Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

4kg saskatoon
6kg blåbär
6kg rödavinbär
2kg svartavinbär

Detta till en 6 Gallon sats låter det rimligt? Tänkte köra med lavin rc212 och mata med socker tills den dör. Sen bulklagra minst ett år. Elkuber eller inte till ett bärvin?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

Mängden låter bra. Skulle komplettera med jästnäring både i början och vid efterföljande giva,1-2 tsk. Jag personligen hade kört utan ek men om du vill kan du ju lägga en del av vinet på ek för att se skillnaden.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Jo jäsrnäring blir det lite extra av häggmispelbären suger lite extra näring har jag läst. Ska vänta några veckor så jag får med något kilo aronia oxå då slipper man tänka på taninerna. Skippar eken ska bli kul med ett svenskt rödvin.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

Tror nästan du kan nå 30l med den mängden bär. Särskilt om du tillsätter ännu mer.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

ja runt 15-16kg bär till 23l kanske är mer rimligt om man ska gå på en liter bär en liter vin.? Men en liter blåbär är nog inte samma som en liter svartavinbär vad gällande smak konsentrat. Vill inte ha något blask som saknar kropp. En del menar att vatten inte har med vin att göra :?: Sen saknar jag erfarenhet vad som är bästa musttillverkningen massjäsa koka skålla pressa eller majja. Valen är många. Till detta kommer sedan jästvalhttp://www.eckraus.com/LalvinProfiles.htm inte lätt att vara rookie. Men det är väl som med matlagning det tar tid att få in en känsla av vad som funkar och inte. Men det är klart har ännu inte gjort en maträtt som tar två år att tillaga 8)
En sak jag har märkt bryggning är sjukt beroende framkallande. :thumbup:
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

Frysta bär som skållas tycker jag ger bäst vin jämfört med andra metoder. Jag kan möjlighet att mosa dem så får man ännu bättre utbyte. Vatten och socker är nästan ett måste på alla viner utom rent druvvin som både innehåller tillräcklig mängd vätska och sockermängd. Tänk på att en vindruva som jämförelse smakar mycket mindre än ett blåbär eller svartvinbär, viss spädning är alltså inget problem.

Lalvins jäster är mycket bra och RC-212 är lite av en personlig favorit för rödvin och bärviner, särskilt torra eller halvtorra. Till sötare starkviner kan jag rekommendera Lalvin K1-V1116.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Tack så mycket för info weinkeller. Om man häller kokhett vatten över frysta bär behöver man svala då? Tänkte på om musten kommer upp i nog hög temp? Hur länge brukar du låta bärmassan hänga med i jäsningen. Mäskpåse eller inte? Ursäkta alla frågor. Men det är sjukt många parametrar att ta hänsyn till. Använde mäskpåse sist men då använde jag torkad frukt och svartvinbärsblad. Med mer massa i påsen kanske det blir problem? Fördel med mäskpåse som jag ser det är att man slipper sila massan sen om man har en tyngd i den slipper man röra om varje dag för att dränka bärmassan öppna jäshinken ofta ökad risk för infektion. Tänker jag helt fel?

"Freeze the fruit first, allow to thaw, and press through a fine mesh bag. Place bag in primary and add Campden and other ingredients(except yeast). Wait 24hrs and pitch yeast. Stir daily until you reach a SG of 1.030-1.020. Rack to secondary and allow to finish. Rack again and as needed for clearing. Makes it pretty simple." :?:

Fast det kanske är bättre att skålla då tillsatta enzymerna är mest verksamma vid 50 grader C ?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

Jag brukar svavla 0.5g/10l i samband med skållningen. Det kan vara overkill men bättre safe than sorry. Dagen efter tillsätter jag ibland pektolas tillsammans med jästen. Om jag jäser fruktmassan utan socker så brukar jag sila av efter 3-4 dgr. Med sockerrika ingredienser tex druvor eller om jag tillsatt socker får det vara i hinken ca en vecka. Jag öppnar aldrig hinken utan skakar runt fruktmassan istället.
Silar av i saftsil eller använder en silduk runt häverten.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Bra tips att skaka hinken i stället för att röra om :thumbup: för risken är väl störst för infektion när alkoholhalten är låg. Ska följa din råd och skålla mina bär. Tänkte först majja mina bär och slänga in skalen i musten efter majning.Det låter lite väl våldsamt att ånga bären i en timme när det räcker med en Hastig uppvärmning för att få ut smakerna. Behöver man använda en elvisp eller nått för att slå sönder bären när man skållat dom :?:
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

Mosa bären innan skållning i ett rent kärl tex i en gryta.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Så där då är man igång enzym satt i musten vid 50grader och jäst och näring i vid 26 grader. Det blev inge aronia i utan 500g rönnbär för att balansera upp syran i häggmispelbären. Är det idé att köpa sig en pH mätare för att ha koll på syran. Nu kör jag mer på känsla blanda surt och sött.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

pH-mätare tycker jag är överkurs. Justera efter smak när vinet är på klarning.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Tack för alla tips weinkeller.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Funderar på att tillföra 400gr mörk muscovadosocker för att få en liten ton lakrits någon som har någon erfarenhet ?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

Häxbryggaren skrev:Funderar på att tillföra 400gr mörk muscovadosocker för att få en liten ton lakrits någon som har någon erfarenhet ?
Inte i vin men i öl. Ger en del lakrits och även lite restsötma.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster