Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Apelsinvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Kladden
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre okt 18, 2013 0:29

Apelsinvin

Inlägg av Kladden »

Efter har läst Aurora recept här på sidan kunde jag inte låta bli att köra ett likadant, (med lite ändringar)
Detta är alltså mitt första grundläggande vin, innan det ett köpepaket, så är väldigt ny med att göra detta. Så ger gärna kritik, det tål jag..

20 Liter vin

15 kg apelsiner (Skala dom, köra större delen med stavmixern)
5 citroner (Skala, kör med stavmixern
4 kg socker (smälte ner med en del vatten) resten av vattnet efteråt
1 kg russin (Hackade ner dom i mindre bitar)


Börja med att med att ta hand om Apelsinerna samt citronen med att skala varenda kilo
wgruoxxahhwyjj.png
wgruoxxahhwyjj.png (44.05 KiB) Visad 231 gånger
Efter detta så mixtrade jag en större del av allt (tänkte att det måste för mer smak om man få hur köttsaften)
Efter det så slå jag i det i hinken,
ajrfcovjzqyse.png
ajrfcovjzqyse.png (37.4 KiB) Visad 231 gånger
Sockret smälter jag ner tillsammans med en del av vattnet
jcvoddmbsqswm.png
jcvoddmbsqswm.png (36.53 KiB) Visad 231 gånger
Russinen hackades ner i mindre bitar........
qqzcgzoqqbq.png
qqzcgzoqqbq.png (42.73 KiB) Visad 231 gånger
Innan det var dags att slänga ner dom i hinken också
ljaguiodchql.png
ljaguiodchql.png (31.17 KiB) Visad 231 gånger

Sen var det dags att slänga i det viktigaste av allt Jästen.. Köpte att paket hos "Partaj" i Stan, han sa att detta är det bra paket, oerfaren som jag är så tog jag det och litade på honom..
dooikckvzvypgh.png
dooikckvzvypgh.png (39.67 KiB) Visad 231 gånger

På med locket och låter det få bubbla!!!!
pyfhqvtvijbzwf.png
pyfhqvtvijbzwf.png (20.15 KiB) Visad 231 gånger


Synpunkter??? Tack!




2014-04-28
19.30
Ochelmätare visade 75-80, var väldigt svårt att få exakta värdet, eftersom den är väldigt klumpig mäsken. (A)

2014-04-29
13.15
Nu är den igång iallafall och fått stå några timmar, det har börjat bubbla vilket är positivt.
Senast redigerad av Kladden, redigerad totalt 2 gånger.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Apelsinvin

Inlägg av Martin73 »

Du bör ha en öx mätare för att kunna följa alkohol produktionen i vinet :)
Ingen direkt synpunkt utan snarare ett tips för att göra bryggningen roligare ;).

Följ gärna upp med hela receptet nedskrivet.
Och en recension av vad det blev ..
andersr
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön dec 12, 2010 14:52

Re: Apelsinvin

Inlägg av andersr »

har inget att komma med förutom att det så klart bör heta Apelsvin

:idea:
Kladden
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre okt 18, 2013 0:29

Re: Apelsinvin

Inlägg av Kladden »

2014-05-05
Nu har det gått en vecka och det bubbla inte alls så mycket som innan. knappt någpt. Så nu har jag silat av all frukt och ska låta det stå yttligare 1-2 dygn så jästen få göra sitt. Men det lukta fint och det är jag glad över. :)
Kladden
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre okt 18, 2013 0:29

Re: Apelsinvin

Inlägg av Kladden »

Nu har det fått jäsa ut i 4 veckors tid, körde jästopp igår och har fått dra i ett dygn, har idag tappat om att, och av min besvikelse så smaka det beskt. :/ Vad kan jag gör åt saken? Hällde i citronsyra precis (enligt detta recept paketet) men om detta inte nu skulle hjälpa.. tips uppskattas! =)
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Apelsinvin

Inlägg av U2D2 »

Råkade komma över tråden såhär långt i efterskott, sparade du någon flaska? Skulle vara intressant att veta om besökande möjligen blev bättre efter lite lagring, har hört att det ska vara bästa sättet att bli av med de flesta oförnäma bismakerna
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Kladden
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre okt 18, 2013 0:29

Re: Apelsinvin

Inlägg av Kladden »

U2D2 skrev:Råkade komma över tråden såhär långt i efterskott, sparade du någon flaska? Skulle vara intressant att veta om besökande möjligen blev bättre efter lite lagring, har hört att det ska vara bästa sättet att bli av med de flesta oförnäma bismakerna


Hej, Jaa jag har några flaskor kvar och jag har inte smakat på att. (hae faktiskt glömt av dom) haha
Kanske läge att testa en flaska snart.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Apelsinvin

Inlägg av U2D2 »

Ja, se till att meddela hur det smakar! :)
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
vinkillen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: mån mar 14, 2016 16:51

Re: Apelsinvin

Inlägg av vinkillen »

U2D2 skrev:Ja, se till att meddela hur det smakar! :)
Nu har det gått ett tag och jag har smakat på det. :p Fruktansvärt gott faktiskt. Haha..

Bytt användanamn med för jag har glömt bort det förra lösenordet. :p
joel93
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 25, 2016 16:39

Re: Apelsinvin

Inlägg av joel93 »

Kul att det smakade bra, ska nog ta o testa en 5liters sats själv. Har råsaftscentrifug så gör juice av den. Sen undrar jag om man ska ha i pectolase samt eventuellt tannin? Är det något i receptet du skulle ändrat nu i efterhand?
Pågående:
Svartvinbärsvin på Herrljungasaft 4,5l
Mjöd 5l
Apelsinjuicemäsk 2l
Morotsvin 5l
Cidersats: bulldog perfect pear 23l

Framtiden:
Rödbetssherry
Tomatvin
Risvin
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Apelsinvin

Inlägg av cissiny »

Jag ska sätta igång en sats i dagarna, hade tänkt mer åt ciderhållet men jag kanske ska ha i mer socker och få vin av det? Kör "fuskvariant" med 2 liter blodapelsinjuice och 3 liter vanlig apelsinjuice. Hade tänkt köra med Lalvin 71b som har gett väldigt god cider. Citron skippar jag då jag inte tål det alls, blir sjuk av en droppe...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Apelsinvin

Inlägg av cissiny »

cissiny skrev:Jag ska sätta igång en sats i dagarna, hade tänkt mer åt ciderhållet men jag kanske ska ha i mer socker och få vin av det? Kör "fuskvariant" med 2 liter blodapelsinjuice och 3 liter vanlig apelsinjuice. Hade tänkt köra med Lalvin 71b som har gett väldigt god cider. Citron skippar jag då jag inte tål det alls, blir sjuk av en droppe...
Gjorde vin på hälften blodapelsinjuice (Tropicana Sanguinello) och hälften apelsinjuice (Ica Basic 2 liters), startades den 5/1 och jäste snabbt. Lite osäker på när jag silade och tappade på dunk, runt den 15/1 tror jag? Har provsmakat lite och så även idag. Kristallklart, ljust orange, smakar helt ok men bör nog lagras ett tag, smakar inte så mycket. Jäst Lalvin 71b, har slarvat lite med anteckningar så jag vet inte riktigt vad det blev för alkoholhalt, skulle gissa på 11-12% åtminstone men det smakar inte alkohol alls.

Kan tänka mig att det kunde vara gott med lite extra kryddning av något slag?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster