Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur mycket påverkar

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Hur mycket påverkar

Inlägg av ManneSilv »

Frågan kommer därför att jag läst om många som gett sig på Dunderglöggen, och många verkar lyckas jäsa ut det till ca 40 oxle och tycker det är för sött.
Själv stannade min jäsning efter 2 veckor effektivt bubblande, efter 3 veckor var vatten-nivån jämn över jäsröret.
Vid omtappningen hade jag ett FG på 80 Oechsle.
Jag hade kvar alla kryddor, russin och potatis under dessa 3 veckor. Så, hur mycket påverkar det min sötma, att jag lät allt ligga kvar.

Tyvärr mätte jag inte innan jäsningen, så OG kommer jag aldrig få veta. Men gott om alkohol var det, jag drack upp 2dl och det värmde gott innanför skallen:D
Men receptet var följande.

5L -svagdricka
2.5kg -socker, varav 0,5 var ljust muscovado
500gr -Russin
20gr -hela nejlikor
20gr -torkad hel ingefära
10gr -hel kardemumma
5st potatis -Frusna över ett dygn
JÄST -RedStar Cote Des Blanc
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Hur mycket påverkar

Inlägg av ManneSilv »

Hittade inget på forumet om russinens socker... Ingen som vet hur mycket man får ut av russin?
Jäser man ur allt socker från dom eller stannar lite i druvan?
Eller stannar det som sötma i brygden..?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Hur mycket påverkar

Inlägg av click »

Enligt wikipedia innehåller russin 59% socker.
Sen vet jag inte hur mycket av det som är jäsbart.
Jag misstänker att en stor anledning till att man använder dom är att dom innehåller en del socker som jästen inte konsumerar och som sedan ger vinet karaktär.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster