Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter vin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Humle.se har nog.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Hej!
Tack för tipset!

Korkarna från Humle har nyss anlänt men nu funderar jag på korkapparaten.
Förstår ju att det inte går så bra att trycka ner korkarna med handkraft. Har kikat runt på Forumet men är osäker på vad som behövs.

1. Vad anser du om den billiga korkapparaten med hävarmar? Klarar man av att få ner korkarna utan att vara råstark?

2. Törs jag fråga vilken du själv använder eller är det för nyfiket?

/undrar Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av latmasken »

Jag använder varianten med två hävarmar och man behöver inte alls vara stark. Den fungerar som så att det liksom är en tratt som korken trycks genom, så korken kläms ihop så den blir smal och går ner i flaskhalsen och sen sväller den och sitter fast. Viktigt att man inte är för långsam för då hinner korken svälla innan den sitter på plats. Träna på ett par flaskor med vatten först. Tänk på att inte fylla för högt upp, det måste vara nån centimeter luft eller två kvar mellan korken och vinet.


Man gör alltid en massa småfel sin första bryggning. För de mesta klarar sig vinet trots misstagen och så lär man sig en massa på köpet så nästa gång går det bättre.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Tack - Tack!
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Weinkeller skrev:Lugn och fin! Ditt vin är långt ifrån klart. Eftersötning gör du efter smak när vinet jäst ut och klarnat från jästen. Tappa om och låt vinet stå ett par månader innan du går vidare.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
God Morgon,
Funderingar i vargtimmen:

Startade starkvinet 23/8. Tappade om till damejeanner 18/9. Har inte rört damejeannerna sedan dess.
Nu har vattnet i jäsröret ändrat läge och står nästan i våg.

1. Hur länge brukar man låta det stå så innan man går vidare?

vore tacksam för svar
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Runa skrev:
Weinkeller skrev:Lugn och fin! Ditt vin är långt ifrån klart. Eftersötning gör du efter smak när vinet jäst ut och klarnat från jästen. Tappa om och låt vinet stå ett par månader innan du går vidare.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
God Morgon,
Funderingar i vargtimmen:

Startade starkvinet 23/8. Tappade om till damejeanner 18/9. Har inte rört damejeannerna sedan dess.
Nu har vattnet i jäsröret ändrat läge och står nästan i våg.

1. Hur länge brukar man låta det stå så innan man går vidare?

vore tacksam för svar
/Runa
Det beror på hur bråttom man har. Ska du använda jässtopp och eftersötning kan det vara läge att tappa om och gå vidare med det. Har du tänkt självklarna så är det bara att låta det stå tills vinet är blankt, det kan dock även då behövas tappas om beroende på bottensatsens storlek. Tillsätt i såna fall gärna vinsvavla 1g/10l för att skydda vinet.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

God Morgon!

Jag är så Glad så det kvillrar och vill berätta senaste nytt:

Den 16/12 strödde jag en knivsudd svavla i den lilla 2-liters damejeannen. Jäsröret hade stått i våg ganska länge så jag ville testa. Igår tappade jag på 2st 75cl-flaskor + en 33cl + ett fint vinglas.

Den läckert röda skvätten i vinlaset skimrade klart och spänningen steg när jag smakade:
Tro mig nu när jag säger att det smakade Gott! Jag är överväldigad!
Klarar inte av att beskriva smaken mer än fyllig, söt och aning av djupröda hallon skimrade fram i den smakrika klunken. Mätte Oechle till +40.
Tänk att det kan smaka så gott trots att det inte är färdigt på långa vägar?
Nu ligger 33cl-flaskan i kylen så jag kan följa utvecklingen och ta en liten smutt en gång i månaden framöver.

De två 10-litersdamejeannerna tappades om 3/1 för att få bort ganska stor bottensats. Rengjorde damejeannerna
och tappade tillbaks + tillsatte vinsvavla 1g i varje. Satte varsin liten kork i jäsröret för att hålla inne gasen. Nu får dom stå i fred så länge det behövs för klarning.

Är innerligt Tacksam för all hjälp som lotsar mig fram på den knaggliga nybörjarvägen! Och nya Pumphäverten är välsignad!
/Hälsar superglada Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

@Runa, Kul att vinet blev så bra. Söta viner oavsett alkoholhalt brukar vara drickbara ganska tidigt och även utan lagring. Dock så kan de ofta bli bättre och klarare i smaken samt komplexare med lagring. Torrare viner kräver ofta längre lagring innan de smakar bra.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Gokväll,

Den 3/1 tappade jag om de två 10-liters damejeannerna och tillsatte 1g vinsvavla i varje. Mätte då SG eller (FG) till +20.
Idag fick jag för mig att tappa en av damejeannerna på flaskor.

Det var svårt att få i silikonkorkarna - de ville glida uppåt - sen märkte jag att det var jättelätt att lirka upp en kork trots att den suttit fast en stund tidigare. Började då lirka upp flera korkar och det hördes ett svagt klick samtididigt som jag kunde se en pytteliten snabb rök försvinna upp från flaskan.
Kollade SG som ändrats från +20 till +30 sedan 3/1.

1. Vad kan detta bero på? Kolsyra?

2. Kan det vara så att det jäser trots att vinsvavlan var tillsatt och jäsningen tycktes klar?

3. Borde jag ha tappat om till annat kärl först för att få bort kolsyra och därefter till flaskorna?

Vore JätteTacksam för svar!
/Runa
P.s Kom på att jag fyllde på damejeannerna med lite rödvin för att de skulle bli proppfyllda den 3/1. Kanske därför FG
ändrades från +20 till +30?
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Jag är gladare nu!

Idag svarar jag mig själv; Ibland blir jag så trött på mina "nojjor" - överdriver småsaker och oroar mig i onödan många gånger!
Hade glömt det goda råd som Latmasken lämnade i höstas om att lämna 1-2 cm i utrymme ovanför vinet när man korkar.

Tog ut alla korkar igårkväll och lämnade större utrymme och idag ser allt finfint ut! Ritade ett streck på varje kork igårkväll
och dom har inte rört sig en mm.

Förstår också att FG måste ha ändrats eftersom jag tillsatte rödvin 13% för att "toppa".

Vinet smakar supergott! Nästa 10-liters damesjeanne får stå lite tills jag införskaffat tomflaskor från någon restaurang i närheten. Då kommer jag för säkerhetsskull att tappa allt i en dunk/ skaka bort ev. kolsyra/ tappa på flaska.

/Glada hälsningar Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Nya Erfarenheter!

19/2. Inser att jag måste skaka bort kolsyra - tappar om 10l-damejeannen till 2st 5l dunkar - skakar/skakar - tömmer ut kolsyra - jässtoppar-på med jäsrör. FG +30, smakar Gott, vacker röd färg.

20/2. Rådfrågar på PGW-butik ang de korkade flaskorna? Får svar: Töm flaskorna i dunk/jässtoppa/kallkrascha, annars kommer flaskorna att jäsa.

21/2. Korkar upp alla buteljer - häller i 10l dunk -skakar/skakar/tillsätter jässtopp och jäsrör.

23/2. Tillsätter klarmedel i alla dunkar-byter ut jäsrör mot hela skruvlock. Ställer ut på balkongen i kylan - täcker med ullfilt på natten då det är -6.
Orolig över den kommande tappningen på flaskor och rädd att vinet skulle utsättas för syre dök en snillrik idé upp :idea: , tyckte jag ialla fall. Införskaffade kranlock till dunkarna och ställde dom på högkant för att grumset skulle hamna på botten och påfyllningen av flaskor gå smidigt.

27/2. I början avlöpte påfyllningen finfint men, men...
Naturligtvis följde grumms med och nu ligger en 1,5 cm stor bottensats i alla flaskor.
Hur in i nordens korkad kan jag vara??

1. Kan jag lagra flaskorna med bottensatsen kvar? eller törs jag tappa om ännu en gång med hävert till nya flaskor?

/Undrar klantiga Runa
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster