Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min första sats äppelvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Nu har jag en sats äppelvin på fruktmassajäsning. Tror det blev ca 4-5kg äpplen och ca 800gram ofrostade slånbär. Hela satsen är nu på ca 11 liter. Gjorde först äppelmust för att pressa ur saften och hade sedan i skalen inkl kärnorna från dessa äpplen. Hade sönder slånbären och hade i detta. Och denna massa fick stå med vinsvavel i två dygn.

Igår kväll hade jag i knappt 1kg socker och ca 3 gram vinjäst samt 3 gram jästnärsalt. Massan står i 22 graders rumstemperatur och det har börjat klucka lite föriktigt. Ser även att det bildats mängder med bubblor på insidan av vinhinken.

Har jag haft för mycket eller lite av socker, vinjäst eller vinjästsalt? Skulle jag göra på annat sätt och hur går jag vidare?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Räkna med att tillsätta 1kg socker till om några dagar då fruktmassajäsningen är klar och du tappar om vinet.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Det jäser på väldigt bra sedan igår eftermiddag. Det bildas en massa luft i skalen och fruktmassan, vilket då flyter upp. Rör om några gånger per dygn för att blanda om.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

En fråga.. Edelman förespråkar 1+1, dvs 1 liter vatten till 1 liter vin.

Om jag gjort äppelmust och sedan lägger i skalen för fruktmassajäsning och får totalt 5 liter massa. Hur mycket vatten ska jag då ha i?

Eller har jag missuppfattat Edelmans regel?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Hemmansägaren skrev:En fråga.. Edelman förespråkar 1+1, dvs 1 liter vatten till 1 liter vin.

Om jag gjort äppelmust och sedan lägger i skalen för fruktmassajäsning och får totalt 5 liter massa. Hur mycket vatten ska jag då ha i?

Eller har jag missuppfattat Edelmans regel?
Egentligen känns det väl onödigt att tillsätta massan när du fått ut must. Om det nu är någon intressant tanke bakom hade jag bara använt 0.5l vatten/kg.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Den tanken jag hade var att få ut så mycket saft ur äpplena som det bara går och sedan låta allt jäsa tillsammans i en fruktmassajäsning. Ev kan jag få med smakämnen från skal och kärnor också. Men som det ser ut nu i jäshinken, så lägger sig skalen uppepå saften som ett lager.

Men jag kan ju inte det här.. Det är första gången någonsin jag testar att göra vin. Jag är inte heller ung och frisk, så jag satsar på lättplockade saker som äpplen.

EDIT; Har en ica-kasse med äpplen kvar för imorgon. Ska nog bara jäsa musten utan skalen mm.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av latmasken »

Kolsyran lyfter fruktmassan så man brukar behöva pressa ner den ett par gånger om dagen.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Upptäckte nu att det fattas vinsvavel hemma..!!! Finns det någon produkt hos exempelvis Ica eller i någon sorts hälsokost som fungerar likadant? Det enda jag har är Jässtopp, vilket inte enbart innehåller vinsvavel utan även kaliumsorbat?

:(
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Jag har silat ur saften inkl fruktmassa ur ett av mina kärl och mätt sockerhalten. Dock ska man mäta innan man tillsätter socker och jäst, men mätte ändå. Mätaren hade nästan sjunkit helt ner till det svarta fältet och det innebär att sockerhalten är väldigt låg? Hade i 1kg socker under omröring.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (731.27 KiB) Visad 253 gånger
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Hemmansägaren skrev:Jag har silat ur saften inkl fruktmassa ur ett av mina kärl och mätt sockerhalten. Dock ska man mäta innan man tillsätter socker och jäst, men mätte ändå. Mätaren hade nästan sjunkit helt ner till det svarta fältet och det innebär att sockerhalten är väldigt låg? Hade i 1kg socker under omröring.
Korrekt, du har ju en gradering på mätaren. Bara att läsa av.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Den 24 september hade jag i 1 liter socker i äppelmusten (12 liter) och de senare dagarna har jäsningen avstannat betydligt. Mätte sockerhalten och oechlen hamnade med marginal på svart. Det fanns alltså inget socker kvar? Ska det gå så snabbt!?

Hade i ytterligare 1 liter socker nyss.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Finns det lite näring i och pigg jäst så kan det gå så fort. Temperaturen är också en faktor.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Min första sats äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Temperaturen ligger runt 20 grader där just den dunken står. Ja, jösses va fort det har gått!! :-O
Så mycket tycker jag inte att det har kluckat, men jag måste ha missat detta..
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst