Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kaffe eller Te

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
blossa_red
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 27, 2005 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av blossa_red »

läst den i den här tråden och kunde bara inte hålla mig... en sats te-vin på gång nu. ska bli riktigt intressant och se hur det blir :D :D
Användarvisningsbild
Coldbird
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 27, 2005 1:00
Ort: Tran

Kaffe eller Te

Inlägg av Coldbird »

Skriv hur det blir sedan...
Sälv vågar jag inte riktigt testa det, men det låter inbjudande.
Det käns som om det skulle bli väldigt blaskigt.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Kung_Krydda »

Hej...

Satte igån en sats idag, med Liptons Blue fruits.

Men jag blev lite konfunderad när jag mätte sockret, oschle mätaren visade 120, jag tycker det är lite mycket med tanke på att jästen jag använde så bör det inte vara mer än 80 :?
Eller borde jag ha använt starkvinsjäst?

Om det inte jäser ut så är det väll bara att hälla i lite starkvinsjäst :)
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Kaffe eller Te

Inlägg av Lo »

Jag gjorde en sats för ganska presis ett år sedan nu. Av en sats starkt blandtea.
Endera skulle jag låtit det bli mycket starkare innan jag tog upp påsarna eller kastat i lite russin. Teavinet jag har nu ett år senare har bra smak i bakgrunden. men det är blaskigt och hmm o-fylligt om man kan säga så. Osäker på om det går att rädda eller om jag ska glömma bort det en 10 - 15 år.
Användarvisningsbild
blossa_red
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 27, 2005 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av blossa_red »

jäser bra, men det ser ut och luktar som mäsk?! 8O

nåja det får hålla på... 8O :wink:
Användarvisningsbild
mon
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 03, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av mon »

Jag buteljerade mitt häromdagen - tyckte att det redan blivit lite mindre rått i smaken. Well, även om det inte blir bra så var det ett billigt experiment. Jag gjorde ett par små flaskor att ha som prov under lagringen - tänkte öppna den första om tre månader.
Användarvisningsbild
UncleVito
Bryggare
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00
Ort: Bakom soffan

Kaffe eller Te

Inlägg av UncleVito »

Prövade att göra en sats med Liptons "Blue Fruit" Sun Tea- te. Tycker det smakade väldigt parfymerat, gjorde en sats med vanlig earl grey tidigare, den blev mer neutral och mer likt vitt vin. Nåja, den får mogna ett tag.
"En alkoholist ?r en person som dricker mer ?n sin l?kare."
Användarvisningsbild
blossa_red
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 27, 2005 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av blossa_red »

nu djävlar!
efter det gäst klart (höll på i ca 4 veckor) och att det fått klarna lite smakade jag av det.. trodde tungan skulle rulla ihop sig totalt, snacka om surt! nå jag efter sötade det rejält (ca: 1 kilo socker) och testade en grej = satte i en påse icetea! det där sista måste ha gjort susen, för efter 2 veckor till så smakar det som martini! gott som tusan, men det e dock lite jäst smak kvar och ännu lite lite lite grummligt! skakat och skakat för att få ut eventullt någon ful kolsyra och nu ska det få stå ett tag till! men jag ångrar mig att jag bara gjorde 5 liter! kommer bli perfekt till sommaren!
det var allt så länge :D :D
Användarvisningsbild
gotlandsdricke
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: tis feb 17, 2004 1:00
Ort: guteland!

Kaffe eller Te

Inlägg av gotlandsdricke »

mitt te vin va nog enligt mina polare (vinkunniga sånna på ärl) det bästa dom någonsin smakat i hembryggd!! det fick stå i ca 2 år (sista flaskan) sedan tog jag fram den på en fest 0 frågade dom om dom viste vad det va för vin typ alla trodde det va nån fin lagrad madera så detta vin ska jag göra igen men som sagt LÅT STÅ o efter söta rikligt! ingen kommer tro att det är hembryggt te-vin om ni gör det efter konstens alla regler!!
Användarvisningsbild
Henri_T
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: lör aug 06, 2005 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Henri_T »

Intressant läsning, har också satt ett tevin som nu har bubblat sedan i lördags. Tyvärr blev det bara en petflaska (med vattenlås).

Som inbiten kaffedrickare har jag väldigt lite te hemma, bara grönt te som jag dricker någon gång i månaden och liptons påste, ifall någon tedrickare skulle komma över. Jag kände för att experimentera så det blev grönt te. Innan jag tillsatte jäst smakade jag på blandningen, sockret och russinen tog över och det var inte mycket smak av teet.

Nåja, jag ska väll få ut två flaskor, om ett halvår eller så kan jag öppna den första, återkommer kanske då.
Användarvisningsbild
rover
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: sön apr 10, 2005 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av rover »

Någon som har fler recept av tevin att dela med sig av? Jag har läst Bushwackers och alla inlägg i tråden men det skulle vara kul att ha lite fler recept att inspireras av.
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Kaffe eller Te

Inlägg av Morty81 »

aahh nu har jag satt en sats tevin, luktar ju jättegott ur dunken!
Tog det från ett te som heter "himlagott" hoppas att slutprodukten smakar som brygden luktar nu!
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Kaffe eller Te

Inlägg av Lo »

rover skrev:Någon som har fler recept av tevin att dela med sig av? Jag har läst Bushwackers och alla inlägg i tråden men det skulle vara kul att ha lite fler recept att inspireras av.
Jag gjorde årets maskros vin för ca en månad sedan och det står fortfarande och mår bra i kylan. Iaf... När jag gjorde första delen av musten kom jag och tänka på förra året när jag gjorde mitt Tevin. (jag gjorde maskrosvinet efter ett jack kelle recept, alltså jag lät bladen dra i vätska och silade sedan av dom samma dag, ungefär som med te). Hur som hellst så luktar "maskros te" hö liknande, och snarligt ett te jag har på lösvikt i påse. Ett svart "darjeeling te", hittade det på ica har jag för mig.
Nåja, kombinerat med min något halvdanna erfarenhet med Tevin har jag knåpat ihop ett recept jag tänkt prova så snart jag får ett jäskärl klart, som förövrigt bör smaka i likhet med maskrosvin.

För ca 5 liter.
4L Starkt te, ej beskt. (Ta helldre extra te och låt inte dra mer än ett par minuter.)
400g russin
(Lagomt med socker.((Ca 800g-900g)))
3 citroner
3 apelsiner
1tsk jästnäring

Pressa citronerna och apelsinerna och skala dom med en pitatis skalare, Bara det gula skall med, ej det vita.
Blanda i juicen,sockret ((Mät med ochlemätare och räkna ut hur mycket du måste tillsätta för att få den alkohol % du vill ha)) och skalen och russinen i te-blandningen och koka upp försiktigt under omrörning, låt det koka ca 3 minuter och ställ sedan åt sidan för att svalna.
Blanda i jästen och skaka dagligen i 2 veckor, sila bort russinen och låt stå 30 dagar.
Fortsätt som vanligt.
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Kaffe eller Te

Inlägg av Morty81 »

4L Starkt te, ej beskt. (Ta helldre extra te och låt inte dra mer än ett par minuter.)
Jag låter mitt löste dra i 3 dagar under jäsning, DOCK är ju detta ett testa och jag har aldrig upplevt detta som ett beskt te när jag bryggt det i kanna. Men men vu får se hur det blir i slut ändan!
Ha det Gott
Användarvisningsbild
Henri_T
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: lör aug 06, 2005 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Henri_T »

En tanke om kaffevin, aromämnena i kaffe är väldigt flyktiga, jag undrar om de stannar kvar. Kaffet kanske inte tillför så mycket mer än garvsyra (tannin) till vinet
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster