Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bubblar inte. Hjälp.

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
tobiasdrejby
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 07, 2009 13:29
Kontakt:

Bubblar inte. Hjälp.

Inlägg av tobiasdrejby »

Satte ner satsen idag och den har fortfarande inte börjat bubbla. Det har passerat 8 timmar. Tror inte jag hade koll på temperaturen när jag satte ner jästen. Vad göra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bubblar inte. Hjälp.

Inlägg av cissiny »

tobiasdrejby skrev:Satte ner satsen idag och den har fortfarande inte börjat bubbla. Det har passerat 8 timmar. Tror inte jag hade koll på temperaturen när jag satte ner jästen. Vad göra?
1. Vad har du i din bryggning? Kan någon ingrediens innehålla konservering? Ingår blåbär som kan vara trögstartat?
2. Vad använde du för jäst? Torrjäst eller flytande? (a resp b nedan)
a. torrjäst - har du rehydrerat i vatten i den temperatur som anges på påsen? För Lalvin brukar det vara 40-42 grader i 15 minuter.
b. flytande - har du gjort förkultur? (jag har bara använt torrjäst själv så jag har inte koll på flytande)
3. Vilken temperatur har du vid bryggkärlet? Testa att ställa det lite varmare, ca 22 grader (badrum funkar bra för mig för att starta upp eller jäsa ut sega bryggningar)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bubblar inte. Hjälp.

Inlägg av cissiny »

Kolla också den här klistrade tråden, den finns där av en anledning ;) http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=18&t=15682
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
tobiasdrejby
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 07, 2009 13:29
Kontakt:

Re: Bubblar inte. Hjälp.

Inlägg av tobiasdrejby »

cissiny skrev:
tobiasdrejby skrev:Satte ner satsen idag och den har fortfarande inte börjat bubbla. Det har passerat 8 timmar. Tror inte jag hade koll på temperaturen när jag satte ner jästen. Vad göra?
1. Vad har du i din bryggning? Kan någon ingrediens innehålla konservering? Ingår blåbär som kan vara trögstartat?
2. Vad använde du för jäst? Torrjäst eller flytande? (a resp b nedan)
a. torrjäst - har du rehydrerat i vatten i den temperatur som anges på påsen? För Lalvin brukar det vara 40-42 grader i 15 minuter.
b. flytande - har du gjort förkultur? (jag har bara använt torrjäst själv så jag har inte koll på flytande)
3. Vilken temperatur har du vid bryggkärlet? Testa att ställa det lite varmare, ca 22 grader (badrum funkar bra för mig för att starta upp eller jäsa ut sega bryggningar)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tobiasdrejby
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 07, 2009 13:29
Kontakt:

Re: Bubblar inte. Hjälp.

Inlägg av tobiasdrejby »

Nu bubblar de på. Ska jag bry mig om och putta ner bären som ligger och flyter på ytan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tobiasdrejby
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 07, 2009 13:29
Kontakt:

Re: Bubblar inte. Hjälp.

Inlägg av tobiasdrejby »

tobiasdrejby skrev:
cissiny skrev:
tobiasdrejby skrev:Satte ner satsen idag och den har fortfarande inte börjat bubbla. Det har passerat 8 timmar. Tror inte jag hade koll på temperaturen när jag satte ner jästen. Vad göra?
1. Vad har du i din bryggning? Kan någon ingrediens innehålla konservering? Ingår blåbär som kan vara trögstartat?
2. Vad använde du för jäst? Torrjäst eller flytande? (a resp b nedan)
a. torrjäst - har du rehydrerat i vatten i den temperatur som anges på påsen? För Lalvin brukar det vara 40-42 grader i 15 minuter.
b. flytande - har du gjort förkultur? (jag har bara använt torrjäst själv så jag har inte koll på flytande)
3. Vilken temperatur har du vid bryggkärlet? Testa att ställa det lite varmare, ca 22 grader (badrum funkar bra för mig för att starta upp eller jäsa ut sega bryggningar)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jag använder torrjäst. Vad är förkultur? I den här satsen satte jag i ungefär 2 kg blåbär och några paket juice koncentrat samt 1 kg äpple.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bubblar inte. Hjälp.

Inlägg av cissiny »

tobiasdrejby skrev: jag använder torrjäst. Vad är förkultur? I den här satsen satte jag i ungefär 2 kg blåbär och några paket juice koncentrat samt 1 kg äpple.
Bra att det börjat bubbla! Det var nog blåbären som gjorde att det var segstartat, nu ska det nog funka.
Förkultur används om man använder flytande jäst, jag har aldrig testat själv.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster