Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbärs/Äpplevin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av cranked »

Satte igång en förkultur sen onsdag kväll 8/3 med

4 liter Bravo äpplejuice
1pkt Rc-212
1 kryddmått jästnäring
i en 5 liters glasdamejeanne

Under lördag 11/3 körde jag alla frusna blåbär jag hade i saftmaja i ett sakta tempo så det inte späder ut allt för mycket,
trevligt var också att silikonslangen med nippeln från saftmajan går ned i jäshinkens hål om man tar bort gummibussningen för jäsrören.
Blir helt enkelt mindre slabb/skvätt från allt då.

12,8kg frusna blåbär blev till 13 liter saft som jag svavlade och tillsatte flytande pectolase när det var ~25 gradigt,
och det fick stå i till söndag kväll då jag tog borrmaskinen med blandarstav och luftade saften.

Tog 4 liter Bravo äpplejuice i en kastrull och löste upp 4,7kg socker som sen åkte ned i jäshinken,
fyllde upp med resten av Bravo juicen samt tillsatte 3/4 tesked jästnäring från Wyeast,
samt 500 gram hackade russin i nylonpåse.
Förkulturen åkte i när det var rumstemperatur på musten.

13 liter Bläbärs saft (12,8kg frusna blåbär kört i saftmaja)
10 liter Bravo äpplejuice
4,7kg socker ~3 liter upplöst
500kg hackade russin
3/4 tsk Wyeast jästnäring (+1 kryddmått i förkulturen)
ph i musten 4.0
totalt 26 liter.

Alla redskap och kärl som använts har blivit desinficerade med Star San.

Allmänt virrig i pannan efter en seg söndag så glömde jag mäta oechsle på söndag kväll men kom ihåg mig måndag förmiddag,
mätte till 91° oechsle måndag lunchtid ca 14 timmar efter jag satt i allt, jäshinken står i rumstemperatur 21°c .
Mätte nu ikväll och det hade gått ned till 72° oechsle.

Hur mycket jäsbart socker tillför de russin jag kört med, Ica's 500grams förpackning säger att det innehåller
73g socker per 100g men hur mycket är jäsbart?

Tänkte låta det gå 2 veckor och häva om till hink nr 2 samt tillsätta 1800gram socker,
vill dock inte spä ut något så tänkte ta 2 liter från vinet och bara värma lite lätt i ett varmvattenbad tills sockret har löst sig.

Den här gången blev det saftmaja för blåbären då jag inte orkade vänta med att tina 3 Ica kassar med bär och mosa och slabba,
till hösten som kommer blir det att plocka rensa och mosa med elvisp direkt till hinken.
Om jag nu inte blir lat och köper orensat, får köpt det orensat för 10kr litern :)

Några tankar, ideér eller förslag?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av ranald »

cranked skrev: Hur mycket jäsbart socker tillför de russin jag kört med, Ica's 500grams förpackning säger att det innehåller
73g socker per 100g men hur mycket är jäsbart?
Ungefär allt.
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Re: Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av cranked »

20° idag
Kommer att häva om och tillsätta 800g mer (råkade komma med en etta i första inlägget "1800g" ) om en vecka.

Funderar på att ersätta hälften av vanliga sockret med en påse mörkt muscovadosocker 400g vad tror ni om det?

Smakade av medans jag mätte och det var inte alls dumt.
Kommer att bli ett dessertvin av denna.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av ranald »

cranked skrev:20° idag
Funderar på att ersätta hälften av vanliga sockret med en påse mörkt muscovadosocker 400g vad tror ni om det?
Det ger säkert lite mörkare smaktoner till det färdiga vinet.
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Re: Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av cranked »

Låter intressant ut, blir att ha med muscovadosockret då!
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av Häxbryggaren »

Körde med 400gr muscovadosocker i mitt blåbärsvin 21 L. Är förvånad över hur lite smak det gav.kanske blir den mer framträdande med lite lagring?
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Re: Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av cranked »

Hmm, kanske jag skulle testa köra i 800g muscovadosocker då.
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Re: Blåbärs/Äpplevin

Inlägg av cranked »

Löste upp 400g mörkt muscovadosocker med en liten skvätt vatten på spisen som sedan åkte ned i botten på kärl 2 som jag hävde om till efteråt.

Blir nog att experimentera mera med muscovadosocker på framtida bryggningar med större mängd.
Tillsatte även 1½ tsk jästnäring.

10° Oechsle före omhävning 16° efter och den får nu jäsa ut.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster