Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vin+100% fruktjuice + tid = mer vin?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
JesusÄrGudsOrd
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 12, 2020 19:36

vin+100% fruktjuice + tid = mer vin?

Inlägg av JesusÄrGudsOrd »

undrar om det är möjligt, att genom att tillsätta fruktjuice i vinet som köpt på systembolaget, få ännu mera vin?

sökte lite snabbt men hittade inget om detta iaf, kanske nån har provat?
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: vin+100% fruktjuice + tid = mer vin?

Inlägg av RadarEnt »

Det är klart att det fungerar. Tillsätt lika mycket juice som det finns vin så får du dubbelt så mycket vin med halva alkoholstyrkan av originalet.
JesusÄrGudsOrd
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 12, 2020 19:36

Re: vin+100% fruktjuice + tid = mer vin?

Inlägg av JesusÄrGudsOrd »

RadarEnt skrev: ons dec 02, 2020 22:10 Det är klart att det fungerar. Tillsätt lika mycket juice som det finns vin så får du dubbelt så mycket vin med halva alkoholstyrkan av originalet.
ja, alltså det jag undrar är om det möjligen blir något mer än bara juice+vin pga att bakterierna har jobbat?

kanske bättre smak, vad vet jag. man behöver ju inte se alkoholen som ett mål. men jag såg det som rimligt att jäsningsproceduren får ett förnyat liv av juicen och kanske med hjälp av de som avsomnat i vinet gör att det blir kanongrejjer.

jag har gjort några försök om det du säger, att dryga ut vinet med juice "bara för att" och det funkar som sagt, ja. men jag tänkte att tiden, eller dvs bakterierna, kunde arbeta lite.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: vin+100% fruktjuice + tid = mer vin?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Bakterier skapar nog sällan alkohol, speciellt inte de döda. :wink:

Skämt åsido finns väl knappast några levande jästceller (inte bakterier) kvar i ett typiskt bolagsvin, för de har ju restsötma som en läskeblask när de säljs (?). Svavel tar väl kål på det mesta...

/Pastorn
The more I practice, the luckier I get.
JesusÄrGudsOrd
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 12, 2020 19:36

Re: vin+100% fruktjuice + tid = mer vin?

Inlägg av JesusÄrGudsOrd »

ja det känns väl inte värt att pröva ens
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: vin+100% fruktjuice + tid = mer vin?

Inlägg av ranald »

Späd, tillsät jäst, så kommer det att jäsa.

Jag tror inte du vinner på det. Satsa på att göra vin direkt fråm fruktjuice istället.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster