Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalten

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalten

Inlägg av Hemmansägaren »

Jag har en sats med fikonvin på gång just nu och det har stått och jäst med fruktmassan knappt en vecka.

Mitt recept i första skedet, innan sockret;
1.750 gram torkade sönderklippta fikon
125 gram torkade mullbär
Ca 7 liter vatten

Nu har allt svällt och jag har sammanlagt 13 liter i min vinhink.

Problemet för mig är att avgöra hur mycket socker jag behöver ha i för att slutligen få det till 18% med starkvinsjästen. Har just nu ingen koll alls på hur jag reglerar alkoholhalten på det färdiga vinet.

Egentligen skall man börja med ett startvärde för Oechle, men hur går jag tillväga vid denna fruktmassejäsning? Har sett beräkningar på vad torkade fikon har för sockerinnehåll. Det kanske jag kan utgå ifrån också?

Vad har ni för åsikter, tankar och idéer?
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av RadarEnt »

Om jag vore du skulle jag mata med socker så länge jästen klarar av det.
Räknar man bara med andelen socker skulle det behövas ca 2,5 kg till 7 liter för att uppnå 18%. Om du börjar med 1,5 kg i första givan och låter det jäsa kanske en vecka. Därefter 0,5 kg i nästa. När det jäst ut kan du ta 100 gram och jäsa ut. Ta sedan små doser socker så länge jäsningen startar upp igen med nytt socker. Räkna med att det kommer att ta ett par månader.
Om det blir 17, 18, 19 eller 20 % har ingen speciell betydelse. Procenten kommer att göra verkan oavsett.

Personligen skulle jag inte sikta på starkare vin än max 15%.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av latmasken »

Ja har du inte mätt så måste du utgå från beräkningar, Det är nästintill omöjligt att lösa på annat sätt.

Men beräkningarna kan vara fel, så du får nog räkna med att det inte blir helt som du vill.

Med färsk frukt kan man med en refraktometer få fram sockerinnehållet på bara ett par droppar fruktsaft, men med torkad frukt funkar det tyvärr inte.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

Jag ska göra så, RadarEnt! Då vet jag på ett ungefär hur mycket socker som behövs.

latmasken, hur skulle jag ha gjort i från början med min oechlemätare? Har jag äppelmust, så är det inga problem att mäta ett startvärde. Men vid fruktmassajäsning fungerar det väl inte på samma sätt?


Så klart måste det stå i innehållsförteckningen hur mycket socker de torkade fikonen innehåller. Eller? Så på ett sätt måste jag ändå ha ett uppskattat startvärde?

Eller tänker jag fel nu?
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

Jag köpte soltorkade fikon med märket Saltå Kvarn.
http://www.saltakvarn.se/produkter/fikon/

Enligt innehållsdeklarationen har dessa
58g kolhydrater
-varav sockerarter 51g

Utgår jag ifrån 58g eller 51g vid beräkningen av ursprungsvärdet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av latmasken »

Hemmansägaren skrev: latmasken, hur skulle jag ha gjort i från början med min oechlemätare?
Det jag menade var att det är svårt att göra på annat sätt om du använder torkad frukt. Då blir du tvungen att chansa lite.

Det går att göra, men då måste du göra två mätningar, och för mätning nummer två behöver du koka bort all alkohol och fylla på med destillerat vatten. Och så funkar det dåligt med en vanlig hydrometer för den har för grov skala.

Står mer här.
http://wijnmaker.blogspot.se/2011/11/sg ... magic.html


Innehållsförteckningen är ett genomsnitt, inget man kan lita 100% på.

Du ska utgå från max 51. Alla kolhydrater är ju inte socker, och jästen äter bara socker. Men alla sockerarter är inte jäsbara heller, så antagligen är det mindre jäsbart socker.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

latmasken skrev:
Hemmansägaren skrev: latmasken, hur skulle jag ha gjort i från början med min oechlemätare?
Det jag menade var att det är svårt att göra på annat sätt om du använder torkad frukt. Då blir du tvungen att chansa lite.

Det går att göra, men då måste du göra två mätningar, och för mätning nummer två behöver du koka bort all alkohol och fylla på med destillerat vatten. Och så funkar det dåligt med en vanlig hydrometer för den har för grov skala.

Står mer här.
http://wijnmaker.blogspot.se/2011/11/sg ... magic.html


Innehållsförteckningen är ett genomsnitt, inget man kan lita 100% på.

Du ska utgå från max 51. Alla kolhydrater är ju inte socker, och jästen äter bara socker. Men alla sockerarter är inte jäsbara heller, så antagligen är det mindre jäsbart socker.
Då missförstod jag ditt inlägg, Väljer att chansa och beräkna i grova drag, för tekniken med två mätningar är för avancerat för mig. Är total nybörjare och mängden alkohol är i sig inte så viktigt. Det viktiga är att man blir glad av det. :-D

Ska tappa om fikonvinet nu och sila bort fruktmassan. Satte det den 25 september.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

Tappade om det samtidigt som jag provsmakade. Det var allt lite alkohol i, det kändes i skallen, men jag tyckte inte smaken var direkt fyllig. Det var lite blaskigt.. Kanske för mycket vatten i? Tyckte jag följde Edelmans recept. Vad kan jag göra för "stärka" upp det? Ekspån, mandelspån, eller vad?

Tog först bort de större bitarna på ytan med slev. Sedan filtrerade jag i duk och skippade bottensatsen.

Tillsatte 1.5kg socker
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av latmasken »

Om man tycker att det saknas fyllighet så beror det såvitt jag läst ofta på att det saknas sötma. Eftersötning kan alltså ge mer fyllighet.

Om det redan är tillräckligt fylligt så kan glycerin ge ökad fyllighet.

Ekspån ger främst ökad strävhet (men det beror på hur hårt rostat det är, svag rostning ger mer vaniljtoner som man uppfattas som söta och ge mer fyllighet. Men eftersötning är effektivare.

Att eftersöta med nån form av juice eller söt likör är ett hembryggarknep för att få gott vin, tanken där är att det är viktigare att vinet smakar gott än att det är gjort efter alla konstens regler:)
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

latmasken skrev:Om man tycker att det saknas fyllighet så beror det såvitt jag läst ofta på att det saknas sötma. Eftersötning kan alltså ge mer fyllighet.

Om det redan är tillräckligt fylligt så kan glycerin ge ökad fyllighet.

Ekspån ger främst ökad strävhet (men det beror på hur hårt rostat det är, svag rostning ger mer vaniljtoner som man uppfattas som söta och ge mer fyllighet. Men eftersötning är effektivare.

Att eftersöta med nån form av juice eller söt likör är ett hembryggarknep för att få gott vin, tanken där är att det är viktigare att vinet smakar gott än att det är gjort efter alla konstens regler:)
Tack för svaren! Ja, någon vidare sötma var det inte i när jag provsmakade. Jäsningen hade ju nästan stannat av helt..

EDIT; Hur många kluck i minuten är normalt nu när jag tappat om och tillsatt socker?
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

Jag gjorde inte helt och fullt efter de rekommendationer ni lämnade.. Men här är en liten sammanfattning av vad jag hittills gjort;

25 september satte jag 1750 gram fikon och 125 gram mullbär på jäsning i 7 liter vatten. Och starkvinsjäst.

30 september silade jag ur fruktmassan och tillsatte 1.5 kg socker samt lite mer jästnäring. Det blev en massa bubbel i drycken.

21 oktober mätte jag 0 i Oechle och tillsatte 1.4 kg socker.

30 oktober mätte jag till 42 i Oechle. Efter att ha öppnat och provsmakat (och fått lite "yrsel"), stannade jäsningen av. Varför!? För mycket socker?

31 oktober tillsatte jag starkvinsjäst, som jag först låtit vakna i sockervatten. Jäsningen kom igång med en gång.


Har alltså haft i 2.9 kg socker mot er rekommendation på 2.5 kg. Märker att det jäser allt långsammare och antar att det beror på hög alkoholhalt?

Min målsättning blir nu att låta det jäsa tills det jäst ut och sedan låta det stå i någon vecka för "vila". Ska jag tillsätta någon klarning och när ska den i?

Visst hade det varit kul med några flaskor kolsyrat fikonvin till Nyår, men hur lyckas jag med detta?

(Visste inget om vinjäsning när jag började och jag har lärt mig jättemycket efter hand, mycket tack vare er :-) )
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av latmasken »

Om det står svalt kan du ställa det lite varmare så jästen orkar jäsa ut.

Klarningsmedel är främst en ersättare för tålamod. Har du tålamod behöver du inget klarningsmedel. (Det finns vissa undantag där vinet inte klarnar utan klarningsmedel, men de är få.)

Jässtopp kan däremot vara bra att tillsätta när man känner att det är färdigjäst, för att minska risken för att det fortsätter jäsa i flaskan.

Om du vill att det ska jäsa i flaskan (för att få kolsyra) så har du nog gjort lite fel, nu är det så mycket alkohol att det är inte säkert att jästen orkar med en flaskjäsning. Annars är principen att man antingen tappar på flaska innan det är helt utjäst, eller att man låter det jäsa ut och tillsätter lite extra socker precis innan man tappar på flaska.

Fusk-varianten är att tvångskarbonera, typ sodastream (men kör man i en vanlig sodastream måste man vara försiktig så att det inte skummar och kladdar ner hela maskinen).

Att använda en gammal hederlig sifon vid serveringen kan funka också.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

latmasken skrev:Om det står svalt kan du ställa det lite varmare så jästen orkar jäsa ut.

Klarningsmedel är främst en ersättare för tålamod. Har du tålamod behöver du inget klarningsmedel. (Det finns vissa undantag där vinet inte klarnar utan klarningsmedel, men de är få.)

Jässtopp kan däremot vara bra att tillsätta när man känner att det är färdigjäst, för att minska risken för att det fortsätter jäsa i flaskan.

Om du vill att det ska jäsa i flaskan (för att få kolsyra) så har du nog gjort lite fel, nu är det så mycket alkohol att det är inte säkert att jästen orkar med en flaskjäsning. Annars är principen att man antingen tappar på flaska innan det är helt utjäst, eller att man låter det jäsa ut och tillsätter lite extra socker precis innan man tappar på flaska.

Fusk-varianten är att tvångskarbonera, typ sodastream (men kör man i en vanlig sodastream måste man vara försiktig så att det inte skummar och kladdar ner hela maskinen).

Att använda en gammal hederlig sifon vid serveringen kan funka också.
Ajdå, är det så illa! Det var inte tänkt från början att jag skulle göra bubbel.. Tyckte det var överkurs då. Men nu har jag lärt mig mer.

Vid vilken alkoholhalt är det lämpligt att hälla det på flaska om jag vill ha bubbel? Och hur mycket gram socker per liter ska man ha, i det fallet vätskan i bunken jäst ut?

Om man tappar det på flaska innan det jäst ut, hur många Oechle ska man helst ha i vinet?

EDIT; Det står just nu i 21 grader. Hoppar konstgjord kolsyra, för det är en härlig känsla att öppna flaskan och det beter sig som skumpa!! :-D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av latmasken »

Det är hur mycket socker det är kvar att jäsa upp som du behöver ha koll på när du ska kolsyrejäsa.

Eftersom det är svårt att mäta oechsle på ett jäsande vin (på grund av att kolyrebubblorna fastnar på hydrometern och lyfter den) så är det enklas att jäsa ut och sen tillsätta en kontrollerad mängd socker precis innan flasktappning.

Det finns lite olika tumregler, men jag har för mig (orkar inte kolla upp det) att det handlar om typ 8-12 gram socker per liter.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Problem med att mäta sockermängd och planera alkoholhalt

Inlägg av Hemmansägaren »

latmasken skrev:Det är hur mycket socker det är kvar att jäsa upp som du behöver ha koll på när du ska kolsyrejäsa.

Eftersom det är svårt att mäta oechsle på ett jäsande vin (på grund av att kolyrebubblorna fastnar på hydrometern och lyfter den) så är det enklas att jäsa ut och sen tillsätta en kontrollerad mängd socker precis innan flasktappning.

Det finns lite olika tumregler, men jag har för mig (orkar inte kolla upp det) att det handlar om typ 8-12 gram socker per liter.
Jag sökte på orden kolsyrejäsning och champagnemetoden, och fick en massa tips och infallsvinklar! Ofta är det svårt att veta de där specialuttrycken för olika tekniker, vilket gör det svårare att hitta.

Tack för hjälpen så länge! :-)
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster