Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

Behöver tips på äppelvin av råsaft.
Jag har 30 kg äpplen och en råsaftcentrifug.
Vill ha hög alkohol procent och god smak, har inte bråttom så jäsningen kan ta sin tid.
Hittar inget riktigt bra recept någonstans, men här borde det väl finnas någon med erfarenhet av äppelvin ?
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

Verkar dött här på forumet :? så jag improviserar mig väl fram då...
Det blev 18 liter äppeljuice av de 30 kg äpplena.
Har lagt i jäst och näring och 8 kg socker.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

La du i allt sockret på en gång? Och hur många % tål jästen du använder?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Äppelvin

Inlägg av ranald »

Kolla vad jästen tål. Räkna ut hur mycket socker du behöver för att få den alkoholhalten. Dela sockret i tre delar, tillsätt en när det börjat jäsa ordentligt, en efter att du silat av frukten, och den sista o småportioner tills det slutar jäsa.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

Det står "vinjäst" på förpackningen och inget annat, så då borde jästen tåla typ 14% alkohol.
Jag blandade 8 kg socker samtidigt som jäst och näring så det kan jag inte ändra på nu. Varför ska man dela upp sockret i omgångar ? Behöver jag tillsätta mer socker om jag vill ha typ 14% ? (Jag är urdålig på att räkna)
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Äppelvin

Inlägg av cissiny »

longjohnsilver skrev:Det står "vinjäst" på förpackningen och inget annat, så då borde jästen tåla typ 14% alkohol.
Jag blandade 8 kg socker samtidigt som jäst och näring så det kan jag inte ändra på nu. Varför ska man dela upp sockret i omgångar ? Behöver jag tillsätta mer socker om jag vill ha typ 14% ? (Jag är urdålig på att räkna)
Jag är själv nybörjare, har precis satt min första cider (eller om det blir mer åt vinhållet, blir nog ca 10%). A och O är ju att mäta Oechsle, har du en hydrometer? Det är en billig men mycket användbar mojäng. Hjälper dig gärna att räkna om du har nåt Oechsle-värde?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

Glömde mäta oechle värdet igår, och nu har det börjat jäsa så :(
Men 18 liter rå äppelmust (inget vatten) och vinjäst.
Borde väl gå att få fram info om hur mycket socker man behöver för vin på 10-14% ?
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

longjohnsilver skrev:Det står "vinjäst" på förpackningen och inget annat, så då borde jästen tåla typ 14% alkohol.
Jag blandade 8 kg socker samtidigt som jäst och näring så det kan jag inte ändra på nu. Varför ska man dela upp sockret i omgångar ? Behöver jag tillsätta mer socker om jag vill ha typ 14% ? (Jag är urdålig på att räkna)
Det står i princip bara Vinjäst på min vita förpackning också och det är Starkvinsjäst jag köpt. Denna tål 18%. Det bästa är att höra med dem du köpt jästen av.

För mycket socker hämmar jäsningen. Det är bättre att tillföra sockret i omgångar. Det ska finnas trådar mm som avhandlar hur mycket socker som behövs för varje % alkohol. Är själv helt nybörjare, så jag vågar inte riktigt ge en definitiv förklaring. Hittade igår en tråd som säger att 17g socker per liter ger 1% alkohol.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=5605

Du måste även ha i Jästnärsalt för att ge jästen den näring den behöver.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Mellan tummen och pekfingret har du 4kg socker för mycket. Ett tips för att rädda satsen är att splitta den på två och addera lika mycket must till i varje kärl. Då står du med två tunnor a 20l äppelvin som kommer hamna på ca 16-17%. Tillsätt även en påse champagnejäst och 5g jästnäring i varje tunna. Utan detta kommer du troligen få något snedjäst supersött vin som inte gör någon glad. (Must ligger mellan 45-55 i oechsle)

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Palla lite vildäpplen som du gör must på. Det är fin syra i dem.

Ja, 8kg socker lät väldigt mycket! :-(
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

Har inte tillgång till mer äpplen.
Om jag nu har dubbelt så mycket socker som jag ska ha, vad kommer nu att hända ?
Om det är för sött så är det ok, men om det blir alkoholsvagt, kan jag då tillföra mer vatten ?
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

longjohnsilver skrev:Har inte tillgång till mer äpplen.
Om jag nu har dubbelt så mycket socker som jag ska ha, vad kommer nu att hända ?
Om det är för sött så är det ok, men om det blir alkoholsvagt, kan jag då tillföra mer vatten ?
1) Vildäpplen är trevliga, trots namnet. Det ger syra åt vinet!
2) Köp mer äpplen

Det känns som att det kommer att bli för sött, eller rättare sagt blir det som Weinkeller skriver. Jag skulle delat upp satsen i två delar och fyllt på med mer äppelmust. Eller något annat som kan passa.

EDIT; Det handlar ju trots allt om att rädda satsen..
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Äppelvin

Inlägg av Weinkeller »

Äpplen kan inte vara så svårt att fixa denna årstid i Sverige? Spär du kommer smaken bli för blaskig och troligen med för låg syra. Gör precis som du finner lämpligt men mitt tidigare råd står fast om du vill få till något drickbart.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

Har fått tag i 7.5 kg vildäpplen nu. Tänkte tappa om mäsken och sedan fylla på med de ca 3 liter must som blir. Jag har inget mer jäskärl så jag få jäsa i ett kärl.
Vad händer exakt när man tillför för mycket socker, händer det något mer än att det blir för sött ?
Hemmansägaren skrev:
longjohnsilver skrev:Har inte tillgång till mer äpplen.
Om jag nu har dubbelt så mycket socker som jag ska ha, vad kommer nu att hända ?
Om det är för sött så är det ok, men om det blir alkoholsvagt, kan jag då tillföra mer vatten ?
1) Vildäpplen är trevliga, trots namnet. Det ger syra åt vinet!
2) Köp mer äpplen

Det känns som att det kommer att bli för sött, eller rättare sagt blir det som Weinkeller skriver. Jag skulle delat upp satsen i två delar och fyllt på med mer äppelmust. Eller något annat som kan passa.

EDIT; Det handlar ju trots allt om att rädda satsen..
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Har du långt till en bryggeributik? Jag skulle vänta tills imorgon och köpa ett nytt kärl då! Annars kan du kanske göra saft på det du häller av?

Bra jobbat med vildäpplena!!!!! :-)

Sedan finns det påsar med Vinsyra att köpa. Det kan man också ha i.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster