Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

God Morgon i arla morgonstund
Nu har dunkarna hamnat på min lilla balkong där snön yr och temperaturen är 0gr.

Du svarar :"Ska du bara klarna"...

Det vet jag inte! jag trodde att vinet efter omtappning och klarning skulle fortsätta att stå i damejeannern ett tag - kanske omtappas igen- innan det buteljerades.

1. Kan dunkarna stå ute även om det blir minusgrader?
2. Kan jag buteljera inom några veckor eller hur går jag vidare?

Vore tacksam för svar
/Runa
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av ranald »

Om det blir kallt nog fryser det i dunkarna. Hur kallt beror på alkoholhalten, men kallare än -5C vill du nog inte ha. Om dunkarna är för fulla spricker de när vätskan fryser och expanderar.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Då kan jag ta in dunkarna så länge tills det blir 0-gradigt igen.
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Weinkeller skrev:Ska du bara klarna vinet så kan det gott stå kvar i dunkarna. Ju mer du blaskar med vinet desto sämre. Har du möjlighet att ställa dem utomhus så borde de klarna ganska fort.

God Morgon!
Vinet har stått kvar i dunkarna tills igår och jag hade tänkt lyda ditt råd att inte "blaska" och ha mig men, men ...
Var tvungen att ta in dunkarna i rumsvärme då det blev för kallt på balkongen.

Vinet är nu mycket klarare men inte kristallklart.
Provsmakade och mätte Oechle till +1: Smaken är inte oäven men väl torr. Smakade friskt, syrligt och spännande skogsvilt på något sätt.
Efter all nedlagd energi på detta projekt vill jag gå vidare med smaksättning och göra det bästa jag förmår för vinets (och min) skull.
Bestämde mig för att tappa över till damejeanner för att kunna smaksätta lite med mitt goda nybryggda starkvin.

Nu står 3 st 5-liters och 1st 2-liters damejeanne fyllda med slånbärsvinet och var och en har smaksatts med 1 dl av starkvinet. Svavlade en knivsudd i varje för säkerhets skull. 2-liters damejeannen fick endast 1/2 dl starkvin.

1. Undras om jag gjort något tokigt nu?

/ Runa
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Toffeln »

Låter jäkligt gott. Lagrinig brukar ofta vara en bra medicin för feksmaker och omognad. Lagrar man på daemejane, vinhink eller dunk kan flyktiga aromer och lätta smaker försvinna så att flaska vinet innan lagring är att föredra.

Jag har inte läst tråden men det finns ju klarningsmedel att köpa. Gelatin använder många för klarning. Tänk på att klarningsprocessen fungerar bäst om det är mycket jäst i tunnan. Tappar man om vinet innan det är klart så tar det längre tid för jästen att sätta sig.
Prova att eftersöta en liten skvätt av vinet och låt det stå en stund innan du smakar. Kanske är der ett sötare vin du gjort?
:D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Runa skrev: Du svarar :"Ska du bara klarna"...

Det vet jag inte! jag trodde att vinet efter omtappning och klarning skulle fortsätta att stå i damejeannern ett tag - kanske omtappas igen- innan det buteljerades.
Omtappningar ska man generellt försöka att inte göra så många, eftersom vid varje omtappning utsätts vinet då för rumsluften i stora mängder och man ökar risken för infektion och kanske oönskad oxidering.

Men sen finns det en rädsla för att en bottensats kan ge smak på vinet, så av den anledningen tappar många om en extra gång.

Gör man inte så stora satser så är det inte lika stor risk att låta vinet stå på bottensatsen några månader, sabbar man 10 liter vin är det ju inte hela världen. Men jäser man 200 liter så vill man kanske inte ta lika stora risker.

Att låta vinet stå kvar efter klarning brukar man kalla bulklagring, man lagrar helt enkelt allt vin tillsammans "i bulk" för att det ska mogna "homogent". Tappar man på flaska så blir inte vinet identiskt i alla flaskor (det kommer från olika ställen i damejeannen och kan ha lite olika sammansättning) och kommer kanske att mogna på olika sätt (så olika flaskor smakar olika). Bulklagrar man så mognar allt vin i damejeannen likadant och man får en jämnare kvalitet (hoppas man i alla fall). Dessutom tar bulklagring mindre plats, och bulklgrar man kan man t.ex. även ha i rostade ekspån för att simulera fatlagring och så.

Bulklagrar man kan man också smakjustera det mognade vinet innan flasktappning. Ska det enbart mogna på flaska måste man gissa sig till hur det kommer förändras de kommande månaderna för att eventuellt kunna smakjustera.

Främsta anledningen till att man flasktappar sen är ju att man skyddar vinet. Man skulle i princip kunna servera direkt från damejeannen men man får in luft då och riskerar att få vinäger. Flasktappningen delar upp vinet i lagom stor serveringsportioner som är skyddade fram tills man öppnar flaskan.


När jag gör vin brukar jag göra så här:
1. Avsilning av fruktmassa efter nån vecka, då jäser vinet ändå för fullt och jästen och koldioxiden kommer att skydda det efter omtappningen
2. En omtappning för att bli av med värsta bottensatsen, denna brukar jag göra lite innan vinet är slutjäst. Då kommer koldioxiden som jästen skapar på slutet att skydda vinet. Jag tappar alltså om när jag ser att det blivit en stor bottensats och jäsningen börjat avta.
3. Sen låter jag vinet jäsa klart, klarna och bulklagras i samma kärl, utan omtappning. Ska jag ha i ekspån så stoppar jag i det bara (efter att ha rostat, så de är sterila). Från detta kärl kan jag också provsmaka (tar upp med en sån här marinadspruta tror jag det heter, som jag sköljt med StarSan) och komma fram till om smaken behöver justeras innan flasktappning.
4. Sen flasktappar jag när vinet mognat "tillräckligt" (eller jag orkat diskar flaskor). Oftast direkt från bulklagringskärlet, ser helt enkelt till att inte få med bottensatsen bara. Men jag tror att det skulle vara enklare att tappa över till en hink med kran och flaskfyllare (och passa på att smakjustera och svavla i den, så man kan röra om utan att få upp bottensats). Men jag har ingen hink med tappkran, än.

Men andra gör på annat sätt.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Toffeln »

latmasken skrev:
Runa skrev: Du svarar :"Ska du bara klarna"...

Det vet jag inte! jag trodde att vinet efter omtappning och klarning skulle fortsätta att stå i damejeannern ett tag - kanske omtappas igen- innan det buteljerades.
Omtappningar ska man generellt försöka att inte göra så många, eftersom vid varje omtappning utsätts vinet då för rumsluften i stora mängder och man ökar risken för infektion och kanske oönskad oxidering.

Men sen finns det en rädsla för att en bottensats kan ge smak på vinet, så av den anledningen tappar många om en extra gång.

Gör man inte så stora satser så är det inte lika stor risk att låta vinet stå på bottensatsen några månader, sabbar man 10 liter vin är det ju inte hela världen. Men jäser man 200 liter så vill man kanske inte ta lika stora risker.

Att låta vinet stå kvar efter klarning brukar man kalla bulklagring, man lagrar helt enkelt allt vin tillsammans "i bulk" för att det ska mogna "homogent". Tappar man på flaska så blir inte vinet identiskt i alla flaskor (det kommer från olika ställen i damejeannen och kan ha lite olika sammansättning) och kommer kanske att mogna på olika sätt (så olika flaskor smakar olika). Bulklagrar man så mognar allt vin i damejeannen likadant och man får en jämnare kvalitet (hoppas man i alla fall). Dessutom tar bulklagring mindre plats, och bulklgrar man kan man t.ex. även ha i rostade ekspån för att simulera fatlagring och så.

Bulklagrar man kan man också smakjustera det mognade vinet innan flasktappning. Ska det enbart mogna på flaska måste man gissa sig till hur det kommer förändras de kommande månaderna för att eventuellt kunna smakjustera.

Främsta anledningen till att man flasktappar sen är ju att man skyddar vinet. Man skulle i princip kunna servera direkt från damejeannen men man får in luft då och riskerar att få vinäger. Flasktappningen delar upp vinet i lagom stor serveringsportioner som är skyddade fram tills man öppnar flaskan.


När jag gör vin brukar jag göra så här:
1. Avsilning av fruktmassa efter nån vecka, då jäser vinet ändå för fullt och jästen och koldioxiden kommer att skydda det efter omtappningen
2. En omtappning för att bli av med värsta bottensatsen, denna brukar jag göra lite innan vinet är slutjäst. Då kommer koldioxiden som jästen skapar på slutet att skydda vinet. Jag tappar alltså om när jag ser att det blivit en stor bottensats och jäsningen börjat avta.
3. Sen låter jag vinet jäsa klart, klarna och bulklagras i samma kärl, utan omtappning. Ska jag ha i ekspån så stoppar jag i det bara (efter att ha rostat, så de är sterila). Från detta kärl kan jag också provsmaka (tar upp med en sån här marinadspruta tror jag det heter, som jag sköljt med StarSan) och komma fram till om smaken behöver justeras innan flasktappning.
4. Sen flasktappar jag när vinet mognat "tillräckligt" (eller jag orkat diskar flaskor). Oftast direkt från bulklagringskärlet, ser helt enkelt till att inte få med bottensatsen bara. Men jag tror att det skulle vara enklare att tappa över till en hink med kran och flaskfyllare (och passa på att smakjustera och svavla i den, så man kan röra om utan att få upp bottensats). Men jag har ingen hink med tappkran, än.

Men andra gör på annat sätt.
Fungerar det verkligen att bulklagra i hink? Glas daemejane som är korkad förstår jag men plastsaker tendera väl att inte vara riktigt säkram för lagring lägre tid? Täthet osv? Vad vet jag.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Jag bulklagrar i dunk (hink jäser jag främst i när det är fruktmassa, sen när jag silar av fruktmassan så låter jag det normalt gå över till dunk).

Jag ser inget problem i att bulklagra i dunk. Dunken är visserligen inte lika syretät som glas, men ekfat är å andra sidan inte heller syretäta. Så jag ser lagringen på dunk (med ekspån) som om det vore en fatlagring.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Tack för tips och uppbackning till Toffeln och Latmasken!

Tar till mig din tydliga beskrivning Latmasken och låter den sjunka in - stort Tack!
Passar på att fråga hur du tillsluter din dunk när du bulklagrar?

/Glada hälsningar Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Lock med jäsrör brukar jag ha, men det är lätt att jäsröret torkar ut om man glömmer det hela flera månader.

Vårt lokala Coop Forum reade för några år sen ut hembryggningsgrejer och där hade de just lock till dunkar med hål och packning för jäsrör, så jag köpte på mig en handfull nästan gratis.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster