Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plommonvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Plommonvin

Inlägg av longjohnsilver »

Delar med mig av mitt plommonvin äventyr
Jag "delade" 25 kg "viktoria plommon" för fem dgr sedan och la i jäshink utan vatten och med kärnorna kvar. Har rört runt varje dag och nu har det börjat ploppa i jäsröret.
Nu fem dgr senare så rensade jag bort allt utom vätskan med hjälp av en pasta sil.
Blandade ner 12kg socker och vinjäst...
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Plommonvin

Inlägg av longjohnsilver »

Ploppade var tredje minut så jag tappade om i ett annat kärl genom en saft sil.
Otroligt mycket klet i vätskan. Smakar som körsbärsvin. Blandade i jässtopp.
Nu står den på balkongen för klarning.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Plommonvin

Inlägg av latmasken »

Tvättade du plommonen i bikarbonatlösning innan?

Om man inte gör det så är plommonvin väldigt svårklarnat. Mitt första (och hittills enda) försök fick stå och klarna på damejeanne i ett halvår innan jag gav upp och flasktappade (det var då fortfarande grumligt). Sen visade det sig att det blev flaskjäsning (jag hade inte jässtoppat eftersom jag trodde att det hade jäst ut efter ett halvår) så jag fick korka upp alla flaskor, hälla på jäshink och skaka ur kolsyran och sen låta det klarna igen.

Nu verkar det faktiskt vara klart på flaskorna. Provade en flaska häromdan för jag blev osäker på vad det var för vin i de omärkta flaskorna som stod, jag trodde det var plommonvinet men eftersom det såg så klart ut blev jag lite tveksam. Smakade tyvärr lite väl sött, hade nog för mycket socker i så jästen inte orkade (jag tror att jag vildjäste det... lite osäker).
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Plommonvin

Inlägg av latmasken »

Nähä, det var visst inte plommonvinet... för det hittade jag nu:)

Det är inte så grumligt längre, men inte lika klart som det jag hittade häromdan (som jag nu alltså inte alls vet vad det är för vin... skrev Okänt 1 på etiketten). Färgen är mest åt det bruna hållet. Smakade inte så kul heller, lite surt, mycket strävt, väldigt tunt och "spritigt" i smaken.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvin

Inlägg av ranald »

Jag har ett plommonvin på bulklagring från förra året, och ett par flaskor av det som inte rymdes i damejannen. Det är gjort på victoria, utan att ha tvättat i bikarbonat, och med en portvinsjäst. Det är strakt, sött, brunt och visar ingen tillstymmelse till att klarna.

I år satte jag ett med madeirajäst och tvättade i bikarbonat (1dl per liter vatten i tvätten). Det jäser fortfarande, är rött i färgen och mycket klarare redan.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Plommonvin

Inlägg av latmasken »

Mitt plommonvin är från 2012 såg jag när jag skrev ut nya etiketter till flaskorna. Jag tror jag flasktappade det 2013, sen var det nog när jag provsmakade 2014 som ajg märkte att det var kolsyra och bestämde mig för att hälla det på jäshink och flaska om. Sen har flaskorna stått sen dess i väntan på att jag skulle komma ihåg att skriva nya etiketter (brukade skriva på jobbets färglaser, men nu har vi köpt egen färglaser så jag kan skriva ut dem hemma).
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Plommonvin

Inlägg av longjohnsilver »

latmasken skrev:Tvättade du plommonen i bikarbonatlösning innan?

Om man inte gör det så är plommonvin väldigt svårklarnat. Mitt första (och hittills enda) försök fick stå och klarna på damejeanne i ett halvår innan jag gav upp och flasktappade (det var då fortfarande grumligt). Sen visade det sig att det blev flaskjäsning (jag hade inte jässtoppat eftersom jag trodde att det hade jäst ut efter ett halvår) så jag fick korka upp alla flaskor, hälla på jäshink och skaka ur kolsyran och sen låta det klarna igen.

Nu verkar det faktiskt vara klart på flaskorna. Provade en flaska häromdan för jag blev osäker på vad det var för vin i de omärkta flaskorna som stod, jag trodde det var plommonvinet men eftersom det såg så klart ut blev jag lite tveksam. Smakade tyvärr lite väl sött, hade nog för mycket socker i så jästen inte orkade (jag tror att jag vildjäste det... lite osäker).
Nej det där med bikarbonatlösning är första gången jag hör så det gjorde jag inte.
Låter svårt att få till det bra med plommonvin så jag kanske kör det också i vattendestillatorn precis som jag gjorde med äppelvinet, slivovica :roll: Alltid lika kul att lura staten och göra egen sprit :wink:
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Plommonvin

Inlägg av longjohnsilver »

Har smakat äkta hemgjord 60% slivovits, gjord av en väns farsa i västra ukraina och kan säga att jag lyckades få till samma smak, och det är jag nöjd med då jag tycker att det är bästa snapsen. Nu har jag 12 liter (6 äppel 6 plommon) slivovitz i stället för vin som måste lagras i evigheter för att det ska bli bra...men vafan alkohol som alkohol :roll: :w00t:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Plommonvin

Inlägg av Kusken »

Longjohn! Har också gjort plommonbrännvin och äppelbrännvin i höst. Destillerar dock med potstill, men provade även en omgång äppelbrännvin med kolonn. Då körde jag med ca 15 cm fyllning och lite reflux för att simulera två destillationer i potstill. Resultatet blev i stort sett identiskt. Fantastiskt gott äppelbrännvin, mjukt och fint med väldigt mycket äppelsmak. plommonen destillerades två gånger i potstill och blev som förväntat också väldigt gott. Brände ekstavar av vanlig svensk ek och hällde spriten över. Färdiglagrat på två veckor. Prova detta så slipper du vänta så länge.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster