Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Portvinsrecept?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Portvinsrecept?

Inlägg av cissiny »

Är lite sugen på att sätta en mindre sats i min 5-litersdamejeanne med något portvinsliknande.

Funderar på detta:
1 kg frysta hallon
3 liter druvjuice (mer druvjuice vid sockertillsats, kommer lösa sockret i den)
pectolase
jästnäring
jäst: funderar på Lalvin RC-212 eller Lalvin EC-1118, har även Lalvin 71b som jag brukar använda till cider

tänker mig ganska "rena" smaker, men har funderat på att lägga till 0,5 kg frysta björnbär eller russin eller fikon (färska eller torkade) eller katrinplommon (de bör väl kokas i 15 minuter pga konserveringsmedel?).

Tänkte hälla de frysta bären i damejeannen, värma upp 1 liter druvjuice så den nästan kokar, sedan resten av druvjuicen och till sist pectolase (blandningen bör vara 40-45 grader). I med jästnäring och sedan rehydrerad jäst när must och jäst har ungefär samma temperatur.

Tänkte jäsa till 15-16% eller vad jästen klarar, lär ju bli några små sockertillsatser (löst i druvjuice).

Vad tror ni kan funka vad det gäller bär? Vilken jäst?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Portvinsrecept?

Inlägg av latmasken »

Det jag vet om portvin är att det ska göras på druvor som är odlade under speciella förhållanden (för att få en specifik smak) och sen spritar man vinet (med druvdestillat har jag för mig) för att stoppa jäsningen (få restsötma) och höja alkoholhalten.

Men sen var det en massa olika klasser, det var bara de högsta klasserna som eklagrades och blev portvin, de lägsta klasserna destillerade man till spriten som man använder.

Det finns ett par till vinsorter som görs på liknande sätt har jag för mig, det var väldigt avancerat:) I de flesta fall är det lång lagring som ger karaktären och det är kanske inget man vill hålla på med hemma (trist att göra ett vin och sen vänta 20 år på att smaka).

Det finns en massa recept på "portvins-substitut", men det är svårt att veta vad i recepten det är som behövs. Vill minnas att det t.ex. brukar vara att man ska ha säd i (hela korn av råg?), men det kanske var ett sherry-recept nu när jag tänker efter... Minns att morsan fick långa grässtrån i golvbrunnen i tvättstugan efter att ha gjort nåt där.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Portvinsrecept?

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev:Det jag vet om portvin är att det ska göras på druvor som är odlade under speciella förhållanden (för att få en specifik smak) och sen spritar man vinet (med druvdestillat har jag för mig) för att stoppa jäsningen (få restsötma) och höja alkoholhalten.

Men sen var det en massa olika klasser, det var bara de högsta klasserna som eklagrades och blev portvin, de lägsta klasserna destillerade man till spriten som man använder.

Det finns ett par till vinsorter som görs på liknande sätt har jag för mig, det var väldigt avancerat:) I de flesta fall är det lång lagring som ger karaktären och det är kanske inget man vill hålla på med hemma (trist att göra ett vin och sen vänta 20 år på att smaka).

Det finns en massa recept på "portvins-substitut", men det är svårt att veta vad i recepten det är som behövs. Vill minnas att det t.ex. brukar vara att man ska ha säd i (hela korn av råg?), men det kanske var ett sherry-recept nu när jag tänker efter... Minns att morsan fick långa grässtrån i golvbrunnen i tvättstugan efter att ha gjort nåt där.
Tack Latmasken!
Jag vill nog göra en enklare variant, mer av "portvinskaraktär", utan spannmål. Kan se golvbrunnsodlingen framför mig ;)
Här är lite från vinboken:
http://vinboken-online.com/olika-recept-4/
Vilken jäst tror du kan passa? Hallon och druvjuice känns som en vettig bas, får jag tag i färska mörka fikon så kanske det kunde vara nåt, eller russin?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Portvinsrecept?

Inlägg av Dr snuggels »

latmasken skrev:
Det finns en massa recept på "portvins-substitut", men det är svårt att veta vad i recepten det är som behövs. Vill minnas att det t.ex. brukar vara att man ska ha säd i (hela korn av råg?), men det kanske var ett sherry-recept nu när jag tänker efter... Minns att morsan fick långa grässtrån i golvbrunnen i tvättstugan efter att ha gjort nåt där.
Ha, det där känner jag igen från när jag mältar, golvbrunnen i garaget behöver ofta klippas efter någon vecka.........
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Portvinsrecept?

Inlägg av ranald »

Jag tror på björnbär istf hallon.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Portvinsrecept?

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Jag tror på björnbär istf hallon.
Tack Ranald! Det blir nog björnbär vid en senare bryggning.

Har blandat ihop följande:
1 kg frysta hallon
500 g russin
200 g torkade fikon (körde dessa i smoothiemixer med lite druvjuice)
2 liter druvjuice
1 rå rödbeta i bitar (köpte 2,5 kg idag, passade på då de sålde för 5:-/kg)

värmde upp den ena litern druvjuice innan jag hällde den över frukt/bär, sedan den andra litern och pectolase. Pytsade i lite jästnäring.

rehydrerar jästen (det blev Lalvin RC-212) och ska strax tillsätta den.

Damejeannen på 5 liter är ungefär halvfull, tänkte att det kanske skummar i början, kommer att göra flera sockertillsatser med druvjuice efter hand.

Vet ju inte om rödbetan gör något, det var mest att jag ändå stod och skar rödbetorna i bitar, de ligger nu i frysen.

Björnbär får det bli till en framtida bryggning :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Portvinsrecept?

Inlägg av cissiny »

Liten uppdatering:
cissiny skrev:
Har blandat ihop följande:
1 kg frysta hallon
500 g russin
200 g torkade fikon (körde dessa i smoothiemixer med lite druvjuice)
2 liter druvjuice
1 rå rödbeta i bitar (köpte 2,5 kg idag, passade på då de sålde för 5:-/kg)

jäst Lalvin RC-212
Satte det på jäsning den 17/11 och har sedan gjort följande:
22/11 tillsatt sockerlag - ca 500 g socker i 1 liter druvjuice
24/11 grov avsilning av bären (durkslag), oechsle ca 1040, tillsatte mer sockerlag (ca 900 g socker i 1 liter druvjuice).
29/11 lite noggrannare avsilning av hallonkärnor och fikon, oechsle 1080. Härlig mörkröd färg, friskt med lite syrlighet från hallonen trots att det är väldigt sött. Bra att jag kollade oechsle innan jag kokade sockerlag - det får nog dröja åtminstone 4-5 dygn till, vid oechsle 1030-40 så tillsätter jag 250-500 g socker.

Jag vill ha det sött och starkt, får se hur mycket jästen orkar med, den ska klara ungefär 16%.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster