Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vilka juicesorter mm fungerar?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Vilka juicesorter mm fungerar?

Inlägg av cissiny »

Tänkte att det kunde vara en bra tråd, nu har jag iofs bara satt igång min senaste bryggning på juice så jag vet inte hur det smakar ännu.

Börjar med vad jag har använt:

Bravo äpplejuice 2 liter - luktade gott och var fyllig, betalade ca 24:- för 2 liter på ICA Maxi, ca 12:-/liter
Glocken Gold apfelfruchtsaftgetränk 2 liter - verkade väldigt blaskig, minns ej vad jag betalade på Citygross, billig.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vilka juicesorter mm fungerar?

Inlägg av ranald »

Du kan göra cider på allt som inte innehåller konserveringsmedel.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Vilka juicesorter mm fungerar?

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Du kan göra cider på allt som inte innehåller konserveringsmedel.
Tack Ranald! :)

Så mycket har jag förstått, jag var mer ute efter vilka märken som är goda och prisvärda. Bravo kändes som hög kvalitet, luktade gott och kändes fylligt.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vilka juicesorter mm fungerar?

Inlägg av ranald »

Jag skulle säga att de enda joser som är värda att försöka göra cider av är brämhults och den lidl säljer i kyldisken.

Men... en bra cider är gjord på äpplen som man inte vill äta, en blandning av bittra sura, söta... den brittiska sorten Kingston Black lär vara så nära perfekt man kan komma med en äpplesort. Den jos du kan köpa är designad för att dricka och kommer aldrig att ge en bra cider. Söt är den, och brämhults har en del syra, men saknar tanniner och ger en i slutänden ointressant dryck.

Personligen gör jag cider som ett sätt att ta hand om frukten från mina äppelträd. De har samma problem med brist på syra och strävhet, men jag vet var det finns några vildäppleträd/prydnadsaplar som jag plockar av för de kvalitéerna. Utan vildäpplena blir det bara tråkigt. Men, smaken är ju delad...
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Vilka juicesorter mm fungerar?

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Jag skulle säga att de enda joser som är värda att försöka göra cider av är brämhults och den lidl säljer i kyldisken.

Men... en bra cider är gjord på äpplen som man inte vill äta, en blandning av bittra sura, söta... den brittiska sorten Kingston Black lär vara så nära perfekt man kan komma med en äpplesort. Den jos du kan köpa är designad för att dricka och kommer aldrig att ge en bra cider. Söt är den, och brämhults har en del syra, men saknar tanniner och ger en i slutänden ointressant dryck.

Personligen gör jag cider som ett sätt att ta hand om frukten från mina äppelträd. De har samma problem med brist på syra och strävhet, men jag vet var det finns några vildäppleträd/prydnadsaplar som jag plockar av för de kvalitéerna. Utan vildäpplena blir det bara tråkigt. Men, smaken är ju delad...
Intressant, tack Ranald! :thumbup:

Brämhults juicer är absolut väldigt goda, kanske lite dyra. Lidl ligger lite dumt till för mig, har inte körkort så jag får åka till affärer där mamma vill handla - oftast ICA Maxi eller Willys.

Min första cider gjordes på en blandning av olika äpplen från grannar, den blev kanongod. Nu har jag ju inte tillgång till "grannäpplen" längre tyvärr, alternativet är köpejuice eller att jag köper äpplen och pressar. Maxi har rätt vettiga äpplen för 10:-/kg, oftast Aroma tror jag. Lagret av fryst must är tyvärr slut, den senaste omgången var på 6 liter köpejuice (4 liter Bravo, 2 liter blaskig Glocken Gold), 1,5 liter must från frysen och ca 4,5 liter bär som jag gjort "saft" av och fryst in.

Är ju sugen på en ny omgång ren äppelmust framöver, vi får se hur jag gör.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Vilka juicesorter mm fungerar?

Inlägg av Dr snuggels »

Prova Willys ekologiska äpplejuice (om den inte har konserveringsmedel i sig förstås) i bland så är den rätt sur och skulle säkert kunna bli cider.
Annars är det fullt med vildäpplen nu, köp vanlig juice o blanda i must ifrån vildäpple, 25-50%. Och/Eller rönnbär.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vilka juicesorter mm fungerar?

Inlägg av latmasken »

Den mesta juice som säljs idag är pastöriserad och har inget konserveringsmedel i sig.

Saft kan ha konserveringsmedel, eftersom den står öppnad mycket längre.


Rönnbär är ett rätt bra tips också, jag gjorde ett år (2013 tror jag) en stor sats äppelvin (25 liter) som jag sen delade upp på tre 10-liters dunkar och jäste klart olika.

En fick extra sockertillsatser och en fick tillskott av rönnbär. Tyvärr insåg jag häromveckan att den med rönnbär har stått bulklagrad sen dess och aldrig tappats på flaska. Måste ta en flaska vardera av alle tre och jämföra sen... De andra två sorterna är flasktappade (jag tror att det var den maxade som jag gjorde glögg av för ett par år sen).
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster