Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga ,läckande korkar..

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
vatsug
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre nov 11, 2016 11:50

Fråga ,läckande korkar..

Inlägg av vatsug »

Hallå där, ny på detta forum. Gjorde äppelvin för ett tag sen, och såg att mina korkar läcker. Jag använde syntetkorkar men tryckte ner dom lite för mycket. Jag har gjort äppelvin förut för ca 20 år sen men med naturkork och dom ville resa sej lite därav mitt misstag.
Frågan är nu är vinet förstört ??
Hur gör man med syntetkork , ska dom också läggas i kokande vatten eller bara hett vatten ??
Har nu 2 sorters äppelvin som står på jäsning o ett rabarbervin som ska tappas på flaska snart och vill inte göra samma misstag igen.
Med vänlig hälsning Vatsug
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga ,läckande korkar..

Inlägg av latmasken »

Är det syntetkork eller är det de vanligare vaxade kork-korkarna som är gjorda av granulerad kork? De senare kan det ibland bli "kanaler" genom.
vatsug
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre nov 11, 2016 11:50

Re: Fråga ,läckande korkar..

Inlägg av vatsug »

Nej , det är syntetkorkar. Ska dom kokas eller läggas i hett vatten innan korkning ??
Ska tänka på att inte trycka ner dom så långt denna gång !
Hälsn Vatsug
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Fråga ,läckande korkar..

Inlägg av Weinkeller »

Lägg dem i starsan eller liknande. Har aldrig fått läckande korkar med syntet. Fel storlek?
/Weinkeller
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga ,läckande korkar..

Inlägg av latmasken »

Syntetkorkar borde ju inte ha några defekter så de kan läcka (som naturkorkar eller vaxade korkar kan ha), så där låter det ju som sagt var som att det måste vara fel storlek eller nåt liknande. (Eller möjligen att nån har krängt på dig begagnade korkar som är genomskruvade med korkskruv.)
vatsug
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre nov 11, 2016 11:50

Re: Fråga ,läckande korkar..

Inlägg av vatsug »

Nej korkarna är helt nya, men jag tryckte ner dom för långt i flaskhalsen , inte alla men kanske 8 flaskor, håller man dom upp o ner börjar det droppa efter ett tag. Kanske kan ha dom i matlagnnig som äppelvinäger.
Hälsn Vatsug
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster