Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin på lättdrycker etc?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

Blir det inte mer eller mindre bara en smaksätt mäsk?

Jag tittade lite grann på lättdryckerna i affären igår och det är ju inga imponerande mängder fruktjuice i dem direkt... för att inte tala om att det inte är nåt socker i dem så man måste tillsätta allt socker för jäsningen i annan form.


Blir det stor skillnad på smaken om man låter lättdrycken vara med i jäsningen jämfört med om man blandar ut med ett smakneutralt starkvin?


Om man t.ex. gör ett "tunnt" äppelvin och jäser upp (med extra sockergivor) till 18% och sen blandar (efter att det är klart) med 50% lättdryck (d.v.s. en liter lättdryck på två liter vin) så borde man få ett "vin" på 12%.
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

Jag ska sätta 10L lättdrycks-vin på jäsig ikväll det ska vestå av:

10 pkt päron lättdrycker BoB's
2 pkt äpple lättdrycker BoB's
2 pkt andra smaker lättdrycker kviks
2 limefrukter (saften pressad)
1 st vaniljstång
1,6 kg bryggsocker
½ pkt starkvinsjäst Lalvin RC-212

Det blir totalt 2,8L lättdryck om jag fattar näringsvärdestabellen rätt är det en fjärdedel socker i koncentratet alltså 2800/4 = 700g socker

Jag har ingen koll hur detta kommer sluta men det kommer inte kost särskilt mycket om det blir "smaksatt mäsk". jag har inte höga förhoppningar över detta projekt.

Jag kommer återkomma med resultat...
Senast redigerad av laban123321, redigerad totalt 1 gång.
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

Varför vill man blanda i lättdryck efteråt för ???
Man vill ju att smakerna ska utvecklas i jäsningen.
Och vad spelar det för roll hur många % fruktjos det är i lättdryckerna?
För du är ju ute efter smak, och det har ju dessa lättdrycker och vill man ha mer smak så kan man ta någon extra lättdryck.

Sen kan du väl gissa varför det heter lättdryck :p
Mäsk är mäsk, vin är vin.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av dan610324 »

skulle kunna tro att du har fruktansvärt rätt där i din fråga .

jag har aldrig ens prövat lättdryck så jag kan inte uttala mig om det , men efter att ha tittat på innehållet i sådana drycker förstår jag inte ens hur någon kan tänka tanken på att jäsa på dom .

normalt så använder jag enbart must eller frukt och bär till mina viner , men i februari i år så fick jag 60 liter äppeljuice med utgånget bäst före datum av en kompis och testade då att göra både vin och cider på juice .

vinet blev acceptabelt men definitivt inte bra , cidern blev definitivt ingen höjdare . så lättdryck finns inte ens som nödlösnings alternativ för mig

:lol:

nääää glöm säger jag

satsa på någonting riktigt istället , annars kan man ju i princip lika gärna jäsa en stark mäsk och låta den klarna ordentligt och hälla i 1 liter eller 2 av bobs blandsaft :oops:

finns ju hur mycket äpplen som helst varje sensommar och höst , fråga folk som har äppelträd om du kan få ta frukten .
de flesta tar nog reda på mindre än 1% av vad träden ger .

samla ihop några hundra kilo och kör iväg dom för att få dom mustade .
då har du en otroligt bra bas för olika variationer av frukt och bär viner .
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

orsaken till att jag gör detta är att jag mest vill se avd det blir av det, att jag kan kryssa av "gör aldrig om detta för nu har jag testat" rutan.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

gullitskatt skrev: Man vill ju att smakerna ska utvecklas i jäsningen.
Men hur mycket utecklas smakerna?
Och vad spelar det för roll hur många % fruktjos det är i lättdryckerna?
För att det som inte är fruktjuice är vatten och "rena" kemikalier (citronsyra etc) som knappast utvecklas av jäsningen.

Titta t.ex. på Blåbär/Lime (tetra på 2 dl)
http://www.kiviksmusteri.se/main/defaul ... 1&langid=1

Den innehåller 1,5% blåbärsjuice 0,5-1,5% svartvinbärsjuice, 0,5% limejuice och ännu mindre fläderbärsjuice. Om vi räknar högt så blir det alltså 4% fruktjuice (inte ens 1 cl).

(Sen påstår de att drickfärdig dryck innehåller 3,5% frukt men det vet jag inte hur de får ihop när koncentratet har max 4%.)

Det som står överst på innehållsförteckningen (och som de alltså finns mest av) är vatten, socker och stärkelsesirap.

Det måste vara betydligt bättre att köpa ett par paket frysta blåbär och slänga i.

Observera att innehållsförteckningen är vad de haft i, det är inget analysresultat, så vatten från fruktjuicen ingår inte i det vatten som räknas upp.
Mäsk är mäsk, vin är vin.
Formelt sett så får man väl knappt ha nåt socker alls i om det verkligen ska räknas som vin? Jag tycker ju personligen att om mindre än 50% av sockret kommer från frukten så är det inte särskilt mycket "vin" av det hela.


Det är lite som tråden om granbarren i spriten, blir det verkligen vin av mäsken om man lägger i ett lingon?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av dan610324 »

berätta gärna när du har testat och dela med dig av resultatet .

varför inte göra någon form av jämförelse test ??

ta 5 liters dunkar och kör 3 olika varianter .
en som du tänkt dig
en på riktig juice
en med bär och frukt

vore intressant att höra din kommentar efter ett sånt test
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

latmasken skrev:
gullitskatt skrev: Man vill ju att smakerna ska utvecklas i jäsningen.
Men hur mycket utecklas smakerna?
Och vad spelar det för roll hur många % fruktjos det är i lättdryckerna?
För att det som inte är fruktjuice är vatten och "rena" kemikalier (citronsyra etc) som knappast utvecklas av jäsningen.

Titta t.ex. på Blåbär/Lime (tetra på 2 dl)
http://www.kiviksmusteri.se/main/defaul ... 1&langid=1

Den innehåller 1,5% blåbärsjuice 0,5-1,5% svartvinbärsjuice, 0,5% limejuice och ännu mindre fläderbärsjuice. Om vi räknar högt så blir det alltså 4% fruktjuice (inte ens 1 cl).

(Sen påstår de att drickfärdig dryck innehåller 3,5% frukt men det vet jag inte hur de får ihop när koncentratet har max 4%.)

Det som står överst på innehållsförteckningen (och som de alltså finns mest av) är vatten, socker och stärkelsesirap.

Det måste vara betydligt bättre att köpa ett par paket frysta blåbär och slänga i.

Observera att innehållsförteckningen är vad de haft i, det är inget analysresultat, så vatten från fruktjuicen ingår inte i det vatten som räknas upp.
Mäsk är mäsk, vin är vin.
Formelt sett så får man väl knappt ha nåt socker alls i om det verkligen ska räknas som vin? Jag tycker ju personligen att om mindre än 50% av sockret kommer från frukten så är det inte särskilt mycket "vin" av det hela.


Det är lite som tråden om granbarren i spriten, blir det verkligen vin av mäsken om man lägger i ett lingon?
Alla smaker ändras i jästprocessen, beroende på vad man har för smaker avgör jästvalet.

Dessa innehålls förteckningar avser väl färdigblandad jos?

Det finns regler för vin, men dessa innefattar inte alla vin.
Så socker är inte uteslutet att använda.
Men du måste väl förstå vad jag menar med "mäsk är mäsk"?
Liksom det är ju vatten, socker och jäst inget annat och sen ska brännas till brännvin.
Det är bara fjortisar som dricker mäsk.

Sen att du tar en lättdrycksjos och sen kompletterar med fryst frukt är en bra ide.
Blåbär klarar inte av ensamt att lyfta ett vin, utan behöver hjälp.
Av typ russin, kokt banan eller någon annan kropphöjare.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

Bara för att man häller lite lättdryck i mäsken så blir den inte vin:)

Innehållsförteckningen är för det som är i förpackningen (näringsdeklarationen brukar dock vara per drickfärdig dryck).

10 tetror blir 2 liter koncentrat, med 4% juice är det inte ens 1 deciliter fruktjuice (det blir 0,8 dl). Ett paket frysta blåbär och skalet från 1-2 lime borde ge betydligt mer smak, och dessutom innehålla en massa fler ämnen som påverkas av jäsningen (vilket ger en mer mogen smak).


Men det jag undrar är ju som sagt var om det blir så stor skillnad på att hälla i lättdrycken före jäsningen istället för efter. Jag får väl prova i ett par PET-flaskor och se hur det blir.
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

ja känner samma sak men har bara satt banemej att jag ska göra det då jag har hört andra som har varit nöjda (dock kan ja tänka mig att dom skulle tycka att mäsk inte är så så dåligt) men då jag får en tanke så måste jag förverkliga den annars ligger den hela tiden och gnager. men allting kostade bara saft 85kr jäst 12kr lime 10kr bryggsocker några kronor så ~100kr sammanlagt så är det dyrt att inte testa.

men har någon idéer vad jag kan göra sedan? jag vill ha säkrare kort än lättdryck :lol: . ska hällst vara saker som går att köpa på ett större varuhus eller hos PWG eller liknande
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

Nu är vi ju offseason på frukt/blomviner.
Skulle då säga att du kan köra en mjöd av något slag.
Jag har en tranbär chokladmjöd på G, som verkar bli väldigt bra.
Dock är det 2års leverans tid på en sådan ;)

Men vin tar tid att bli så bra vin kan vara.
Du ska också veta att vin du köper på systemet är oftast startade 1-2år innan de hamnar i handeln.
Så underskatta inte lagringens förmåga att göra viner tokgoda.
och sen tar ju klarningen tid också om man vill göra det naturligt, vilket är att föredra.
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

tog bort en del av inlägget... men ...

men då ska jag "snart" (kan bli ett bra tag, blir nog juletid) sätta någon sorts mjöd på jäsig sen efter det har sats på flaska så blir det ett köpes vin av DOC's av modell frukt tror jag . Jag är inte rädd för att det ska ta längre tid att klarna/mogna det kan vara kul att ta fram det på några år och sälja att det hära gjorde jag då och då lite skrytsamt.
Senast redigerad av laban123321, redigerad totalt 1 gång.
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

Sälja vadå för något?
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av Evert »

Jag var tidigare väldigt skeptisk skeptisk, men efter att ha gjort 20 liter äppelvin baserad på coop-kivik koncentrerad ekologisk äppeljuice (plus honung och 2hg rönnbär) har jag ändrat mig. Det blev minst lika gott, om inte godare, än äppelvinerna jag framställt på mina äppelträd.

Igår kickade jag även igång nedan testvin:

450g honung
5 paket koncentrerad kivik ekologisk äppeljuice
5 paket koncentrerad fläderdryck
vildjäst
sen fyllde jag upp till 10liter.

Får se hur det blir...
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av aqua vitae »

latmasken skrev:Bara för att man häller lite lättdryck i mäsken så blir den inte vin
Vad kallar du maskrosvin då?
Det finns ingen annat jäsbart i den än strösocker, så är det ett vin enligt dina mått?

Vilken vinmäsk man än dissekerar finner man inget annat än sockerarter och smakämnen.

Lättdryck och juice är måhända lite mer budget än vin gjort på äkta frukt och bär men det är ett bra vin att börja med för nybörjare och med en bra jäst och lite lagring kan det bli riktigt gott.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster