Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ett gott rödvin - ingredienser?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av cissiny »

Sitter och spånar lite, har funderat lite på att köpa en rödvinssats men hittar inte någon som jag gillar riktigt.

Jag (och mamma) gillar enklare medelfylligt rödvin, oftast Cabernet Sauvignon blandat med Syrah/Shiraz.

Det jag spånar på är:
1. Köpa ett kilo eller två av rödbetor, köra genom råsaftcentrifug och frysa in. Hoppas på 1-1,5 liter "rödbetsmust"
2. Sisådär 2 kg frysta jordgubbar, kanske ett kilo vardera av frysta hallon och blåbär. Köra dem i mixer, ev koka saft (stark) och frysa in efter silning.
3. Köpa ett kilo röda druvor, köra dem i mixer och sen pytsa i jäshink tillsammans med upptinad must/saft.

Det blir ju en mindre sats, jag har köpt hem jästnäring, kanske behövs? Har lite olika torrjäst men funderar på att köpa hem Lalvins rödvinsjäst, tror att den heter RC212 eller nåt sånt?

Kan det bli ett hyfsat rödvin, medelfylligt men inte för strävt?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av Martin73 »

Gå ut och leta upp Fläderbär!
De är mogna nu och av dem får du ett riktigt mörkrött och smakrikt rödvin.
Roligare än att köpa en färdig sats och bären växer både vilt och i trädgårdar i ganska riklig mängd..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av latmasken »

Man behöver inte ha enbart fläderbär heller, jag 2 liter fläderbär (en BigPack-låda) på 10 liter äppelmust ger faktiskt klart rödvinskaraktär. Jag kör en sats på 20 liter just nu, med 2,7 kg fläderbär.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av ranald »

10% aronia, 10% svarta vinbär, 20% röda vinbär, 60% blåbär, blev ett kraftfullt rödvin. Bulklagras just nu, men har haft ett par provflaskor, och det var bra.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av latmasken »

Blåbär påstår ju Edelman att det är bra, men jag har aldrig provat det själv på riktiga blåbär. Har provat med blåbärssoppepulver (och äppeljuice) och det blev hyfsat smak men blekt i färgen.

Jag ska se om jag kan gå och plocka några liter aronia och stoppa i mitt vin sen. Jag tror att en av dunkarna jag har är 2 år gammal och den ska vara äppelmust, fläderbär och aronia. Tänkte flasktappa det imorgon och passa på att provsmaka då. Fick städa undan och diska flaskor ikväll. (Har dessutom två dunkar äppelvin som borde flasktappas, den ena är nog från 2011 t.o.m... så jag får nog provsmaka det innan jag tappar på flaska.)
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av cissiny »

Tack Martin, Latmasken och Ranald! :thumbup:

Just nu ligger rödvinet lite "på hyllan", min äppelcider blev så god att den går åt alldeles för snabbt... :oops: Dessutom har mamma bjudit in lite grannar som bidragit med äpplen till ciderprovning (datum är inte bestämt än) inkl en fd landshövding 8) :lol:
Så - det som jag nog drar igång snarast möjligt är nog en ny ciderbryggning, denna gång ca 50/50 av äppelmust och "saft" från bär.

Blåbärspulver låter intressant och ekonomiskt - är det vanligt blåbärssoppepulver? Finns det inte konservering och sånt i det? Hur spär du ut det (mängd pulver till mängd vatten), kokar du upp det?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av latmasken »

Nä, det är inte konserverat, det är ju frystorkat. Det är mycket socker i det, jag gjorde lite olika recept, minns inte detaljerna idag tyvärr. Men jag köpte äppeljuicekoncentrat och blåbärssoppepulver och blandade ihop och hade i "lagom" med vatten (minns inte om jag hade extra socker).

Men som sagt var, det tappade väldigt mycket färg. Det är ju stärkelse i det också tyvärr (för att soppan ska bli tjock), den jäser ju inte.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av ranald »

Man kan bryta stärkelsen till socker med hjälp av amylas.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Man kan bryta stärkelsen till socker med hjälp av amylas.
Tack Ranald! :thumbup:

Jag kan ju inte låta bli att spåna lite, även om rödvinet "ligger på hyllan" litegrann... Så - en fråga:

Ponera att man häller frysta bär i en jäshink och slår över kokande vatten, hur länge kan det stå i jäshinken med vattenlås på? Funderar på om man kunde låta det stå ett-två-tre dygn, sedan mosa sönder bären med potatisstöt. Avsilning av moset och sen mätning av Oechsle så att man har ett startvärde. Jag har Campden-tabletter (svavla) hemma, kanske skulle man ha i det efter ett-två-tre dygn (i samband med "mosning?) och låta "musten" stå två dygn till efter svavling? Avsilning av moset när svavlan luftats ur?

När man silat bort moset tänkte jag ev tillsätta pressade rödbetor, mäta Oechsle och sedan i med rehydrerad jäst. Lalvin 71b eller ska jag köpa Lalvins RC212 (taget ur minnet, tror att den heter så)?

Frågan är ju hur länge "röran" på frysta bär och kokhett vatten kan stå, självklart svalnar det rätt snabbt, med eller utan svavling?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av latmasken »

cissiny skrev: Ponera att man häller frysta bär i en jäshink och slår över kokande vatten, hur länge kan det stå i jäshinken med vattenlås på? Funderar på om man kunde låta det stå ett-två-tre dygn, sedan mosa sönder bären med potatisstöt.
Det kommer troligen att börja jäsa på 2-3 dygn, kokande vatten över bären dödar inte all jäst som sitter på dem. Men svavla kanske kan förhindra det. Den försvinner dock på nåt dygn.

Finns väl ingen anledning att låta det stå innan man mosar frukten? Måste vara vettigast att mosa den först.

Sen har jag ingen aning om ifall det räcker med att "laka ur" frukten och sen sila av den. Pektolas skulle jag nog haft i för att "lösa upp" frukten mer i såna fall.

Men det kan vara betydligt vettigare att köra frukten i en saftmaja istället om du nu vill kunna mäta SG innan jäsning. (Jag har ju köpt mig en refraktometer nu för ett par hundralappar så jag kan mosa några bär och mäta SG på bara ett par droppar.)

När man jäser med fruktmassa så säger Edelman att efter 3-4 dygn finns det ingen smak eller socker kvar i fruktmassan så det är ingen vits med att låta det vara i längre (men skadar kanske inte heller). Men jag vet inte om det gäller även om frukten står utan jäst.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av cissiny »

Tack alltid lika kloka Latmasken! :thumbup:

Först och främst - ska nog köpa pektolas när jag ändå ska handla lite annat, det känns som "bra att ha hemma".

Det jag är ute efter är egentligen två saker:
1. Få maximal smak av bären - jag köper nog ICA Maxis frysta jordgubbar som jag tror ligger på 29:-/kg.
2. Stressa mamma (som jag bor hos) så lite som möjligt - hon blir stressad av att jag stökar i köket. Dessutom kräver allt "köksarbete" väldigt mycket energi, min Asperger bråkar med mig en del. En timme eller högst två i köket och sedan är jag helt slut i skallen, klarar inte mycket annat den dagen.

Har testat två varianter:
1. Köra frysta bär i smoothiemixer (typ 100 gram åt gången...) med lite vatten och sedan koka upp i saftgryta. Mosade sedan ner bären genom vanlig metallsil, det tog lång tid och jag undrar om det verkligen blev så bra utbyte av bären, kändes som lite slöseri. Bärvinet som står på jäsning är tillverkat så här, 50/50 med bär och pressad äppelmust. Det smakar friskt och bärigt men jag tror att jag kunde fått ut mera smak?
2. Kokat upp frysta bär med vatten (utan smoothiemixer), kokade ihop lite och silade av i en skål, hällde över i flaskor som nu ligger i frysen. Blev ca 2,5 liter tror jag av ca 4 kg bär? Inte jättebra utbyte.

Mamma har en lite större hushållsmixer, jag skulle kunna köra frysta bär i den. Det får inte ta allt för lång tid, vill inte stressa henne eller stöka ner köket för mycket.

Har ju råsaftcentrifug också, tror att jag får ännu dåligare utbyte av den oavsett om bären är frysta eller tinade, blir nog mest mos i "restskålen".

Saftmaja saknas tyvärr. Har stora saftgrytor och har inhandlat ställning med silduk, det tar ju dock lååång tid att sila... Hushållssilen (skulle egentligen köpa en större variant) funkar bättre. Den är helt suverän för att få bort skum från äppelmust efter råsaftcentrifug dock.

Har också vart inne på att köpa påsar för kryddor/malt/humle som man kan ha bär i under jäsning för att underlätta avsilning. Blir nog nån sån påse när jag ändå köper pektolas och troligtvis nåt paket Lalvin RC 212. Något annat "bra att ha" som du kan rekommendera? Har jästnäring, Campden-tabletter/svavla och jässtopp hemma.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av cissiny »

Kom på en till "bra att ha-grej"... Klarning är nog bra att ha hemma. Gelatin är väl vanligast men det verkar rätt vettigt med Isinglass? Bra förpackning? Nån som testat på vin/cider? (Har sökt i forumet, i princip bara använt till öl?)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av latmasken »

Jag har ju sällan bråttom med mina brygder så jag har aldrig använt klarning.

Det är väl främst om man har bråttom som det är intressant, det mesta (utom plommonvin!:) klarnar av sig självt på några månader.

De flesta klarningsmedel bygger på att man tillsätter nåt som fastnar på partiklarna i vinet och sen klumpar ihop sig.

Gelatin och bentonitlera (klumpbildande kattsand) går ju att köpa i nästan varenda mataffär. Nu vet jag visserligen inte hur ren den bentonitleran är, den kanske innehåller föroreningar som gör att den är olämplig att klarna vin med.

Tror även agar agar går att använda som klarningsmedel, även äggvita kan användas.

Känns liksom inte som det skulle vara nåt stort problem om man upptäcker att man inte har klarningsmedel hemma. Då får man väl i såna fall köpa, gör väl inget om vinet får vänta en vecka extra på att få klarningsmedel i sig?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev: Gelatin och bentonitlera (klumpbildande kattsand) går ju att köpa i nästan varenda mataffär. Nu vet jag visserligen inte hur ren den bentonitleran är, den kanske innehåller föroreningar som gör att den är olämplig att klarna vin med.

Känns liksom inte som det skulle vara nåt stort problem om man upptäcker att man inte har klarningsmedel hemma. Då får man väl i såna fall köpa, gör väl inget om vinet får vänta en vecka extra på att få klarningsmedel i sig?
*sneglar mot kattsandspåsarna under vasken i "jäsrummet"*
Nja, jag ska nog inte testa men jag har faktiskt funderat på vad jag ska göra av dem... Hade två katter som jag fortfarande älskar men som fick bli kvar hos exet när jag fick flytta i all hast i december, har kvar lite av deras grejer här.

Skämt å sido, jag ska nog inte använda kattsanden (ICA Basic klumpbildande, med största säkerhet bentonit).
Får lära mig tålamod, det är en dygd har jag hört... Och kniper det så köper jag nog gelatin.

Åter till min fråga om att få ut maximalt av frysta bär... Vad tror du om denna idé:
1. Tina upp bären, sedan kör jag dem i mammas hushållsmaskin (hon blir nog inte jätteglad) med lite vatten. Typ nån deciliter per kilo bär.
2. Pytsa "moset" i saftgryta och ge det ett ordentligt uppkok, därefter osilat rätt ner i jäshinken.
3. När "moset" fått lagom temperatur (tror att det var 20-30 grader?) tillsätts pectolas beräknat på antal kilo bär. På med lock och jäsrör, hinken får stå i "jäsköket".
4. Efter ca 36 timmar (eller vågar jag längre? 48?) tillsätts vinsvavla (krossade Campdentabletter utrört i kokt men avsvalnat vatten) och rörs om.
5. Hinken står 24-36-48? timmar för att svavlan ska vädras ut.
6. Silar bort moset genom vanlig hushållssil, mätning av Oechsle (ev tillsätter jag rödbetsmust, koncentrerad ekologisk jordgubbssaft, sockerlag eller annat först), rör i rehydrerad jäst (RC 212?) och så får det jäsa.

Kan det vara en idé?

Edit - behöver jag förresten ens koka upp? Det kanske räcker om jag pytsar ner direkt i jäshinken i steg 2?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ett gott rödvin - ingredienser?

Inlägg av latmasken »

Min uppfattning är att man inte bör mosa bären för mycket, då blir de en tjock sörja som är svår att få ut vätska ur. Fryser man dem så spränger man väl cellväggarna så det borde räcka med att se till att de grovt hackade så de inte ligger kvar vätska i skalet.

Och om du kokar upp det så tror jag att det faktiskt kan räcka sen bara att sila av det genom en silduk så du slipper bärmassa.

Du skulle ju kunna prova att göra 50/50 och se vad du får för skillnad.

Min tanke då är att med hälften av bären så kokar du upp med lite vatten och silar av. Andra hälften lägger du i jäshink med pektolas och bara låter stå och sen silar av. Och sen ser du vilket som verkade ge mest och godast must. När du är klar kan du ju alltid hälla ihop bägge och jäsa tillsammans, om du inte vill prova att jäsa dem var för sig.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster