Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mousserande vin tips

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Kappa
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 03, 2016 23:14

Mousserande vin tips

Inlägg av Kappa »

Hej, ska snart göra mousserande vin men eftersom jag bara gjort vanligt vin innan så har jag lite frågor. Vad för bär/frukt ger bäst smak?

Hur mycket socker kan jag ha i flaskorna vid efterjäsning?
Har fått tag på bra champagneflaskor som tål högt tryck.

Ska man lämna bottensatsen i flaskorna eller ska man försöka sig på att göra som dom gör när dom gör riktig champagne och frysa bort den?
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Mousserande vin tips

Inlägg av Häxbryggaren »

Ett annat alternativ är att köpa ett corneliusfat och kolsyrasätta ditt vin på så vis slipper man bottensatsen. Men det kostar ju en slant. Tänkte själv testa göra vin på krusbär som jag tänkte kolsyra sätta. En Sodastreamer är inte att rekomendera man kommer ej upp i rätt tryck + att man får nog mer skum än vin. 6bar ligger en champagne på. Så det krävs nog ett väl kyld dryck och lång "sytråd" från corneliusfatet för att få ett tillräckligt tryckfall. Sen behöver man förmodligen också en motrycksfyllare för att undvika skumbildning.
Såg en film på tuben hur man kan frysa halsen på flaskan genom att ställa ner flaskan i isbad med salt i. För att sedan skjuta ut botten satsen. (Men det såg lite farligt ut.)
Sen fyller man på med lite likör för att balansera sötman innan man åter korkar flaskan.http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=6&t=22366
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Mousserande vin tips

Inlägg av Dr snuggels »

Har gjort detta med att frysa flaskhalsen och skjuta ut "bottensatsen", det är lite jobb, men det var inte värre än att jag kunde göra det i köket utan att sanera efteråt.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Mousserande vin tips

Inlägg av Häxbryggaren »

Okey tack för info. Hur blev resultatet då? Vad gjorde du för vin? :D
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Mousserande vin tips

Inlägg av Dr snuggels »

Det blev "champagne" på vita druvor o rabarb.
Ligger fortfarande i källaren i väntan på provsmakning, kan kanske svara till nyår på hur det blev.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Mousserande vin tips

Inlägg av Häxbryggaren »

Härlig känsla att fira in det nya året med sitt eget bubbel. :thumbup:
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Mousserande vin tips

Inlägg av Dr snuggels »

I helgen blev det provsmakning av mitt bubbel tillsammans med hummersoppa.

Måste säga själv att det blev riktigt bra, inte för sött o inte för torrt, bra kolsyra med små fina bubblor.
Kan varmt rekommendera att prova att göra eget bubbel.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Mousserande vin tips

Inlägg av Häxbryggaren »

Härligt ska testa själv vid tillfälle. Har fryst in 5l häggblommor som jag tänkte testa att göra bubbel på. :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster