Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Äppelvin

Inlägg av cissiny »

longjohnsilver skrev:Har fått tag i 7.5 kg vildäpplen nu. Tänkte tappa om mäsken och sedan fylla på med de ca 3 liter must som blir. Jag har inget mer jäskärl så jag få jäsa i ett kärl.
Vad händer exakt när man tillför för mycket socker, händer det något mer än att det blir för sött ?
Också nybörjare, men vad jag förstått så "chockar" man jästen om man tar för mycket socker på en gång? Antingen går den in i viloläge eller så dör den?

Min egenpressade must (råsaftcentrifug) låg på 1050 som startvärde, i princip bara äpplen, tror att det är hyfsat normalt?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Socker har en konserverande effekt också, och för mycket socker motverkar jäsningen.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Äppelvin

Inlägg av Hemmansägaren »

Plockade ca 16 kg nästan mogna äpplen på en ödetomt ikväll. Det är en riktig sort, alltså inte vildäpplen.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

Ok tack för svaren, får hoppas på det bästa.
Men jag tycker att det verkar jäsa på bra nu, ploppar var tionde sekund.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

I förrgår satte jag jäs stopp och sedan hade jag kärlet på balkongen i två dygn för att klarna.
I morse så tappade jag om det men vinet blev för sött så jag körde det i vattendestillatorn i stället.
Det blev ca 6.1 liter 52 %.
Kan säkert klämma ur mer från resterna från destilleringen om jag destillerar om det, men det brukar inte bli så mycket.
Finns det någon matematiker här som kan säga om det blev bra resultat ur "alkoholstyrke synvinkel" ?
Alltså ca 21 l ren äppeljuice 8 kg socker och ca 6.1 liter 52 %.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelvin

Inlägg av latmasken »

Varför jässtoppade du? Du har skrivit att du vill ha hög alkoholhalt, då är det ju bättre att maxa ut jästen (d.v.s. låta den jäsa tills allt socker är borta) istället för att jässtoppa.

Jässtoppa är främst intressant om man vill ha restsötma och inte behöva eftersöta.

Jag tycker personligen det är enklare att låta vinet jäsa ut och klarna, sen kan man tillsätta jässtopp innan man eventuellt eftersötar och flasktappar. Men egentligen räcker det nog med konserveringsmedel för att slippa flaskjäsning om jästen jäst ut.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

latmasken skrev:Varför jässtoppade du? Du har skrivit att du vill ha hög alkoholhalt, då är det ju bättre att maxa ut jästen (d.v.s. låta den jäsa tills allt socker är borta) istället för att jässtoppa.

Jässtoppa är främst intressant om man vill ha restsötma och inte behöva eftersöta.

Jag tycker personligen det är enklare att låta vinet jäsa ut och klarna, sen kan man tillsätta jässtopp innan man eventuellt eftersötar och flasktappar. Men egentligen räcker det nog med konserveringsmedel för att slippa flaskjäsning om jästen jäst ut.
Glömde påpeka att det hade helt slutat jäsa, så jäsningen var över och jässtoppet tillsatte jag enligt instruktionen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelvin

Inlägg av latmasken »

Hur vet du att det hade slutat jäsa helt? Sjönk oechsle inget på flera veckor?

Hur varmt stod det? Mot slutet av jäsningen är det tungt för jästen och den jäser väldigt sakta, det brukar inte synas några bubblor alls, just därför behöver man mäta oechsle med nån veckas mellanrum för att se om nåt händer.

Om det har slutat jäsa så behöver du ju som sagt var inte jässtoppa, det har ju redan slutat jäsa.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Äppelvin

Inlägg av longjohnsilver »

latmasken skrev:Hur vet du att det hade slutat jäsa helt? Sjönk oechsle inget på flera veckor?

Hur varmt stod det? Mot slutet av jäsningen är det tungt för jästen och den jäser väldigt sakta, det brukar inte synas några bubblor alls, just därför behöver man mäta oechsle med nån veckas mellanrum för att se om nåt händer.

Om det har slutat jäsa så behöver du ju som sagt var inte jässtoppa, det har ju redan slutat jäsa.
Efter att det slutat ploppa helt så väntade jag ett par dgr och sedan jässtopp enl instruktionen.
Stod i 22 grader. Som jag skrev tidigare i tråden så råkade jag ha i alldeles för mycket socker så det skulle aldrig gå att jäsa ut sockret ändå och därför skippade jag oechsle mätn.
Men vad anser du om alkoholstyrkan jag fick ut ?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster