Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Hej,

1.Hur ser det ut i jäsröret om det "bubblar baklänges"?

2. Syns det på volymstrecket om det är innehållet som expanderar?

3. Försvinner det alkohol ifall det är så?

/Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Det beror på vad du har för jäsrör, men det som händer är ju alltså att luft sugs in i jäskärlet.

Det försvinner ingen alkohol av att luft sugs in i jäskärlet, däremot kan det finnas viss risk för infektion eftersom luften kan innehålla mögelsporer och ättiksyrabakterier.

Man brukar kunna se hur det ser ut om man klämma ihop jäskärlet och sen släpp. När man klämmer ihop pressar man ut gasen som är i kärlet, sen när man släpper och kärlet fjädrar tillbaka så dras luft då in genom jäsröret. (Det fungerar såklart inte om man har en damejeanne, men med jäshink eller dunk går det att prova.)
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Hej,
Nu förstår inte jag!
1. Hur kan det komma in luft utifrån när jäsröret har massa vatten ivägen!

2.Vill inte för nåt i världen riskera att byttan blir infekterad! Vad göra?

3. Vadå klämma ihop en styv 30-liters tunna? Jag är ingen bodybuilder! Däremot kan jag trycka på locket och då kluckar det
till i jäsrörets vatten - som det brukar göra. Inga konstiga baklängesvolter!

/en undrande och lite orolig Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Jäsröret är ju gjort så att det bubblar luft (eller koldioxid) genom vattnet. På samma sätt som det bubblar när det går ut koldioxid så kommer det att bubbla baklänges om det sugs in luft. Jäsröret är ju ingen backventil, det släpper igenom lika bra/dåligt åt bägge hållen.

Trycker du tillräckligt hårt på locket och sen släpper så borde det sugas in luft bakvägen. Men det är som sagt var riskabelt att testa om det har slutat jäsa, eftersom du då byter ut en del av den skyddande koldioxiden mot luft (som kanske inte är lika ren).

Har du ett extra jäsrör så kan du ju prova att fylla det med vatten och blåsa respektive suga så ser du hur det bubblar åt de två hållen.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Gokväll,

Nu har jag testat med ett extra jäsrör och förstår vad du menar. Jäsröret på min tunna beter sig inte så utan vattnet är på samma sida som när det jäste för fullt.

1. Då är det väl ingen risk att det kommer in luft utifrån?

2. visst pågår väl en svag jäsning fortfarande eftersom det bubblar till lite i röret när jag tycker lätt på locket?

/Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Så länge det jäser är det ingen risk att det kommer in luft utifrån. Det jag pratade om var om man placerar kärlet varmare, då kommer innehållet (vin och "luft") att "svälla" då det blir varmare. Om man sen ställer kärlet svalare så kommer innehållet att "krympa" och då kan det sugas in luft (om jäsningen nu har hunnit avstanna helt och det alltså inte bildas nån ny koldioxid).

Jäsning kan pågå länge, jag har haft vin som har "jäst klart" (1-2 månaders jäsning), blivit omtappat, stått 6 månader innan flasktappning och sen visat sig att det jäst vidare på flaska. Det beror alltså väldigt mycket på hur mycket socker som finns kvar.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

PROBLEM! :cry:

För en stund sedan tappade jag om vinet/mäsken eller vad jag nu ska kalla det.
Det gick inte särskilt bra!

Fyllde två st 5-liters damejeanner och det funkade bra. När jag kommit en bit upp i den tredje 5-liters damejeannen blev det stopp.
Knoppen längst ner på häverten hade korkat igen av bottenslam antar jag.

Det slutade med att jag hällde resten från jästunnan ner i silduken som satt fast i en stor kastrull. Givetvis följde bottenslam med även genom silduken. Avslutade med att fylla upp den sista damejeannen med detta.
Jag fattar inte hur ni andra gör??

Till råga på allt är problemen större än så!
Mätte Oechle till +3!
Inte en tillstymmelse till jäsning har skett de senaste dagarna - eller?

1: Hur ska jag kunna rädda vinet?
2. Ska jag hälla tillbaks allt i jäsdunken - tillsätta mer socker? - kanske jäst?

Vore mer än tacksam för hjälp!
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Weinkeller »

Vad skulle ha förstört vinet menar du? Lite jästnäring och varmare placering samt tålamod är en bra start om du vill gynna utjäsning.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Gokväll,

Vet faktiskt inte vad jag menade nu när det gått några timmar. Allt kändes kört! Jätteledsamt!

Nu har jag sovit middag och kavlat upp ärmarna. Nya friska tag!

1. Menar du att jag kan tillföra jästnäring och mer värme nu?
2. Hur? I damejeannen?

/Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Mina första omtappningar blev också ofta problem, det är framförallt när man har en massa fruktmassa och grejer som det kan bli problem.

Idag kör jag med några knep.

Jag har rektangulära "durkslag" (det är väl egentligen nån slags korgar eller lådinsatser) som passar precis i 15-liters såna här SmartBoxar. Har jag fruktmassa (antingen kvar i hinken efter att ha tappat ur det mesta av vätskan, eller som jag öst av med hålslev) så lägger jag i en sån och låter det rinna av. Det ryms ganska mycket där.

Är det mycket fruktmassa i hinken så kan jag alltså börja med att ösa ur det mesta mha en hålslev (om fruktmassan flyter).

Är det en massa bottensats så placerar jag häverten så den suger från "mitt i" musten (undviker toppen och botten alltså). Sen vartefter nivån ändras så flyttar jag med den.

Att luta hinken är också ett bra sätt att få mer vätska ovanför bottensatsen. Jag lägger en träklots under ena kanten av jäshinken.

Jag sätter en bit tunn silduk med gummisnodd i änden på häverten (den del som är nere i musten) för att det inte ska sugas in och bli stopp.

Fruktmassan pressar jag ur det mest ur, men jag pressar oftast inte så hårt.

Bottensats brukar jag försöka hälla upp i ett smalt högt kärl och ställa i kylskåpet. Då sedimenterar det och sen kan man tappa av vinet som är ovanför.

Vinet från bottensatsen som blir efter att jäsningen är klar brukar jag spara som provsmakningsvin, jag tappar det på 33 cl flaskor som jag korkar med vanlig vinkork. Flaskorna från St Eriks bryggeri är bra till det, de har en långsmal hals. Vanliga 33 cl flaskor är det risk att korken kommer ner lite för långt i.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

gokväll,
Tackar för de praktiska råden! Många bra tips som jag kommer att använda mig av! Superbra att sätta fast silduken runt häverten -
tänk om jag ändå gjort så idag...
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Weinkeller skrev:Vad skulle ha förstört vinet menar du? Lite jästnäring och varmare placering samt tålamod är en bra start om du vill gynna utjäsning.
Jag menar att vinet är sabbat nu ifall 0echle står på +3 och det har slutat jäsa. Då blir det ju ingen efterjäsning utan fortsätter att vara alkoholsvag sur saft!

1. Menar du att det går att tillföra jästnäring nu? + värme och tålamod

2. Eller menar du att det var det jag borde ha gjort innan jag tappade om?

/Vore jätteTacksam för svar!/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Weinkeller »

Skillnaden mellan +3 och -5 är ca 1% alkohol. Och det lär inte smaka saft vid +3, snarare halvtorrt. Muscovadosocker brukar också lämna mer restsötma och smak än vanligt socker. Det går bra att tillföra näring nu. Skulle det ändå inte hända något och du absolut vill ha ner FG så kan champagnejäst tillsättas, gärna Lalvins EC11118.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Bästa Guru,
om du bara kunde ana hur lättad jag blir!

Jag trodde jag hade sur saft i flaskorna och misströstade.
Begrep inte att skillnaden på Oe endast betyder 1% och det spelar ju mindre roll

1. Kan jag strö lite jästnäring ner i den proppfyllda damejeannen eller ska näringen lösas upp först?

Innerligt Tack!

/ Runa
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av cissiny »

Runa skrev:Bästa Guru,
om du bara kunde ana hur lättad jag blir!

Jag trodde jag hade sur saft i flaskorna och misströstade.
Begrep inte att skillnaden på Oe endast betyder 1% och det spelar ju mindre roll

1. Kan jag strö lite jästnäring ner i den proppfyllda damejeannen eller ska näringen lösas upp först?

Innerligt Tack!

/ Runa
Har du provsmakat något? Du kanske har ett jättefint vin som jäst färdigt? Som blir ännu bättre efter att ha klarnat och lagrats ett tag? Vad ligger det på i % nu, för svagt? Jag har aldrig tillsatt jästnäring även om jag köpt hem, utan att veta så hade jag nog löst upp det i lite kokt men avsvalnat vatten i ett dricksglas, det känns "vettigt" att lösa upp innan man tillsätter. Samma sak om du ska tillsätta mer jäst, rehydrera enligt anvisning. Mitt eget bärvin låg på +3 när jag tillsatte mer socker igår, smakade lite och det var inte jättesött direkt. Det kom igång inom en timme efter sockertillsatsen, bubblar på friskt.

Lycka till! :)

PS. Jag har två påsar Lalvin 71B som går ut i december, om du skulle ha nytta av en påse så kan jag bjuda på det. Gav bara 9:- och det väger ju nästan ingenting så jag kan lätt posta över den. PM:a din adress i så fall. http://shop.humle.se/jast/vinjast/torr/ ... injast-5-g DS.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster