Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bakterier i två kärl?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Bakterier i två kärl?

Inlägg av Hemmansägaren »

Två kärl med äppelmust har slutat jäsa och trots att jag har i vinjäst, som vaknat genom att läggas i sockervatten, så vägrar det jäsa längre stunder. Det är inte färdigjäst och det är tillräckligt med socker i. Temperaturen är på ca 19 grader.

När jag provsmakat ett av de krånglande kärlen så får jag vattnig diarré efteråt. Det är ett tecken på bakterier?

Finns det något att göra åt det?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bakterier i två kärl?

Inlägg av cissiny »

Jag har ingen aning, men kolla först så att du inte fått magsjuka (dvs att du håller dig frisk ett par dagar) sen tycker jag att du kan testa igen, blir det samma resultat så skulle inte jag våga dricka det... Inga synliga tecken på infektion? Tänker på om du fått i coli-bakterier? Mina föräldrar fick sånt i sin egna brunn för nåt år sedan, kommunalt vatten sedan dess...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bakterier i två kärl?

Inlägg av ranald »

Rätt pH? Rätt jästemperatur? Har du tillsatt jästnärsalt? Har du valt en "återstartsjäst"?
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Bakterier i två kärl?

Inlägg av Hemmansägaren »

Ska man mäta PH-värde också? Nä, det borde jag kolla upp.
Har haft i en del vinsyra, vilket kanske var för tidigt?

Har ca 20 grader där det står nu. Det är det varmaste stället jag har.

Har inte testat med återstartarjäst, utan vanlig starkvinsjäst som fick börja jäsa ordentligt i sockervatten innan jag hällde i det i tunnan.

Ja, jag har haft i jästnärsalt.

När jag kollat i mina anteckningar har just denna tunna inte alls jäst någonting sedan 1 oktober. Det har stått helt stilla. Upptäckte det häromdagen då jag mätte sockervärdet. Hade 50 på den där oechleskalan och hade i då i 1.4kg socker.

Om det är för mycket svavel i, för jag misslyckades i början, hur reagerar magen på det? Det borde bli diarré..?
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Bakterier i två kärl?

Inlägg av Hemmansägaren »

Jag gjorde så att jag kokade upp vätskan i ena kärlet, tappade om det mellan två kärl efter att det svalnat för att få in syre, och tillsatte jäst. Nu jäser det jättefint! :-)
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster