Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äpplebaserat bärvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Kappa
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 03, 2016 23:14

Äpplebaserat bärvin

Inlägg av Kappa »

Hej, ska sätta en sats bär vin med mest blåbär, björnbär, röda vinbär och hallon och tänkte även ha i lite äpple då det finns gott om här.

Någon som vet något om volymer på både äpple och bären om man vill få ut ca 25 liter vin? Utan att äpplena tar för mycket plats.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Äpplebaserat bärvin

Inlägg av Häxbryggaren »

Man brukar säga en liter bär per liter färdigt vin. Sen beror det oxå på vilka bär man väjer hallon och äpple tex behöver inte spädas alls eller mycket lite med vatten. Kanske 0,5l per kg bär/frukt.
Förra satsen som jag gjorde till 23 l var 6kg äpple 12kg bär och det vinet blev rätt lagomt i fyllighet. Om man sedan råkar få ett för blaskigt vin kan man alltid göra en f-pack dvs tillföra vinet någon form av juice konsentrat för att få rätt styrka på sitt vin.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Äpplebaserat bärvin

Inlägg av Weinkeller »

Gör must på äpplena och ha det som bas istället för vatten. Detta tillsammans med socker ger ett vin med tillräckligt mycket karaktär. Bären kan du sedan använda för att tweaka smaken. 3-6kg till 25l är lagom beroende på intensitet. Mustar du inte är riktlinjen ovan helt ok.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Äpplebaserat bärvin

Inlägg av cissiny »

Har precis satt mitt första bärvin, första försöket med cider blev över förväntan!

Kokade ihop följande bär, frysta, körde dem i mixer innan jag kokade ihop:
2,25 kg jordgubbar
0,75 kg hallon
0,75 kg björnbär

Kokade ihop bären med Bob lättdryck, utspätt enbart med lika delar koncentrat och vatten:
2 dl svart vinbär
6 dl björnbär hallon

lite extra vatten (5 dl) blev det. Efter uppkok gick det igenom en vanlig sil, blev drygt 4,5 liter.

Tillsatte upptinad must från råsaftcentrifug:
3,5 l äppelmust
1,5 l päronmust

Blev 2 dl bob koncentrerad björnbär hallon till och 3 dl vatten.

Gjorde sockerlag på 10 dl socker och 5 dl vatten.

Mätte Oechsle, trodde att det skulle bli högt pga sockerlagen men "bara" 1065.

Tillsatte rehydrerad jäst Lalvin EC-1118

Nu hoppas jag bara att det jäser. Tänkte tillsätta mer sockerlag efter ett tag, vill hamna på ett lite starkare bärvin, så mycket jästen klarar, ev med lite kolsyra.

Vad tror ni? :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster