Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kokning

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Lilla Fridolf 2
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 04, 2014 22:19
Utrustning: Rostfri spiral
Ort: Nånstans i skogen

Kokning

Inlägg av Lilla Fridolf 2 »

Nu får ni ursäkta en nybörjare.
När man ska koka mäsken i en spiralbrännare har jag läst mej till att det är effekten på värmekällan man vill reglera. Varför funkar det inte med en universaltermostat (nedsänkt i mäsken) som reglerar o håller en fast inställd temperatur på vätskan?
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Kokning

Inlägg av m8e »

Kokpunkten ökar när man kokar bort spriten så det ska inte ha en fast temperatur. tex om man ställer in 90 grader så kommer den köra på full effekt tills det är 90 grader vilket betyder att du får spritånga ut ur spiralen(om nu inte värmekällan har rätt/låg effekt). Sen när tempen är över 90 grader så stannar den helt och destillatorn stannar med en hel del sprit kvar i mäsken.
Lilla Fridolf 2
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 04, 2014 22:19
Utrustning: Rostfri spiral
Ort: Nånstans i skogen

Re: Kokning

Inlägg av Lilla Fridolf 2 »

Men om man inte värmer så mycket då utan kanske bara 80-85 grader. Meningen är ju inte heller att elementet ska slå av helt utan slå av o på....
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kokning

Inlägg av latmasken »

Då kokar ju inte mäsken... och du får ingen ånga.
Lilla Fridolf
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 09, 2011 13:48

Re: Kokning

Inlägg av Lilla Fridolf »

Nu har jag i alla fall kokat. Gjorde som ni sa o sket i termostaten. Byggde en egen dimmer av en gammal dammsugare å så en effektmätare mellan den o kärlet. Kokade på bra vid ca 270-280 watt. Problemet är att det rann på alltför fort och sänkte jag effekten slutade det koka. Antar att jag behöver en högre/längre refluxspiral ?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Kokning

Inlägg av Brack »

Kanske för sent nu, om du kommer kunna läsa och svara men, Hur lång spiral kör du med?
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster