Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp, det jäser inte!

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Grodan Boll
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: lör sep 11, 2010 21:09

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Grodan Boll »

Tänkte att det kunde va gott med fläderblomsvin till sensommaren, så stack ut å plockade de sista blommorna häromdagen. Var svårt att hitta blommor som inte redan vissnat, så blev tvungen att gå ut och jaga två ggr.
Hur som helst, så här har jag gått till väga.

Dag 1 (kväll). Häller i blommor, russin, socker och några citroner i en vinhink, tillsätter ca 10 liter kokande vatten. Vid ca 50 grader tillsätter jag enzymer och jästnäring.

Dag 2. Plockar mer blommor och fyller en ny hink med resterande mängd fläder, socker, russin, citroner och grapefrukt. Häller på kokande vatten. När brygden svalnat en del häller jag över innehållet från första hinken, nu har jag har 23 liter i tunnan.

Vid ca 27 grader tillsätter jag jästen, skakar om tunnan och går och lägger mig.

Nu, 36 timmar senare har det fortfarande inte hänt ett jota med brygden, den verkar stendöd. Har jag gjort nåt fel??
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Odqvist »

Hej, det ser ut som att du gjort rätt.

Vänta upp till tre dygn och ha tålamod. Vad tittar du på, jäsröret? Tänk på att jästen kommer föröka sig sålänge det finns syre i vätskan, då märks inte mycket. Först när syret är slut börjar jäsning som producerar alkohol, och det kan ta ett par dygn innan tecken på jäsning syns.

Ditt kärl kanske inte är tätt, så du inte ser tryck i jäsröret.

Om du inte ser skum, bubblor eller tryck efter tre dygn, tillsätt ny jäst.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Grodan Boll
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: lör sep 11, 2010 21:09

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Grodan Boll »

Börjar faktiskt se en ganska markant skillnad på vattenpelarna i jäsröret, ser ut som att första pluppet kommer snart :)
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Yoji »

Odqvist skrev:Hej, det ser ut som att du gjort rätt.

Vänta upp till tre dygn och ha tålamod. Vad tittar du på, jäsröret? Tänk på att jästen kommer föröka sig sålänge det finns syre i vätskan, då märks inte mycket. Först när syret är slut börjar jäsning som producerar alkohol, och det kan ta ett par dygn innan tecken på jäsning syns.
med andra ord, man ska inte öppna hinken/dunken och lufta? eller blåsa ner syre i vätskan? läs att man typ ska göra det då och då..
Peace!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Odqvist »

Nej. Syresättning ska ske av ölvört eller vinmäsk som kokats innan jäsning, då denna inte har något syre. Efter att mäsken antagit jästemp och jäst tillsats, är syresättning nästan alltid av ondo.

Öppna inte för att "titta till" eller "veva om" i vinet. Öppna endast när det verkligen behövs, ex för att tillsätta ny jäst om inga tecken på jäsning förekommer efter tre dygn.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Yoji »

Odqvist skrev:Nej. Syresättning ska ske av ölvört eller vinmäsk som kokats innan jäsning, då denna inte har något syre. Efter att mäsken antagit jästemp och jäst tillsats, är syresättning nästan alltid av ondo.

Öppna inte för att "titta till" eller "veva om" i vinet. Öppna endast när det verkligen behövs, ex för att tillsätta ny jäst om inga tecken på jäsning förekommer efter tre dygn.
men när det har slutat bubbla i jäsröret så är det liksom färdigt? om man vill ha lite sötare vin, hur vet man när man ska sluta?

tack för svar ;)
Peace!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av dan610324 »

läs lite här i forumet för att åtminstone förstå grunderna i vintillverkning är du snäll
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Yoji »

dan610324 skrev:läs lite här i forumet för att åtminstone förstå grunderna i vintillverkning är du snäll
läser mycket och vet en del. men man kan väll vara osäker för det? fel att fråga och låta andra dela med sig om sina kunskaper/erfarenheter?

hellre leker jag dum och frågar än vara dumstridig och låta bli!

sen så finns det alltid folk som uppskattar att få hjälpa andra, och få uppmärksamheten tillbaka med ett tack.

dina åsikter, jag har mina ;)
Peace!
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Kabben »

Det är bara det att samma fråga kommer upp flera ggr i veckan å till slut så tröttnar man på å svara, då ber man frågeställaren att läsa istället....
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av dan610324 »

med tanke på inlägget du postade den 19:e så tvivlar jag på att du läst nå många rader
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Yoji »

dan610324 skrev:med tanke på inlägget du postade den 19:e så tvivlar jag på att du läst nå många rader
men vad är svårt att förstå? ja jag är ny här på forumet, ja, jag frågar "duma" frågor. men hur mycket har jag läst innan jag hittade det här forumet? vet du det?

finns olika perspektiv om saker och ting, hur man ska gå till väga. därför frågar jag, vill lära mig mera. samt läser jag under tiden.

om du bryr dig så mycket om dumma inlägg, svara på dem istället för att börja tjaffsa! annars så kan du låta bli att läsa dem!
Peace!
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av TorstenStenmark »

Yoji skrev:om du bryr dig så mycket om dumma inlägg, svara på dem istället för att börja tjaffsa! annars så kan du låta bli att läsa dem!
Blir det inte ett moment 22 där? Han ska låta bli att läsa dom dumma inläggen, men han vet inte om dom är dumma om han inte läser dom. Känns knepigt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Yoji »

TorstenStenmark skrev:
Yoji skrev:om du bryr dig så mycket om dumma inlägg, svara på dem istället för att börja tjaffsa! annars så kan du låta bli att läsa dem!
Blir det inte ett moment 22 där? Han ska låta bli att läsa dom dumma inläggen, men han vet inte om dom är dumma om han inte läser dom. Känns knepigt.
haha jo tänkte på det XD man kan ju inte veta innan man har läst. men budskapet är att han inte ska bry sig ;)
Peace!
Användarvisningsbild
vinegott
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:50

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av vinegott »

Vilken bra tråd, fann svaret här jag sökte efter!

Vilken toppensida! Lärt mig mycket genom att titta mig runt och söka här! :D
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Johh_ »

Hoppas det är ok jag bumpar denna tråd . Möjligt det kan finnas nyare trådar med exakt samma frågeställningen men..

Detta med luftning är väl lite motsägelsefullt tycker jag - då jag har läst väldigt många som säger man skall putta ner "hatten" alltså bären som har flutit upp, upp till var fjärde timme, även på natten? Men man ska alltså inte göra så?

Detta har väl något att göra med att man inte vill ha ättika som bildas om bären som flutit upp blir torra?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster