Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Krusbärsvin / Jäst duell

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Zotamedu
Bryggmästare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis jul 14, 2009 18:19

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Zotamedu »

Weinkeller skrev:ZOTAMEDU: Hur har ditt vin utvecklats? Det är ju krusbärstider igen så jag tänkte väcka liv i den här tråden. Marmelad ska kokas till helgen. Det blir Whisky och Mörk Rom versioner denna gång.
Fortfarande en viss beska som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån. Det blir inget nytt krusbärsvin för mig i år och troligtvis ingen marlmelad heller. Ska satsa på rabarbermarmelad istället plus att jag redan har gjort en del sylt. Man ska ju hinna äta upp allt också.
På gång:
Glögg - Lagring
Fläderchampagne - Jäsning

Färdigt:
Krusbärsvin 2009
Perry 2009
Cider 2009
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Re: Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Riwen »

Lite spännande med Krusbärsvin är väldigt sugen på att prova jaag har en jääättefin buske som ger kanonmycket bär
Då är frågan NI som provat Krusbärsvin hur blev resultat?
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Dr snuggels »

Jag satte krusbärsvin ifjol, på röda, mogna krusbär.
Tillsatte dessutom Ca 10% svarta vinbär.
Använde nästan inget vatten.
Jäste med champagnejäst till Ca 12%.
Smakade av detta för ett litet tag sedan, det var ok men lite för "mustigt", det var inte sött utan väldigt massiv smak. Det blev mest som ett dessertvin, utan sötman.
Dock var det dunder som bas för rödvinsreduktion, eventuellt det bästa jag har provat. Frugan var lyrisk.

I år har jag plockat krusbären lite tidigare, skall använda mer vatten, samt använda en annan jäst.
SimonHallman
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 05, 2014 1:00

Re: Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av SimonHallman »

Hej, är helt ny när det gäller vin och andra drycker, undrar bara om man kan köra detta recept fast med svartavinbär instället för krusbär, Har sökt som en tok efter ett bra recept på svartvinbär men hittar inget som jag är nöjd med.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster