Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Beräkna alkohol och sockertillsatser

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av latmasken »

Jag väntade länge innan jag köpte en, och det ångrar jag lite idag. Den är så himla smidig.

Jag tror det var den här från Humle jag köpte
http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ix-sg-1120

Var det inte Bryggnisse som var din lokala butik?
http://www.bryggnisse.se/store/p/0/refr ... 120-683328

Verkar vara samma, lite billigare hos Humle men då tillkommer ju frakt (men jag köpte en massa annat samtidigt och då slås ju frakten ut på alla grejerna).
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av cissiny »

Tack Latmasken! Ska absolut fundera på refraktometer! Köper nog från Bryggnisse i så fall, känns rätt att gynna en så bra lokal butik! :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av Bowtecher »

Hej!

Finns det nån rutinerad bryggare alternativt matematiskt geni som kan räkna ut styrkan i min pågående vinsats?

Körde en färdigt blandning Merlot på dunk, med ett tillägg på uppkokta krossade tranbär, lakritsrot och extra socker.
Volymen var då 24,5 liter och jag kollade Öchslegraden på ihopkoket innan jäsning och det låg då på 90.
Två ggr under jäsningens gång tillförde jag mer socker och jästnäring, men kollade då inte av Ö-värdet.
När jäsningen avstannat visade Öchslemetern -5.
Normalt skulle det alltså vara 95/7,5 = 12,66 procent - Men då har jag ju tillsatt totalt 800 gram socker under resans gång (som det ju verkar som att jästen klarat av att tagit hand om med tanke på Ö-värdet vid jäs-avslutet? )
Kan man räkna ut hur det påverkat styrkan i slutprodukten?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av ranald »

Det finns bra räkneexempel på många ställen på forumet, t.ex i tidigare inlägg i den här tråden.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av Bowtecher »

Hej igen!

Kollade tråden igen efter lämplig formel nu men är inte hundra på att jag helt fattat det rätt. Jag saknar ju en faktisk sockermängd vid start men har ett Öchslevärde att utgå ifrån på 90. Vid avslutad jäsning -5.
95/7,5 = 12,6% således, men då har jag ju matat satsen under resans gång med ett knappt kilo socker som gör det värdet otillförlitligt?

1. Kan jag utgå ifrån att det sockret jag tillsatt under pågående jäsning, alltså efter att jag kollade första värdet, blivit alkohol med tanke på att Öchslevärdet visade -5 när det jäst klart?

2. Och kan jag då tillämpa formeln att 17 gr socker blir 1% alkohol per liter? Alltså 800 gr socker / 24,5 liter = 33. Alltså är tillsatta sockret 33gr per liter = 2% i runda slängar?

Tack på förhand :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av Toffeln »

Bowtecher skrev:Hej igen!

Kollade tråden igen efter lämplig formel nu men är inte hundra på att jag helt fattat det rätt. Jag saknar ju en faktisk sockermängd vid start men har ett Öchslevärde att utgå ifrån på 90. Vid avslutad jäsning -5.
95/7,5 = 12,6% således, men då har jag ju matat satsen under resans gång med ett knappt kilo socker som gör det värdet otillförlitligt?

1. Kan jag utgå ifrån att det sockret jag tillsatt under pågående jäsning, alltså efter att jag kollade första värdet, blivit alkohol med tanke på att Öchslevärdet visade -5 när det jäst klart?

2. Och kan jag då tillämpa formeln att 17 gr socker blir 1% alkohol per liter? Alltså 800 gr socker / 24,5 liter = 33. Alltså är tillsatta sockret 33gr per liter = 2% i runda slängar?

Tack på förhand :)
Ja allt socker du tillsats som inte syns på vikten har ätits upp och blivit bland annat alkohol.

2.7g socker ger en oeschle i vatten. Ta (mängd socker i gram) / 2.7 / (antal liter vätska i liter = tillsatta oeschlegrader. Ta resultatet av detta och plussa på dina uppmätta 90 grader.

Total antal oeschle använder du I formel.

ABV =(76.08 * (og-fg) / (1.775-og)) * (fg / 0.794)

Någonstans mellan 17 - 19 = beroende på uträkningsmodell. Skulle gissa på närmare 19 eftersom den modellen jag visade verkar vara mer korrekt enligt internet.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av Bowtecher »

Tack för det snabba och utförliga svaret! :thumbup:
14,27% blir det då och låter fullt rimligt utgått från din formel om 2,7 osv osv

Formeln efter det begriper jag inte alls, men lär mig gärna.. :oops:
Vad står ABV, og och fg för?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av latmasken »

ABV = Alcohol By Volume, d.v.s. volymprocent alkohol (det kan normalt mäter vin och sprit i, för öl använder man väl viktprocent).

OG = original gravity, d.v.s. ditt oechsle vid starten

FG = final gravity, d.v.s. ditt oechsle när det jäst klart
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av Bowtecher »

Ok, då klarnar det! :idea:
Tack ska ni ha!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av Toffeln »

latmasken skrev:ABV = Alcohol By Volume, d.v.s. volymprocent alkohol (det kan normalt mäter vin och sprit i, för öl använder man väl viktprocent).

OG = original gravity, d.v.s. ditt oechsle vid starten

FG = final gravity, d.v.s. ditt oechsle när det jäst klart
Nja. Viktprocent används väl nästan bara i lab/kemi när det gäller pulver och dylikt i olika blandningar eftersom volymen blir svår beroende på hur hårt det är packat. Tänk dig i bakning, att recept är skrivna med volymmått som tex. Liter. I ett litermått skiljer sig mängden mjöl ganska mycket åt om det är luftigt eller packat. Därför skulle vikt och blandningsförhållanden istället skrivas med vikt, men jag antar att en sockerkaka inte behöver vara lina exakt som bomber och medicin. Numera har man övergått till volymprocent till öl också så man slipper förvirringen. Är bara några få utländska producenter som använder viktprocent.

Tänk på att ett "og"(original gravity) och "fg" (final gravity) skrivs med 1 som startvärde för vatten. Ditt og var därför inte 90 utan 1.090, slutvärdet är inte -5 utan 0.995.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av Bowtecher »

Tack igen får förklaringen, då faller mycket på plats vad gäller uträkningar i andra trådar jag läst här i forumet som refererar till ett x.xxx värde. :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av latmasken »

Toffeln skrev: Nja. Viktprocent används väl nästan bara i lab/kemi när det gäller pulver och dylikt i olika blandningar eftersom volymen blir svår beroende på hur hårt det är packat.

Enligt Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Viktprocent
Tidigare angavs även alkoholhalten i öl som viktprocent men man har numera gått över till volymprocent.
Jag vet inte när man ändrade det, men jag som är 45+ är uppvuxen med öl där alkoholhalten angavs i viktprocent.

Står även här:
https://www.systembolaget.se/om-alkohol ... alt/[quote]
I Sverige använde vi ett tag viktprocent för att ange alkoholhalten i öl, men idag används volymprocent.

Viktprocent mätte hur stor andel av ölets vikt som utgjordes av alkoholen, medan volymprocent mäter hur många centiliter alkoholen utgör av den totala mängden öl.

En halv liter öl med 3,5% i viktprocent innehåller mer alkohol än en halv liter öl med 3,5% i volymprocent.[/quote]
dud
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör okt 31, 2020 17:37

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av dud »

Hej. Jag gjorde min första vinbryggning nyligen, hade skaffat mig ett kit i vilket såklart en oechslemätare ingick. För att beräkna alkoholprocenten tog jag vördnadsfullt hjälp av den vanligt förekommande formeln: skillnaden mellan start- och slutvärdet på oechslemätaren dividerat med ungefär 7. Men nyfiken på var denna magiska formel kommer från började jag ställa upp ekvationerna för vad densitetsmåttet säger. Jag landade till slut i några härledningar som kanske intresserar den vetgirige.

Om man börjar med en vatten- och sockerblanding är det inte svårt att med hydrometern komma fram till hur mycket vatten och socker som finns i blandningen. Låt

v : ml vatten i en liter av blandningen
s : ml (löst) socker i en liter av blandningen
d_v : vattnets specifika vikt = 1
d_s : sockrets specifika vikt = 1,56 (källa: Google)
ö_0 : startvärdet på oechslemätaren

Vi vet att

v + s = 1000 ml

och att

v*d_v g/ml + s*d_s g/ml = 1000 g + ö_0 g

Vi har två ekvationer och två okända variabler, v och s. v och s går alltså att lösa ut. Vi får:

s = ö_0/(d_s - 1) ml
v = 1000 ml - s = 1000 ml - ö_0/(d_s - 1) ml

Mängden socker kommer att variera under jäsningen, men vi kan anta att mängden vatten kommer förbli konstant. När bryggningen är klar kommer det finnas kvar lite ojäst socker samt den framjästa alkoholen, och vattnet. Låt

a : ml alkohol i jästa blandningen
s : ml socker kvar i jästa blandningen
d_a : alkoholets specifika vikt = 0.79 (källa: Google)
ö_1 : slutvärdet på oechslemätaren

Vi vet nu att

v + s + a = 1000 ml

och att

v*d_v g/ml + s*d_s g/ml + a*d_a g/ml = 1000 g + ö_1 g

Två ekvationer och vad som till synes är tre okända variabler. Men eftersom vi ju från ursprungsblandningen vet vad v fortfarande är så har vi därför bara två okända. Löser vi ekvationssystemet för a får vi att

a = (ö_0 - ö_1) / (d_s - d_a) ml
= (ö_0 - ö_1) / (1.56 - 0.79) ml
= (ö_0 - ö_1) / 0.77 ml

eller för alkoholprocent

% alkohol = 100 * [(ö_0 - ö_1) / (d_s - d_a) ml] / 1000ml
= 100 * [(ö_0 - ö_1) / (1,56 - 0,79) ml] / 1000ml
= (ö_0 - ö_1) / 7.7

Äntligen tittade den magiska formeln fram!

Nu kan vi dessutom härleda en likvärdig formel för sockerhalten. Löser vi istället ut s får vi att

s = [ö_1 - (d_a - 1)/(d_s - 1) * ö_0] / (d_s - d_a) ml

För volymprocent introduceras ett nytt magiskt tal

% socker = (ö_1 + 0.38*ö_0) / 7.7

Så till exempel, min sockerblandning visade ö_0 = 81 och jag stoppade jäsningen vid ö_1 = -5.

% alkohol i mitt vin = (81 - (-5)) / 7.7 = 11,2
% socker i mitt vin = (-5 + 0.38*81) / 7.7 = 3,3

Detta är förstås en förenklad modell av kemin, och andra s k magiska tal kan nog vara motiverade än dessa som är härledda direkt från densitetsvärden. Men jag hoppas dessa formler kan vara till hjälp för den som likt mig vill ha lite mer teori att stödja sina idéer kring bryggningsprojekten på.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av latmasken »

Det är ett rätt stort fel i din formel.

v + s + a = 1000 ml stämmer inte.

Du missar nog två saker:

1. Det går bort koldioxid vid jäsningen
2. 1 liter vatten plus en liter etanol blir inte 2 liter.

Det är just därför man normalt räknar med vikt.

1000 g vatten + 1000 g etanol blir 2000 g totalt.
dud
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör okt 31, 2020 17:37

Re: Beräkna alkohol och sockertillsatser

Inlägg av dud »

[Tog bort.]
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster