-likt som möjligt.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av Doctor_snus »

Tänker prova att köpa råtobak och mala ner detta själv. Har räknat på vad som behöver köpas in:
Råtobak
http://www.snusfabriken.com/product_inf ... ucts_id=92
Av detta använder jag tobak för ca 110kr

Natriumkarbonat
http://www.snusfabriken.com/product_inf ... ucts_id=46
35kr

Specialstärkelse
http://www.snusfabriken.com/product_inf ... ucts_id=48
50kr

Originalarom
http://www.snusfabriken.com/product_inf ... ucts_id=86
50kr

Salt, burkar och bruksanvisningar har jag hemma sedan tidigare snussatser.

Totalkostnad för en snussats blir då bara 245kr. Osäker på om jag ens behöver använda specialstärkelsen. Om jag hoppar över den minska priset på snussatsen till 200kr.

Får höra av mig med slutresultat framöver om någon är intresserad.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

Jag är högst intresserad! Intressant, jag väntar på att min sats ska mogna. Jag får Gummi Arabicum på fredag, får dock "höfta" lite. Tror du kan spara ännu mer på Specialstärkelse igenom att köpa gummi arabicum, är ganska säker på att det är samma ämne. Jag beställde härifrån http://kosmetikkompaniet.se/sv/product/ ... _value_140

Jag ringde dom och den är livsmedelsklassad, 1kg för 320 kronor. Bör räcka ett antal år. :)

Jag mailade kungsnus men de var osäkra till att mala den tobaken men jag vet inte, kan vara ett försäljningsknep också. Men jag vill ändå hävda att cobra och prillan tobaken påminner mycket om kungsnus tobak. Jag tror tricket ligger i att hitta rätt recept helt enkelt. Men det är bara 500g råtobak? det blir bara en halv sats.

Om man vill ha ett mildare snus (mindre fritt nikotin), är det natriumkarbonat man då skall minska? Köpte en Cobra grovmalt som jag tänkte göra lite mildare.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av Doctor_snus »

Lade visst in fel länk till råtobaken.
Det är denna jag köper och den innehåller 1kilo råtobak för 149kr: http://www.snusfabriken.com/product_inf ... cts_id=111

Stämmer nog det där med natriumkarbonat. Såg på ett program på tv om det för något år sedan. Natriumkarbonat ger mer "fritt nikotin" i snus.
Men det är för hållbarhetens skull man har i det.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av snuarn »

En notis bara... Var extremt försiktig med mängden Gummi Arabicum. Jag hade bara i 12g till 1kg men blev ändå för mycket. Kan tänka mig att 6-8g per kg är lagomt.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Kungssnus alternativ

Inlägg av Doctor_snus »

Har fått hem alla varorna häromdagen. Tobaken ska få torka till sig lite extra så den inte täpper till kvarnen och sabbar allt.
Annars verkar den utmärkt eftersom tobaken redan är i mindre bitar som är perfekta att mata in i kvarnen.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst